Gjest Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Da tenker jeg spesielt på samboere? Hvordan gjorde dere det? Hvor, hvem, hva?
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Jeg sitter å tenker på dette nå, og kommer til å lufte det for sambo. Det skader jo ikke å skrive testamente. Men jeg lurer litt på hvordan vi gjør det. For det er jo ikke nok å skrive det på en gul-lapp liksom... Søker litt på nettet, men jeg har ikke funnet ut om man må ha hjelp til å gjøre det og registrere det noe sted eller om man kan skrive det selv (med vitner) og ta vare på det selv. Noen som vet?
rødhette* Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 http://www.dinside.no/php/art.php?id=3902 Der er det både et testament og mye info
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Vi fikk tak i en mal gjennom en nettside og skrev litt frem og tilbake. Fikk råd fra ulike nettsider og artikkler om tema, og råd fra venner med erfaring. Hadde vitner da vi skrev under. Der stod at vi arver hverandre med rett til å sitte i uskifta bo, hvem barna går til om vi begge to skal dø (min bror) og hva i boet som er særeie.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 nødvendig å gjøre det når man har felles barn og livsforsikringer på hverandre.. slipper vi livsforsikringen hvis vi har testamente? Den er jo relativt dyr og hvis det står i et testamente så blir vel det det samme??
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Nei Er også gift. Har kun felles barn.
Alba44 Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Nei. Er gift, så føler det er nok. Før vi giftet oss hadde vi samboerkontrakt.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 nødvendig å gjøre det når man har felles barn og livsforsikringer på hverandre.. slipper vi livsforsikringen hvis vi har testamente? Den er jo relativt dyr og hvis det står i et testamente så blir vel det det samme??
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Har surfet litt og funnet ut dette: Du kan skrive det og oppbevare det selv. Norge har ikke testamentregister som noen andre land har. Det er visse ting du må ha med i et testamente, og det viktigste der er to vitner som skriver under samtidig som du. Jeg har også funnet en mal, og kommer til å bruke den. Men først skal sambo få en sjans til å fri til meg
nickoline og supermann Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har tenkt på det i det siste. bestilte meg dødsforsikring i dag, og må skrive et testamente slik at overformynderiet ikke overstyrer hele skiten.....
rødhette* Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Man kan oppbevare testamente i skifteretten. Det gjorde vi, før vi gifta oss.
**Min nydelige Milla** Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Alba34: Når dere skrev sambo kontrakt, gjorde dere dette bare privat med vitner eller må man gjøre det hos/sammen med noen som jobber i det offentlige? Vi er nødt til å gjøre det, men tenkte bare å skrive ned ting sammen hjemme, og få et par vitner til å skrive under bare.. Eller blir det ikke gyldig da, om noe skulle skje en av oss? Hva gjorde dere???
rødhette* Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Samboerkontrakten kan dere skrive under uten vitner også.... Det anbefales å ha både samboerkontrakt og testamente når man ikke er gift.
**Min nydelige Milla** Skrevet 12. mars 2008 #17 Skrevet 12. mars 2008 Rødhette: Så vi kan skrive kontrakt og skrive under bare oss to, og den vil gjelde da hvis samboer for eks skulle dø? Er så redd for at noe skal skje jeg, også arver snuppa vår alt etter han, og jeg står der uten noe. Uten tak over hodet. Hehe... Derfor må vi liksom være sikker på at kontrakten gjelder uten at noen andre enn oss to har skrevet under..
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 Nei, samboerkontrakt beskriver hvem som skal få hva dersom dere går ifra hverandre. For å sikre at du arver dersom noe skulle skje må dere skrive et gjensidig testamente www.testamente.no
rødhette* Skrevet 12. mars 2008 #19 Skrevet 12. mars 2008 **Min nydelige Milla**: Ja, samboerkontrakten kan dere skrive under bare dere to. Men den gjelder ved et samlivsbrudd, og beskriver hvem som eier hva. Et testamente skal underskrives med to vitner til stede, og kan gjerne oppbevares på tinghuset (iallfall her). Det er viktig å ha i orden, hvis en av dere skulle dø. Samboerkontrakten har ingenting å gjøre med arv.
**Min nydelige Milla** Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 Nei, okei.. Tusen takk for svar, begge to Nå ble jeg litt stressa.. Må få gjort dette ganske snart Eller så kan sambo få ut fingeren og fri snart. Hehe... Men giftemål ville ikke skjedd på et par år uansett da Uff, fikk hetta nå, hva om noe skjer mens han er på jobb i morgen da??? (han er brannmann) hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå