Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden uke 13 vært skikkelig plaget av kvalme og oppkast. Er nå i uke 19, har vært sykemeldt i en måned og vil være det ihvertfall en måned til. Jeg lever på salt chips, kjeks og pepsi max. Har jo selvfølgelig hørt at pepsi max ikke er så bra når en er gravid, men er det noen som har hørt hvorfor det ikke er bra osv? Ble plutselig veldig engstelig her jeg ligger.

Glad for alle svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"sukkerfri" brus er farlig..det sier alle som enten lever av vann eller cola..hehe..

selv er jeg avhengig av pepsi max.. :)

har da en mor som er jordmor og hun sier og at det er bare å drikke pepsi max og nyte livet..

man kan ikke gå å være overnervøs for alt..da vil vi leve på vann i ni måneder..og da vil vi ihvertfall IKKE få i oss noe vi trenger,så innleggelse på sykehuset vil da være et vanlig hendelse for gravide.. :)

ikke noe å stresse med..

du trenger selvfølgelig ikke drikke 1,5 liter brus hver dag,men alt med måte :)

Skrevet

Helt enig...Ingen får ta ifra meg pepsi maxen min eller cola zero for den saks skyld!

Alt med måte!

Skrevet

Alt med måte.. Grunnen til at det ikke er sundt med papsi max er vel pga fare for diabetes, gjelder også vanlig cola.. Men som sagt, alt med måte.. Doven cola er vel bedre mot kvalme enn pepsi max.. Bare husk at det er veeeldig mye kullsyre i pepsi max og kan gi luftsmerter, som igjen kan gi kvalme (fordi lufta presses oppover)

Skrevet

Er Aspartamen i Pepsi max som kan være skadelig. Men virker som ekspertene er ueninge der. Noen sier at vanlig sukkerholdig brus er værre, mens andre sier at den sukkerfri er rene giften. Ikke godt å si hva som er fakta. Jeg prøver å begrense inntaket nå som jeg er gravid, men klarer heller ikke å holde meg helt unna...

Noe annet som kan hjelpe mot kvalme er en blanding av eplemost/ eplejuice og farris. Ganske friskt og godt. Og i farrisen er det en del salter som en mister når man er kvalm over lengre tid.

Skrevet

Det har med koffein å gjøre.

Sakset fra matportalen.no:

"Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

* 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

* 3 - 4 kopper te per dag, eller

* 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres."

Skrevet

det er KOFFEIN'EN som er hovedproblemet med å drikke colabruser. På matrådene for gravide står det at en ikke bør drikke mer enn en halv liter hver dag.Aspartamgreiene er det jo så mye uenighet om uansett..

Skrevet

Akkurat hva som er hovedproblemet med å drikke lette Cola varianter varierer nok etter hvilken ekspert du spør også. :-) Har lest mye skremmende om kunstig søtstoff. Men uansett så bør hverken Koffein eller Aspartam taes inn i store mengder i svangerskapet.

Skrevet

Velger man Cola Light slipper man iallefall aspartam...

Skrevet

Men ikke like godt da...

Skrevet

Bare så det er sagt så kan man IKKE få diabetes av å drikke pepsi max eller annen light brus!!!! det er ikke mulig, sånn at ingen her inne blir skremt av den komentaren lenger opp her. Man kan drikke som de andre her sier light brus (pepsi max osv ) på lik linje som vanlig cola. og som det står i svaret over meg er det anbefalt at man ikke drikker mer enn 1 liter om dagen

Skrevet

Første svangerskap lå jeg inne på sykehuset i flere mnd spurte legen der om hva som var så ille med pepsi max, jeg drakk da halvliter til en liter om dagen. Men legen mente at siden jeg ikke drakk te eller kaffe så var det ikke noe farlig.

Ellers drakk jeg litt juice og masse isvann. (elsket å tygge is.)

Er vel de falske søtningstoffene og kofffein som er grunnen til at man ikke skal drikke det.

Men allt med måte.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Da fortsetter jeg å drikke:-) Klarer ikke å drikke vann(kommer bare opp igjen), så da er det vell bare viktig å få i seg veske? Drikker litt eplejuice+farris utenom:-) Lykke til alle sammen, og nyt pepsi max`en:-)

Skrevet

Eneste jeg klarte og drikke de 3 første mnd ene var cola..hjalp veldig mot kvalmen....Er ikke noe brus drikker fra før....Nå er kvalmen borte og slutt på cola drikkingen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...