Mamma til Leon Aleksander<3 Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Mange av dere som har fått strekkmerker? Jeg er i uke 32 nå, å nå har de begynt å komme, både på pupper, lår og mage Blæ.
2hærligegutter Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Har begynt å få noen på høyre side av magen, det tok litt tid, mennå er de her. Det er høyre sida han presser mest på så det er vel forståelig at det er der de kommer. å smøre hjelper ikke, jeg har veldig tørr hud så smører derfor mye med fete kremer, og har fått de forde. tror det ligger i genene. Er 38+0
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Jeg er 38+1 og har ikke merket noe til de, har lett etter de hver dag, hehe.. Har et lite merke der navlepiercingen min var da, ser ut som en liten playboy-kanin med ører, hehe:) Fikk noen merker på puppene helt i starten, men de har forsvunnet nå. Er fortsatt 2 uker til termin, så de kan jo komme, også under fødsel har jeg hørt. Men stresser ikke noe med det:)
Mamma til Leon Aleksander<3 Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har også smurt, hver dag, med fet god krem, men, ser ikke ut til å hjelpe, eller, det kan jo hende det hadde vært verre om jeg ikke hadde gjrot det! Jaja
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Pass på at du ikke klør på deg "strekkmerker" da, det er dessverre mulig :-) Jeg har ikke fått noen, fikk ikke noen sist heller. Jeg (og andre over 30) har en fordel der, huden er visstnok mer elastisk da. Sjansen for strekkmerker er dessverre høyere for yngre mødre. Rask vektoppgang øker også sjansen for at de kommer. Det er visstnok ikke verken genetisk eller hormonelt - vektløftere og andre som går raskt opp i vekt (spesielt i ung alder) får dem jo i fleng.
Lillegulle<3 Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 hvor har du hørt/lest at strekkmerker ikke kan være genetisk eller hormonelt ?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Så lenge siden jeg leste det nå, så jeg husker ikke akkurat hvor det var, men det var en nettside jeg fant via et google-søk,d et var en eller annen legeside, doctor.no eller noe liknende. Du kan sikkert søke på dette og finne samme siden. Dessuten er det, som sagt, ikke bare gravide som får strekkmerker, noe som indikerer at det ikke er hormonelt, og dette med mor-har-da-får-du er jo feil gang på gang. Min mor hadde f.eks ekstremt masse, mens jeg og min søster ikke fikk noen. Min mor gikk derimot veldig fort opp i vekt og hun var 20 da hun fikk sitt første barn, mens min søster og jeg var over 30 da vi fikk barn første gang og gikk lite og rolig opp i vekt.
Bebbiss Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Har ingen strekkmerker og er 34 + 3. Bruker Bodyshop sin Body Butter og velger å tro at det er den som har hjulpet da strekkmerker er vanlig i familien.
Frk Påske Overtid Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Er 38 uker nå, og ingen strekkmerker...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Og sier forresten ikke at det ikke KAN være genetisk eller hormonelt, Lillegulle, siden du stiller spørsmålet som du gjør. Det KAN sikkert være både det ene og det andre, og det er jo med strekkmerker som med så mye annet som er forbundet med graviditet - man har ikke forsket nok på det til at noe sikkert sies. Synes det er slik med det meste jeg lurer på ang dette, ikke forsket på, har barre alltid vært slik. :-)
Axus' girlfriend Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Har ingen på magen, men oppdaget to små på hofte/rumpe partiet for en ukes tid siden. Er også i dette området jeg fikk litt strekkmerker som tenåring og utvikling av kropp, så de glir vel rett inn når de blir lysere i fargen:) 38+1
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Jeg er 7 dager over terminen og har ikke strekkmerker. Det fikk ikke min mor heller. Strekk merker er faktisk bare hormonellt og genetisk, så det er ingenting vi kan gjøre med det. Smøring er jo til hjlp for at huden ikke skal være tørr, men strekkmerkene kommer hvis du er disponert for det, rett og slett! Strekkmerker man får i puberteten er hormonelle strekkmerker gjerne også fordi man vokser på plasser der man ikke har vokst før, rumpe/hofter/lår og på puppene. Strekkmerker på gravide er helst genetisk. Dette er et svar fra lommelegen.no Hei Strekkmerker (striae distensae/gravidarum) er skader i det som kalles for lærhuden. Disse merkene kommer av at huden blir strukket (derav navnet) og er vanlig i puberteten når man vokser raskt og ved graviditet, faktisk får over 50 %; av alle gravide slike merker. Det finnes dessverre ingen konkret behandling for dette, selv om dere nok vil finne hundrevis av hudpleieprodukter som påstår noe annet. Defektene ligger nemlig i underhuden og hudkremer vil ikke kunne trenge ned hit. Imidlertid er det en del ting som kan gjøres for å minske disse merkene. For det første så vil de fleste strekkmerker blekne betydelig med tiden, i begynnelsen er de ofte blå-røde men de vil etterhvert nærme seg hudfarget. Det er også greit å bruke vanlig hudkremer for å sørge for at huden over mekene er så myk og frisk som mulig, her er aloe vera kremer et godt alternativ. Man bør også være flink med å trene magemusklene slik at disse blir stramme, da vil også huden strammes og merkene vil ikke synes så godt. Det å være ute i solen og få farge er også bra og vil føre til at merkene blir mindre fremtredende. Det er også viktig med et sunt og variert kosthold slik at huden får den næringen den trenger, og selv om det å legge på seg mye ikke er bra med tanke på strekkmerker så er overdreven slanking vel så ille siden dette vil fjerne underhudsfettet og føre til at all strekk belastning på magen vil bli tatt av huden. Problemet med strekkmerker er nok først og fremst et problem forårsaket av den tiden vi lever i med reklamebilder hvor hver eneste lille skavank er retusjert bort. Det er vanskelig å se for seg at for eksempel Marilyn Monroe med sitt vel 20 cm lange operasjonsarr på magen kunne blitt så ettertraktet i dag som hun var i sine glansdager. Det viktigste man nok kan gjøre er å prøve å akseptere at strekkmerker er et tegn på at man har satt et lite barn til verden og fokusere på viktigheten av nettopp det. Jeg har enda ikke møtt en mann eller gutt som synes strekkmerker er noe ekkelt og fælt så der har du en oppgave med å få henne til å innse dette. I tillegg så vil som sagt disse merkene etterhvert blekne og bli betraktelig mindre synlige. Håper dette har vært til hjelp! Vennlig hilsen Dr. Sturla Pilskog, allmennlege
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Ett innlegg til fra lommelegen.no Hei. Jeg er en gutt på 23 år. Jeg er 170 cm og har gått ned fra 90-70 kg. Jeg har noe som ligner strekkmerker på halsen. Er det på grunn av at jeg tidligere var overvektig. I tillegg har jeg alltid poser under øynene og er ganske markert der. Er dette også på grunn av tidligere overvekt eller tyder det på mangel på søvn? Mann, 23 år Les svaret Hei, og takk for spørsmålet ditt! Det er flott at du har klart å slanke bort 20 kg. Det er viktig for helsen din fordi overvekt disponerer for en rekke alvorlige livsstilsykdommer som diabetes, hjertesykdom og hjerneslag. Imidlertid synes jeg ikke 20 kg vektreduksjon hos en 23 åring umiddelbart så meget at det skulle gi strekkmerker eller striae. Striae er noe gravide først og fremst opplever og dette skyldes en blanding av hormonell påvirkning på huden og strekk som følge av graviditet. Jeg vet ikke hvor raskt du har gått ned i vekt, men sjansen for stiae øker noe ved svært rask vektreduksjon. Jeg vil anbefale deg å få tatt noen hormonanalyser, fordi enkelte hormoner kan forårsake striae, spesielt binyrebarkhormoner. Spør din lege til råds om dette, han vet hvilke prøver som skal tas. Dine poser under øynene er vel forårsaket av en kombinasjon av mangel på søvn og vektreduksjon.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 jeg er i uke 32 nå, har en del strekkmerker på siden av magen, pupper og lår. Kjøp body butter med kokkos fra body shop. det skL hjelpe. Jeg har også brukt en krem som er forebyggende og som skal ta bort strekkmerker, som er veldig god, men den er kjøpt i London...
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Er i uke 29 nå, og har foreløpig ingen strekkmerker. Dette er mitt tredje barn, og jeg fikk ikke merker med de andre to, heller, så jeg håper det går bra denne gangen også. Har forøvrig ikke gjort noe for å unngå å få dem.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Det må nødt til å være noe med hormoner når det gjelder strekkmerker... eg merket det aller første lille strekkmerket rett me navelen i uke 11 eller 12.. å magen hadde ikke vokst noenting til da...å no når eg e 31+1 har eg plenty.. å flere blir d vell... mageskinnet mitt e ikke helt strekt ut enno, men likevel kommer det nye omtrent hver dag..å ikke har eg lagt på meg altfor mye heller, 7 kg på vekten hos legen idag.. så hormonene må jo ha noe å si hos meg føler eg.... uansett e d jo noe skikkeli dritt, å ikke noe gøy å se på.. men heldigvis kommer det noe veldi godt utav det...
Sofia <3 Skrevet 12. mars 2008 #17 Skrevet 12. mars 2008 Uke 38+4 her, ingen strekkmerker foreløbig *bank i bordet* Men de kan jo fortsatt komme, så
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 Ingen strekkmerker i uke 33 , ikke smurt meg no særlig heller.kun når jeg er tørr. eneste er at navlen nesten er ute og jeg har den fine mørke streken på magen:D
power puff Skrevet 12. mars 2008 #19 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har en hudpleier i familien og hun anbefaler og ta c-vit hver dag, det hjelper og bygge opp huden innenfra og kan forebygge strekkmerker. Også sier hun at det er lurt og bruke en peeling såpe i dusjen før du smører deg, da får du bort all død hud og kremen kommer bedre til. Verdt et forsøk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå