Gå til innhold

Hva skal skje i kirka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha dåp i påska, skal være der jeg kommer fra, altså en annen kirke enn den vi sokner til. Har derfor dåpssamtale her og får ikke snakka med presten der vi skal være. Er litt redd for at vi ikke skal få vite nøyaktig hva som skal skje i kirka og at vi dermed skal gjøre noe feil.

Tenker på hvem går hvor når osv. Er det sånn at dåpsbarnet og faddere (og foreldre?) skal komme inn i kirka etter at gudstjenesten har starta? Eller skal vi sitte der hele tida? Er det spesielle regler for hvor vi skal sitte? Er det noe vi skal si? Gjøre? Når tar man av lua? Av hvem? Når setter man seg igjen? Skal man tenne lys eller noe?

Mulig dette varierer litt fra kirke til kirke. Sendte en mail til presten og spurte om de kunne bekrefte at vårt barn er registrert den dagen, og om vi kunne få litt praktisk informasjon, men fikk bare "Jada, alt er i orden" som svar.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en telefon til kirken dere skal ha dåp i for å klarere alle spørsmål du måtte ha.

Skrevet

Det som er normalt i dag, er at dåpen skjer først under gudstenesta. Det er normalt at det er mor og far som bærer barnet inn i prosesjon i kyrkja.

Er det fleire barn som blir døpt, så seier presten namnet på det barnet som skal døype seg først.

De vil heile tida få informasjon under dåpshandlinga om kva som skal skje. Alt de skal seie er å svare presten når han/ho spør om barnet skal oppdras i den kristne tru og forsaking, er svaret JA. Og som oftast er det den som bærer barnet til dåpen som svarer på presten spørsmål. Sjølvsagt spør presten og om kva barnet heiter.

Har dåpsbarnet eldre søsken eller søskenbarn, kan de vere fint for dei å få vere med å tørke hovudet til dåpsbarnet etter dåpen. Enkelte kyrkjer er det tradisjon at dåpsbarnet får eit dåpslys, men det er det kyrkjetenaren som tenner og gjer til presten, og presten videre til dåpsfølget, og som oftast ein av foreldra saman med dåpsattesten.

Så eigentleg er det berre å følge med det presten gjer.

Men, spør gjerne den presten som skal døype barnet om de kan få møte presten litt før gudstenesta.

Men, eg syns det er veldig rart at de ikkje har gått gjennom dette på dåpssamtalen som er normalt å gjere om det er dåp i eige kyrkje eller anna kyrkje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...