* 5 om dagen * Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 hvor lenge kan gamle folk ligge uten å få noe som helst av væske? vi har en oldemor som har fått slag, og er rammet bla i svelget, og kan da ikke få fast eller flytende føde. De har også valt å ikke gi henne intravenøst.... hun har ligge 1 uke nå....uff, hvor lenge kan dette gå? hun er blitt 85 år, så er ikke annet å vente men....
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Det er veldig forskjellig. Jobber på sykehjem og har sett noen som klarer seg noen timer,andre i mange uker.
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Det sies at et friskt menneske kan klare seg uten vann i 11 dager. Men din oldemor får vel en eller annen form for væske vel?
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Pårørende KAN kreve intravenøst, bare så du vet det. Det er individuelt hvor lenge eldre klarer å ligge slik, det kommer helt an på tilstand ellers. Skjønner dette er pyton for deg, men tørstfølelsen hennes ligger i leppene, og de blir nok fuktet gjevnlig. Dette er jo passiv dødshjelp kan man si, de velger å avstå fra behandling sikkert for å korte ned lidelsene hennes.
Gjest Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Oi, har hun klart en uke uten væske er hun seig. Noe særlig lenger enn det er uvanlig å klare. Regner med at hun hvertfall får endel smertestillere, stakkar. Godt hun fikk så mange år før det heller mot slutten. Vet det er hardt å gå og vente, særlig når du vet at hun ikke har det så godt, men jeg tipper hun veldig snart slipper å ha det vondt mer. Føler med deg og familien din..
* 5 om dagen * Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. mars 2008 hun får ingenting...blir kun fuktet på leppene med en sånn pinne med svamp på.... ellers har hun vært frisk, kun hardt rammet av alsheimer.... ( eller åssen det skrives )
nickoline og supermann Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 som sagt over kan det går fort eller ta uker. min erfaring er at det som regel går ganske fort... - dager! får håpe det for hennes skyld. det samme har skjedd farmora til ei veninne. - det er så fælt! jeg har heldigvis mistet mine besteforeldre fort uten lidelse.....
* 5 om dagen * Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. mars 2008 må bare rette opp et par missforståelser...dette er oldemor til mine 2 minste barn, altså farmor til mannen min.... men min bestemor var 83, og ble syk på samme måte, og hun døde 6.dagen....uff, husker det som om det var i går, men er ca 15 år siden.... det er så forferdelig å se på, vi skal besøke henne igjen i dag.....regner med at det er siste gang i dag, igjen.......
* 5 om dagen * Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2008 det er tung, men vi viste jo hvordan dette kom til å gå. Familien har valgt å la hun ligge på sykehjemmet, der ho har vært de siste 3 årene,hun føler seg trygg, og hjemme der. (hun har seng,tekjøkken,stue og eget bad ) Hun får stikkpiller, paraset, sittert 1 mg, men det er også alt av smertestillende, men de er flinke med oppfølging av leger der, og hun frå veldig god pleie.Der hun nå er, er vi i familien rundt henne, og ikke langt unna på sykehus, med kun en seng.Må også legge til at oldefar til barna er frisk som bare det, og han er 81 år, har stått ved hennes side de siste ukene...sprek mann :-)) han kjører bil,så han er mye frem og tilbake.....
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 *føle med dere* Mistet mormor for 2,5 år siden etter et slag som også rammet svelg. Hun holdt ut forbausende lenge. Det positive var at vi fikk tatt ordentlig farvel med henne:o) Hun forsto alt vi sa og fikk sagt det hun følte også, om en på en litt annerledes måte enn før. Hun ble 86 år.
* 5 om dagen * Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2008 husker du hvordan behandling ho fikk?? og lå hun lenge ? det synes jeg er verst, en vet ikke noe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå