Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant i forhold til barns språkutvikling i de første årene: spedbarn med komplekse gråtemelodier (målt elektronisk) har ved treårsalder bedre utviklet språk enn de med mindre komplekse melodier, gitt tilsvarende språklige stimuli/sammenliknbare oppvekstvilkår. Dette kan jo tyde på et sterkere innslag av natur i forhold til kultur (stimulering) enn enkelte liker å innrømme, siden det er en trend i manges ideer om barn og utviklingskontekster at vi kan motsette oss biologien om vi vil, evt påvirke den radikalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det der tror jeg stemmer. Mine har vært forholdsvis tidlig ute med å snakke og had et godt språk tidlig ( minus en talefeil hos eldste som slet med å uttale r-lyd fram til han var 6år, fikk hjelp av logped noen mnd før han skulle starte på skolen)

Alle har had tydelige forskjeller på sulten-, trøtt-, ubehag-, smerte-, generell misnøye-, irritasjon-, sinne-, redsels- gråt.

Skrevet

Dette var interessant! Har du link til noe forskning el? Kunne kanskje brukt det til noe fornuftig senere...

Skrevet

Ja, det er kjempespennende, kom på det nå fordi naboungen har halsbetennelse og griner og griner, stakkar... Skal se om jeg kan leite fram noe referanser, skal ha det ett eller annet sted.

Skrevet

Takk:) Vet du om foreldre og andre klarer å høre nyanseforskjellene på spedbarnsgråten? Eller er det kun noe som kan måles elektronisk?

Skrevet

Det ble brukt frekvens-spektrogrammer, så det er mer komplekst enn hva vi mener vi klarer å forstå av våre barn, i hvert fall. De fulgte 34 barn i tre år, 11000 opptak av gråt, og en klassifisering av disse i forhold til kompleksitet i frekvenser.

Skrevet

Det at natur har meir å seie enn kultur, som du skriv, er nok rett:) mine har vore heilt ulike i utviklinga av språket, med samme stimulering og forutsetning; ein i kvar ytterkant faktisk:) Men eg kan ikkje huske nokre store forskjellar i gråten. Hadde nok ikkje høyrt det heller, om det er så lite at ein må bruke apparat for å måle det:)

Skrevet

Nei, det er ikke lett å høre, men det er morsomt hvordan man ser utslagene på grafer.

Skrevet

Er dette noe vi kan høre etter selv og tenke i forhold til?

Skrevet

Beklager, leste ikke resten av tråden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...