Frk.Bibelstripp m/spire Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Magnesium!! Jeg klarer meg ikke uten! Reseptfritt på apoteket, løp å kjøp! ;D
Tante Bassa Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Ulltråd rundt anklene. Et gammelt kjerringråd som vistnok skal funke, ifølge min gamle mormor på 93 år :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Vanlig ulltråd? (som fra et garnnøste?). Skal jeg gå med det hele tiden, eller bare når det er plagsomt (kveldstid)?
Tante Bassa Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Det må være ren ull. Sånn fra garnnøste ja...hehe. Er litt usikker, men tror du skal ha tråden på hele tiden i den perioden du er plaget. Er jo verdt forsøket. Lykke til :-)
Bebis120408+150511 Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 prøv støttestrømper.. det har hjulpet meg veldig! kjøpes på apoteket:) kjekt å ha til senere hvis man skal ut og fly også
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 På disse bim-sidene er det jo magnesium som oftest nevnes. Det skal hjelpe mot lette kramper (f.eks i leggene), så vet i grunnen ikke hvorfor det evt. skulle hjelpe mot noe som sees i forbindelse med jernmangel tidlig i svangerskapet, endel internettsider om saken nevner også folatmangel. Jeg har tatt jerntilskudd de siste ukene grunnet lav blodprosent og utrolig nok er jeg nå utrolig mye bedre i leggene også - er ennå utrolig, men ikke halvparten så ille som det var. Får til og med sove ganske godt om nettene. Skal du forsøke deg med disse ulltipsene (sokker eller tråd) som også stadig vekk nevnes på disse sidene, husk at svært mange klør av ull. Har du antydninger til kløe i nærheten av ull, styr laaaaangt unna. Forsøkte det en natt jeg var fullstendig desperat etter søvn, og har aldri hatt en verre natt. Urolige bein OG kløe av en annen verden - fullstendig uuholdelig. Tror dessuten - og mener ikke å være frekk eller kjip med noen som helst nå! - at du må TRO veldig på at dette hjelper. Som en legebekjent av meg sa, man skal aldri undervurdere placebo-effekten.
my-little-princess Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Spurte jormor i går på kontroll, og hun sa magnesium skulle hjelpe. Så det skal jeg prøve.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Opp og gå på tærne, lenge! Strekk skikkelig ut inntil en vegg (kjenn det i leggene) Eventuellt få en skikkelig fotmassasje(under fotbladene). Det gjelder å få i gang blodsirkulasjonen igjen! Akkupunktur er også bra.
Davids mamma Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 Støtter innlegget over her; bruk kroppen! Skjønner ikke hvorfor man først skulle ty til tabletter. (Jeg har høy terskel for å ta "medisin" da) Jeg hadde en del kramper i en periode, men trengte aldri gjøre noe mer drastisk enn å tøye skikkelig bak på leggen - i tillegg til trening/mosjon da. Forresten ligger jeg med bena litt høyere også da, har bygd opp madrasssen litt både i fot- og hodeende. Hjelper for sure oppstøt også! -Det enkleste er ofte det beste! (Er det ikke det de sier på rema?)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #12 Skrevet 13. mars 2008 Magnesium hjelper. Og B-vitamin tilskudd. Jordmor anbefalte meg å ta flytende b-vit. (B-tonin), men dette fikk jeg halsbrann av, så nå har jeg gått over til b-vit. i tabelett-form. Dette hjelper både mot urolige bein og leggkramper. Magnesium har i tillegg en positiv effekt mot ødem:-)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #13 Skrevet 13. mars 2008 Jeg pleier å stå på tærne i et trappetrinn og heise meg opp og ned slik at leggmusklene til slutt brenner. Dette gjør jeg mens jeg pusser tenner før sengetid. Jeg tar en pause og gjør det igjen. Og så tøyer jeg godt før jeg legger meg. Da er det ikke noe problem. Dersom jeg glemmer det, kan jeg bare glemme å sove...
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #14 Skrevet 13. mars 2008 Enig med anonym over. TREN leggene til det svir rett før du legger deg, da får ihvertfall jeg sove natta igjennom uten at det kiler. Angående du som skriver at du ikke liker medisiner: Magnesium er et vannløslig tilskudd - dvs at du tisser ut det kroppen ikke har behov for. Akkurat som med C vitamin.
jøan Skrevet 13. mars 2008 #15 Skrevet 13. mars 2008 Jeg har slitt med restless legs i maaaaange år. Faktisk blitt litt bedre i løpet av graviditeten. De rådene jeg kan gi deg er å strekke leggen, få fotmassasje oppover leggen, sitte med beina i kaldt vann, ligge med beina opp etter en vegg, stramme sokker og tålmodighet:) Det er helt j!"#¤% når det pågar, og man blir helt gæren. Men det er svært lite å man kan gjøre med det. Jeg har aldri prøvd magnesium så kanskje det er det som funker for deg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #16 Skrevet 13. mars 2008 Eh, bare lurer, dere som sier TREN og mener det skal hjelpe på søvnmangel oppstått pga at det er umulig å ligge stille - har dere restless legs? Jo mer sliten jeg er i legger og kropp, jo verre er rastløsheten/uroen. Om jeg knalltrener leggene før jeg skal sove, trenger jeg egentlig ikke legge meg engang, da kribler det verre enn noen gang, jeg klarer å ligge stille kanskje 20 sekunder før jeg føler at jeg må bytte stilling og bevege meg. Elastiske strømper sies av endel leger å kunne hjelpe, nettopp fordi det kan bidra til at man er MINDRE sliten i leggene, ikke MER. Mer sliten, mer kribling, det er dessverre det som er typisk for restless legs. Derfor hjelper det ofte om man kan legge seg ned litt oftere enn man ellers ville gjort, ikke sove nødvendigvis, men hvile føttene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå