___ Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Forstår ikke at folk tør å la noen jobbe svart for seg. Skulle det skje en ulykke er man økonomisk ansvarlig og kn ende opp som gjeldsslave. I tilleg kommer alle de andre ulempene og det det gjør med samfunnet: - Betaler du uten kvittering er det mye vanskeligere å kreve reklamasjon for eventuelle feil og mangler i etterkant. -Mottar din «svarte» arbeidstaker trygd, risikerer du å bli medskyldig i trygdemisbruk. -Dersom du som oppdragsgiver får utført svart arbeid, risikerer du bøter og opptil to års fengsel for medvirkning til skattesvik og heleri, og opptil tre års fengsel for medvirkning til skatteunndragelse. -Den svarte økonomien undergraver hele vårt velferdssystem
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Skriver under på denne. Vi har nettopp bygd hus, og jeg forstår ikke at noen tør å betale noen svart. Vi har vært max uheldige, tull med både snekker og rørlegger. Men alt av kontrakter og betaling er jo opp i dagen. Så her er det bare å krangle i vei.....
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Du har noen gode poeng =) men for noen så vil de heller ta sjansen på det, hvis de for eksempel må skifte hele taket og en venn av en venn sier at han kan fikse det for så og så mye og man sliter med økonomien, så er det lett å slå til på det tilbudet.. Men hva regnes egentlig som svart arbeid? Når min bror kommr her å hjelper meg å legge gulv og jeg gir hann 200 kr som takk for hjelpen?
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Vi har svart dagmamma og flere kompiser av sambo gjør litt arbeid for oss nå og da. So sue me ;o)
Mammasin Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 En vennetjeneste som at familie hjelper hverandre må man fortsette med:-) Problemer blir det med rørlegger, elektriker og sånt som kan få enorme økonomiske følger.
___ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2008 Det er lov å hjelpe hverandre men ansvaret i forhold til ulykker har du nok uansett. Arbeid til en verdi av under et visst beløp (1000,-?) kan man også utføre uten at det trenger å raporteres inn av arbeidsgiver. Det har også betydning for saken hvilken utdanning og jobb broren din har for hvordan det vil bli vurdert. Er han snekker kan han tillate seg mindre når det gjelder å hjelpe dere med gulvet, enn om han er for eksempel lege.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 alle kan jo legge et gulv.. han tilbød seg å hjelpe og jeg syntes det var snillt og gav han noe penger.. om bestefar kommer her å plater en vegg og jeg velger å gi han f.eks reisepenger så får det være.. akkurat sånne småting tror jeg ikke går så hardt utover staten
___ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2008 Har ikke tenkt å saksøke deg selv om jeg synes det er moralsk forkastelig, men husk hvilken risiko du tar selv. Jeg kan ikke si jeg ville synes så synd på deg om du ble sittende med krav om en millionerstattning.
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 signerer denne. Vi har kjøpt et hus og masse tull og styr med badet. Det er blitt gjort som en vennetjeneste, altså ingen papirer på det så vi fikk igjen 102.000 i fra forsikringselskapet. Har hatt masse utlegg på rørleggere og elektrikere ........
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 hvis man betaler svart for å f.eks ordne d elektriske anlegget i et hus og så får man en elektriker til å gjøre det hvitt så er risikoen borte med tanke på reklamasjon og sånt senere
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 hvit elektriker til å godkjenne d altså
nickoline og supermann Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 jupp. elektrisk arbeid skal kontolleres....
___ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2008 Tror nok ikke det er noe problem nei :-). Jeg skrev bare litt generelt om hvordan jeg tror de vurderer overgangen ellom vennetjenester og svart arbeid. Erstattningspliktig kan man bli uansett hvis man er uforsiktig. Jeg kan bli erstattningspliktig om naboen skader seg på min trampoline også om den ikke er godt nok sikkret. Blir vel noe av det samme.
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Poamin: Hvorfor er det moralsk forkastelig? Dagmammaen er norsk og en godt voksen dame. Hun vet selv hva hun går glipp av ved å jobbe svart og jeg har ikke tvunget henne på noen måte. Ville hun jobbet hvitt skulle jeg gladelig gått med på det. At kompisen til sambo, som er elektriker, hjelper oss med ting og tang innimellom spiller da ingen rolle? Vennetjenester kaller man det. Og hva som er moralsk forkastelig for deg er ikke nødvendigvis det for andre. Husk det.
___ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 12. mars 2008 Moralsk forkastelig fordi: -Staten taper skatteintekter => dårligere offentlig tilbud -Svart arbeid utkonkurerer seriøse firmaer -Det fører til sosial dumping -Mange forstår ikke hva de taper i rettigheter i forhold til pensjon, sykepenger ol -Det fremmer trygdesvindel
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Tror staten hadde tapt mer penger hvis jeg ikke skulle jobbet fordi vi ikke hadde noe sted å ha guttungen. Dagmammaen er ei oppegående dame, som vet hvordan verden funker, så ikke bekymret for at vi lurer henne på noen måte. Hvis det at kompisen til sambo hjelper oss med det elektriske gjør at samfunnet går under, så får det faktisk heller bare være. Sambo og jeg betaler skatt i bøtter og spann, så spesielt dårlig samvittighet har jeg ikke. Sitt oppe på hesten din og kos deg, jeg har det fint her nede.
___ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. mars 2008 Det var ikke moralen som var hovedpoenget med innlegget. Det jeg ønsket var å minne folk på erstattningsplikten. Det er det mange som ikke tenker på. Det jeg skrev om hvorfor det var moralsk forkastlig skrev jeg bare fordi du spurte :-)
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 Joda, men du skrev at det var moralsk forkastelig, så vil bare minne deg på at ikke alle nødvendigvis synes det samme som deg. Hvis poenget var å påpeke erstatningsplikten forbundet med svart arbeid, så hadde det kanskje vært greit å holde seg til å diskutere det uten å dra inn hva du synes om min moral.
___ Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 12. mars 2008 Skrev jo bare hva jeg synes om den saken. Om du iokke har dårlig samvittighet trenger du jo ikke å ta deg nær av hva jeg mener om deg.
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 Jeg tar meg selvsagt ikke nær av det. Synes bare det var en idiotisk kommentar som ikke hadde noe med saken å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå