Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat vært på første kontroll og legen skulle bestemt kjenne på brystene mine. Hvorfor gjør de det? er det egentlig nodvendig? Han sa ingenting om hensikten med det hele. Følte meg fornermet :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm det syns jeg var rart. Slik gjør de ikke lengre om det ikke er noen spesiell grunn.

Spurte du hvorfor da?

for det skal ikke ha noen hensikt om du ikke har noe problemer med de.

jeg har ikke blitt undersøk slik, å ikke nedentil. er uke 37 jeg nå..man sjekker deg når man kommer på føden....hmm

Skrevet

jeg spurte ikke, ble nok litt sjokkert. Kan hende det var pga av at det er brystkreft i familien min, men da burde han ha sagt det. Uansett, han skal ikke få gjøre det igjen uten en god grunn, og neste gang skal jeg ta med samboeren min.

Skrevet

ja du får si fra neste gang.at han må fortelle grunn.

å ta med deg samboer;)betryggende det;)

Skrevet

Jeg hadde jammen meg blitt fornærma altså!!

Legen min kjente ikke på no bryster her hos meg.

Har aldri hørt om noen sm har opplevd d der før heeller..

Skrevet

Jeg har faktisk lest ett sted at det er "rutine" på første svangerskapskontroll å sjekke brystene... Hvorfor aner jeg ikke!

Men jeg og hadde blitt litt fornærma om legen hadde begynt å kjenne på de, uten noen forklaring... Har de en god grunn, så er det jo noe annet...

Skrevet

Jeg hadde iallefall blitt fornærma om legen hadde tafsa løs på puppene mine uten å si noe om hvorfor...Kan vel ikke koste så mye å forklare hva han driver med :S

Skrevet

jeg har mannlig lege...og er ikke gravid nå da...må poengtere det...og jeg ble tilbudt en kvinnelig lege på første konntroll sist pga at brystene skulle "finkjemmes".....var visst for å oppdaga om det var noe unormalt.....men det fatter ikke jeg da.....jeg har mange klumper i de ....

så det at legen din kjente på brystene hører til kontrollen men han burde jo sakt hvorfor da....enig i det.

Skrevet

har lest at legen har ingen grunn til å kjenne på puppene dine når du er gravid!

Skrevet

Er i uke 27, og har aldri fått brystene sjekket..synes det var litt rart. Men det er jo bare å spørre neste gang om det skulle skje da!?

Skrevet

dette var august 06 da så mulig rutinene er forandret nå da men var rutine da i alle fall...sto det svart på hvitt......

Skrevet

Takk for svar! Kan hende det er rutine på dette legekontoret, men han skulle han ha informert meg om hensikten med det.

For øvrig hoppet han over andre viktige ting, som å spørre om røyking og alkohol f. eks...

Rar prioritering.

Skrevet

Brystene mine har aldri vært undersøkt.. men vet det var vanlig før i tiden. leste det i en babybok moren min hadde da hun var gravid med oss barna.. så kan jo hende det "henger igjen" hos han..

Skrevet

har aldri vært et tema hos min lege eller jordmor. kan ikke se noen som helst grunn til at di skal kjenne på brystene dine.

Skrevet

Hei.

jeg var på 1ste kontroll i dag og fikk også brystene undersøkt av den enkle grunn BRYSTKREFT.. legen min informerte i det minste meg om dette og da synes jeg det var helt greit,og ganske betryggende faktisk. så da vet dere årsaken jenter:)

Skrevet

Stemmer det. Det står faktisk på svangerskapsjournalen også, hvis du ser etter. Legen min krysset av for at det var ok, uten å kjenne på brystene... Jaja...

Skrevet

Ble litt uklart, dette - jeg mener at det Hebbe etc sier stemmer.

Skrevet

Legen min spurte om jeg var flink til å sjekke brystene mine selv. Jeg svarte som sant var at det er jeg ikke, så da sjekket hun de for meg.

Det var betryggende for meg ihvertfall, for jeg er absolutt ikke flink til å sjekke selv.

Men jeg hadde nok reagert hvis hun ikke hadde spurt meg først jeg også.

Skrevet

jeg ringte jordmora mi å legen min jeg... ble så nysgjerrig. di mente at så lenge d ikke var brystkreft i nermeste familie var d ikke vanlig å sjekke etter dette... det hadde ingen ting med svangerskapskontroll å gjøre...

Skrevet

Aaaah! Legen kan bare våge seg å ta på brystene mine når jeg skal på førstegangskontroll i morgen!!!! Nå ble jeg plutselig litt engstelig...

Vi har brystkreft i familien vi også, men den sjekken kan jeg godt ta en annen gang på mitt eget initiativ.

Jeg skal ikke amme heller så da har ikke legen noe poeng med å sjekke ut brystene....

Skrevet

Men folkens..tror ikke man skal bli fornærmet eller tenke legen har "usunne" tanker...min lege sjekket mine sist undersøkelse og jeg tipper det vil bli gjort denne gangen også, pga brystkreftfare...hvorfor skal det være så mye fuzz rundt det at vi skal sjekke våre egne bryst hvis det er kun i de familiene det har forekommet kreft, at det er viktig? tenk over det, det er for sikkerhetsskyld..

synes uansett flere kan tenke seg om før de svarer så skråsikkert på ting her inne, det skaper ofte mer brkymringer enn godt er..

Skrevet

Da jeg ventet andre mann hadde jeg forskjellige leger og han ene skulle absolutt kjenne på brystene.Ble helt paff for ingen av de andre hadde gjort det, heller ikke i det første svangerskapet. Nå har jeg fått meg en kvinne lege, skal på første kontroll på tirsdag, blir spennende.

Skrevet

det er ikke lenger vanlig med verken brystundersøkelse,eller GU under svangerskapet!

jeg tok derimot en celleprøve frivillig hos privat gynekologen min siden det var lenge siden jeg hadde tatt. Ellers trenger dere ikke grue dere for førstegangskontrollen, hos meg satt vi mest og skravlet, fylte ut helsekortet og tok blodprøver:)

Skrevet

Legen min sa at det ikke praktiseres brystundersøkelser eller gynekologiskeundersøkelser lengre - i såfall er det frivillig. Og jeg fikk spm om begge deler fra min lege! Derimot kjente hun på utsiden av livmor da :) På magen. Og ellers, alt det vanlige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...