pusi og lille pusi:) Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 prata me sjefen min idag å ho sa at ho hadde prata me en på nav om at d fantes ei sykemelling for gravide, som gjor sånn at man hadde den gjennom hele graviditeten, men når man følte seg i form før å gå på jobb en dag så kunne man d.. i stede før å gå å få ny sykemelling hele tia.. har fått sykemelling på 2 uke som regel, så må jo kontakte legen ganske så ofte... noen som vet om d finns en sånn sykemelling?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Jeg antar at hun sikter til en aktiv sykemelding. Det kan gis til alle, ikke bare gravide. Ordningen er sikkert fin for den syke, men mindre fin for arbeidsgiver og kollegaer. Hos oss er det veldig vanskelig å ikke vite om folk kommer på jobb eller ikke i forhold til planlegging, kundemøter, oppfølging av frister osv. Det vil selvsagt avhenge av hva slags jobb man har.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Finnes aktiv sykmelding, men dette er begrenset hvor mye du kan bruke, men kan søke NAV om å få bruke det utover de 8 ukene (tror jeg det var) som er "lov". Veldig smart å prate med NAV om dette ja, de kan komme med anbefalinger i forhold til regelverket :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Et annet hensyn å ta, om man vil, er at det for arbeidsgiver er mye enklere å ansette vikar/hjelp dersom det foreligger en sykmelding. Det er veldig vanskelig å tilrettelegge en stilling på en slik måte at det ikke spiller noen rolle om vedkommende kommer på jobb eller ikke. Hos oss har vi slitt veldig med en ansatt på aktiv sykemelding - hun ble forbannet når hun mistet arbeidsoppgaver, men innså ikke at vi ikke kunne gi kundene den bistanden de betaler for når vi aldri visste om hun kom eller ikke. Men i ditt tilfelle er det jo sjefen din som har bedt om dette - så da bør det jo være greit. :-)
pusi og lille pusi:) Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2008 jobbe bare i kassa på prix anna kvær lørdag så e ikke den viktigste jobben akkorat...
Guttemamma75 Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Det har blitt strammet veldig inn på aktiv sykemeldinger nå, det er alt for lukrativt for arbeidsgiver fordi de slipper å betale noe når du er på jobb.. Dvs. at de får en "gratis" arbeidstaker som NAV betaler for.. Og så er det jo ikke sånn at man kan komme og gå som man vil, det skal gjøres en avtale om hvordan man skal jobbe.. I tillegg er aktiv sykemelding mest tiltenkt langtidssykemeldte og det er jo ikke vi som er gravide fordi sykemeldingen automatisk begrenses av at man går ut i permisjon. Man skal også gjøre andre arbeidsoppgaver enn man vanligvis gjør... Så det er ikke så lett, og min lege ville IKKE gi meg det.. Snakket med NAV om det og de sa det samme, jeg kvalifiserte ikke til aktiv sykemelding når jeg var gravid.. Dersom det er vanskelig å gjennomføre den jobben du vanligvis gjør kan du jo be om tilrettelegging slik at du får andre arbeidsoppgaver som du klarer å gjennomføre....
Tonen Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Kan ikke kjenne igjen det arbeidsgiveren din forteller.. Kan hende h*n mener fritak arbeidsgiveransvar for gravid arbeidstaker. Arbeidsgiver eller arbeidstaker kan søke om at Nav betaler tilbake arbeidsgiverperioden når en har sykefravær innenfor de 16 dagene som arbeidsgiver betaler. En ordning som gjør at det er lettere å drive kvinnedominerte bedrifter med mange gravide.
Nå kommer nr. tre Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Dette stemmer. Det heter ikke aktiv sykemelding, men vet ikke hva det heter. Men iallefall så brukte jeg dette i forrioge svangerskap. Veldig greit å ha. Så slipper man nettopp dette med nye sykemeldinger hele tiden. Et lite skjema som skal fylles ut. Da er det meldt inn til NA at man er gravid og når man ikke kommer på jobb så sies det ifra fra arbeidsgiver, og videre til NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå