Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Hvis men er på facebook og kopierer en av vennenes bilder ned på sin maskin, og så sender det pr mail til en annen, man bryter ikke da copyrighten? Jeg mener at man ikke gjør det, for det har jo ingenting med bruk/offentliggjøring å gjøre?
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Så det du mener er at du ikke har brukt bildet om du kopierer det og sender det til en annen?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Mener bruk er offentliggjøring eller at man tjener penger på det. Også om man fremstiller det som ens eget? Det er snakk om facebookbilder.
Darth Vader Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Nei, jeg tror egentlig ikke at man bryter Copirighten da. En annen ting er at det kanskje er litt snuskete gjort å kopiere venners bilder og sende dem rundt.
Tally Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Copyright betyr at ingen kan kopiere objektet uten rettighetshavers samtykke. Bortsett fra at man har lov til å ta en sikkerhetskopi at f.eks en cd. Står det copyright på bildene, da?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Uansett kan vennskapsbåndet bli brutt av å ikke respektere en annens rettigheter til eget bildebruk....... Hva er viktigst? Å ha rett mht copyright eller....... legge seg flat og si unnskyld?? *lol* Tuller med litt alvor inni ;-)) Men: Jeg er selv på facebook og mener å huske at jeg må krysse for at det er mine egne bilder jeg bruker/laster inn på profilen eller at bildene jeg laster inn er bilder jeg har lov til å bruke (av eieren)...... men når man sender bilder rundt til andre er det kanskje ingen sånne felt man må krysse av i, men det burde det jo være. Jeg spør alltid andre hvis jeg skal bruke andres bilder til noe (utenom allerede offentliggjorte bilder som ligger åpent ute på nettet) og legger ikke ut bilder av barna mine på nett ....... Bildene på facebooken til folk er jo ikke åpent for alle, men kun utvalgte venner som man godkjenner og sikkert stoler på .... ?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Synes det kan være riktig i enkelte tilfeller. F.eks i tilfeller med mindreårige og alkohol, i forhold til deres uvitende ansvarlige, nemlig foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Det er ikke riktig å gjøre med mindre du har spurt om det er ok. Dersom mottaker av bildet er venn av den på bildet er det vel ikke noe problem.Det er jo bare å spørre den personen som eier bildet. Er derimot hensikten å "sladre" eller sette andre personer i dårlig lys er det ikke en særlig bra ting å gjøre. Faktisk kan man anmelde det.. Det har jeg selv gjort ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå