Gjest Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 I mitt nabolag har vi ganske ofte besøk av Jehovas vitne og Smiths venner på døren. Jeg sier alltid jeg ikke er interressert og det godtar dem. Men.... Det jeg reagerer på er at de kommer med barna sine. Alt fra små babyer til 10-åringer. Jeg synst så synd på barna som må være med mor på slikt, men samtidig hvorfor er det synd på dem. Jeg kjenner mange som har kommet seg bort fra disse "sektene" - og de sier at barn blir hjernevasket fra de er helt små. Men er tro det samme som hjernevasking? Uansett så synst jeg ikke barn har noe slikt på "dørmøter" å gjøre. Men vanskelig å forklare hvorfor jeg føler det slik... Religionen deres har jo tatt over hele livet deres. Virker for meg skummelt at barn vokser opp slikt.
___ Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Jeg synes egentlig ikke det er så ille. For meg er det ikke værre enn at vi drar med oss ungene på kjøpesenter og indoktriner dem med at man blir lykkelig av å kjøpe ting og at utseendet og mote er viktig.
Kaffemocca Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Jeg syns ikke noe særlig om det. Hadde selv neon på døra her en dag, far og datter tror jeg det var. Hun var kanskje 7 år og det var hun som sto for all snakkinga med meg, faren sto noen meter bak henne og bare fulgte med. De vet godt at de kan få blandete reaksjoner hos folk så det er kanskje ikke så lurt å sende ungen sin først?
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Ja, her er barna med til opplæring....Synst bare at det er litt ekkelt. De er jo så unge.
___ Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Det blir vel omtrent som når ungene vår "opptrer" i kirken i forbindelse med konfirmasjon eller at vi tillater dem å gå modell i ung alder.
Kaffemocca Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Ikke sant. De er forsmå, de har jo ikke peiling på hva det er de egentlig driver med.Ikke misforstå meg her, jeg syns det er helt greit å lære barna sine om kristendommen, kristene verdier osv. Eller andre livssyn for den del. Men jeg syns det blir feil å lære dem at det er helt greit å tre det nedover hode på andre mennesker.
Kaffemocca Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Ikke helt syns jeg. Det handler litt om å ikke lære dem å "tvinge" seg på andre mennesker hvis du skjønner hva jeg mener? Hvis man går i kirka og ser ar konfirmantene "opptrer" så har man jo valgt å gå dit av egen fri vilje og det vet konfirmantene også.
___ Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Forstår hva du mener, men synes egentlig enda mindre pris på folk som lurer på en meningene sine enn de som er helt direkte sli Jehovas vitner er. Skal innrømme at de kan være irriterende da ;-)
Lille Kolibri Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Eg forstår godt at foreldre vil gjere sitt beste for å formidle det dei syns er viktigast i heile verda! Men det er likevel sårbare forhold viss det blir total adskillelse fra resten av samfunnet. Det blir vanskeleg å fange opp eventuelle overgrep eller omsorgssvikt e.l. (uten at eg no seier at det skjer oftare i slike miljø) og ungane får ikkje andre impulsar til å bli sjølvstendig tenkande menneske. Eg har vokst opp i ein kristen familie, med foreldre som var veldig tydelege på kva dei meinte, men likevel oppfordra dei til å tenke og reflektere over ulike tema. Det er mogleg å gjere begge deler, meiner eg. Å ta med barna på dørene verkar litt merkeleg, har aldri opplevd det. Men om ungane opplever det ekkelt er ikkje sikkert, for dei er det kanskje det normale?
Kaffemocca Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Ja, der har du et poeng. Med jehovas vitner vet man hvertfall hva man får=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå