takk for hjelpen Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Hei! Jeg er en kunststudent, og holder på med et prosjekt om kjønnsroller, hvor jeg tar for meg hvordan kjønnene fremstiller seg på nettet. I forbindelse med dette har jeg vært innom en del kvinnefora, og dette har resultert i en del spørsmål. Jeg håper noen kan være interessert i å hjelpe meg litt på vei med å besvare noen av disse. Først og fremst lurer jeg på hvordan dere her inne ser på deres rolle som mor, i forhold til rollen som kvinne? Kan man skille disse rollene fra hverandre? Og kan morsrollen ta `knekken` på kvinnerollen forøvrig? Er det andre ting enn det å bli/være mor som er (like) essensiellt kvinnelig? Er det noen som kan tenke seg noe annet tema for et rent kvinneforum? Jeg lurer også på hva det egentlig er som gjør at personer som Ludderet provoserer så voldsomt? Tar morsrollen så overhånd, at dersom noen stiller spørsmål ved deres funksjoner der, så betviler de hele deres person? Er morsrollen så seriøs at den ikke kan tulles med? Dersom noen har noen tilbakemeldinger til disse spørsmålene, setter jeg veldig pris på alle tilbakemeldinger.
blond Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Mange spørsmål du har... Man kan være kvinne uten å være mor. Å bli/være kvinne er en naturlig utvikling fra å være barn mot å bli/være voksen, men det er ingen selvfølge å få barn, altså bli mor. Å få barn vil for noen bekrefte kvinneligheten, mens andre er trygge nok til ikke å trenge morskapet for å føle seg kvinnelige. Klart man kan skille å være mor fra å være kvinne, men kanskje ikke den andre veien? Å være kvinne er mye mer enn å være mor. Da tar jeg utgangspunkt i at jeg ER kvinne, at det er en vesentlig del av min identitet. Å være kvinne er totalitet mens å være mor er supplerende, men ingen nødvendighet. Er det nicket Ludderet som provoserer (deg) eller er det innholdet i det hun skriver som provoserer? Hva mener du? Det er nok mange grunner til at folk blir provosert, blant annet uavklart forhold til egne følelser, sårbarhet og usikkerhet. Klart at morsrollen kan tulles med, som det meste annet, men på dib er det mange som er nyblitte mødre og som er fulle av hormoner, som er usikre på rollen som mor og usikker i seg selv. Å stå fast på sine oppfatninger og argumenter kan være en måte å skape trygghet for seg selv på. For andre er det underholdningsverdien som gjør at man provoserer eller lar seg provosere. Hva mener du selv om disse spørsmålene? Og hvordan skal du bruke svarene i prosjektet ditt?
takk for hjelpen Skrevet 13. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2008 Hei, og takk for svar! Jeg vet det er mye spørsmål på en gang, så jeg setter pris på at du tok deg tid. Jeg kommer ikke til å bruke svarene direkte, som tekst e.l, men bruke det som inspirasjon for en installasjon jeg holder på med. Jeg er ikke helt sikker på utformingen enda... Jeg synes kjønnsroller er et spennende tema, og morsrollen er en ting som interesserer meg. Sannsynligvis fordi jeg selv vil bli mor en dag... Samtidig er det et interessant tema i forhold til hvordan samfunnet vårt fungerer. Morsrollen har jo blitt forandret og utfordret veldig, og kommer nok til å fortsette med det. Når det gjelder nicket ludderet lurte jeg bare på hva som provoserer mest; er bare det at hun er frekk i kjeften og slenger dritt, eller er det at hun faktisk pirker borti noe sårt som folk her ellers tier om...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå