Gå til innhold

Noen som har tenkt på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i en bok om svangerskap osv at det er lurt å ta en blodprøve for å sjekke om en er immun for røde hunder før en planlegger å bli gravid. Hvis en ikke er immun må en ta vaksine, og da skal en ikke bli gravid før 3 mnd etterpå. Så jeg har tenkt å gjøre dette, for hvis man får røde hunder under svangerskapet er det veldig alvorlig for fosteret....bedre føre var enn etter snar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Siv.

Dette har jeg ikke tenkt på... Så lurt at du har planer om å ta bp, eventuelt vaksine nå. Fint å være "godt forberedt" hvis man har muligheten til det. Jeg har vært gravid før og husker ikke hvorvidt jeg er immun eller ikke. Har derimot hatt røde hunder da jeg var liten. Er vel antakelig immun da vil jeg tro...(?).

Men datteren min på 2 år har ikke hatt røde hunder og hun kan jo lett bli smittet i bhg. Kjedelig om vi skulle få det under en eventuell graviditet. Vet ikke om det skaper noen risiko for fosteret... ?

Lykke til videre med planleggingen og optimalisering av spire-miljø ;)

Skrevet

Hei.

Dette er noe av det første man blir testa for, når man er gravid.

Dersom man skulle få røde hunder eller den type smitte mens man er gravid, vil det føre til skader på fosteret.

Barnet kan bli døvt blandt annet.

Men jeg har ingen kunnskap om dette temaet, sikkert lurt å snakke med sin fastlege, dersom man planlegger et svangerskap. Så vil legen kunne gi noen råd.

Lykke til:-)

Skrevet

vi vaksineres mot røde hunder (rubella) i barne vaksinasjonsprogrammet. inngår i MMR vaksinen (meslinger, rødehunder og kusma). Så dette med røde hunder er særlig aktuelt for innvandrer kvinner som kanskje ikke har vært gjennom samme vaksinasjonsprogram: Vi andre er vaksinert om vi har fulgt standard program. i allefall etter 1964. Røde hunder er nesten ikke å finne lenger pga god oppslutning om vaksinasjonsprogrammet og det er en av grunnene til at det er så viktig at også vi vaksinerer våre fremtidige små :)

Skrevet

Sjansene er vel ikke så store for at man ikke er immun, vel?! Jeg er i hvert fall vaksinert, og må innrømme at jeg i de årene jeg kan huske (og jeg er over 30 nå) aldri har kjent noen som har hatt røde hunder i det hele tatt, så jeg må innrømme at jeg ikke bekymrer meg noe særlig for dette.

Skrevet

det var ikke spesielt i forhold til innvandrerkvinner dette ble nevnt...forfatteren sier at det kan være lurt å sjekke om en er immun hvis en er usikker...Ikke vet jeg om dette er en vaksine som bør tas på ny etter x antall år, slik som med stivkrampesprøyten.

Jeg har også vært gravid en gang tidligere, og da tenkte jeg ikke på dette i det hele tatt. Alt gikk fint, og det er nok sjelden at en gravid kvinne får røde hunder...men siden jeg likevel er i gang med å forberede kroppen tenkte jeg at jeg likså godt kan sjekke meg for dette:)

Skrevet

Det er visst mulig at man ikke er immun mot røde hunder selv om man har blitt vaksinert som barn. Det var en tråd om dette på Kvinneguiden for ikke så lenge siden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=321684

Jeg hadde heller ikke hørt om det før. Men det bekymrer meg egentlig ikke så mye. Jeg tror jeg får ta en blodprøve for å sjekke før vi begynner å prøve, men jeg blir overrasket om de finner ut at jeg ikke er immun. *håpe*

Skrevet

det skader selvsagt ikke å sjekke. En blodprøve, enkelt og greit. Men er man vaksinert så er sjansene svært små for å ikke være immun og i tillegg er ikke dette lenger en sykdom vi ser mye av så farene for å bli smittet er minimale. Alle gravide testes ved første svangerskapskontroll om de ikke motsetter seg det. Men ja, det er svært alvorlig om man smittes som gravid og gir alvorlige misdannelser hos fosteret. Men du har jo vært gravid før og da ble du nok testet. Og var du immun da, så er du også immun nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...