Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det veldig skadelig egentlig?

trapper ned og virkelig prøver. har bestemt meg for å slutte. flere som tenker seom meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat som deg. Og har forferdelig dårlig samvittighet.

Jeg har trappet ned fra vanlig til ekstra mild, og antall røyk,- men jeg føler det ikke er nok. Jeg tok det opp med privatlegen min, og spurte om jeg kunne bruke nicorette i en avvenningsfase. Tenkte at selv om det er nokitin i nicorette, så slipper jeg unna mange andre stoffer. Men han sa at han ikke ville tatt det, siden det ikke er forsket nok på det. Han sa at hvis jeg trappet ned og ikke klarte å slutte helt var det veldig bra. Han sa faktisk at det ikke er det beste tidspunktet å slutte når man er gravid, for det kan bli stor påkjenning for kroppen og fosteret.

Jeg har snakket med mange om det, og de sier at før i tiden røyket gravide som bare det da de ikke visste risikoen, og det kom frem friske barn.

Jeg har to gutter, og røyket litt med førstemann og ikke med andre. Førstemann er aldri syk, mens andremann er mye syk med øre, hals osv. Så jeg tror at sykdom ligger latent uansett.

Jeg forsvarer ikke røyking i det hele tatt, ikke misforstå meg, men det at legen kom med sånne ord sier jo litt.

Jeg har veldig lyst til å slutte, så jeg kommer til å ta det over "langen".

Og en annen ting er at da jeg hadde utskrapning sist, sa de på sykehuset, og privatlegen sa det,- at røykingen ikke kan ha forårsaket aborten. Så lenge det er i 1. trimester kan ikke det påvirkes sånn.

Jeg får sikkert masse pepper for dette innlegget, men det er ikke mine ord, for jegh ønsker å slutte. Jeg bare svarer deg på ditt spøsmål.

Skrevet

Jeg slutta før jeg begynte å prøve.... Trur det var det vanskeligste jeg noengang har gjort.

Skrevet

Les "endelig ikke røyker-for kvinner" den er kjempe bra. Sluttet selv for 3 uker siden da jeg fant ut at jeg var gravid.

Skrevet

Nå skriver jeg ikke dette for å komme med pekefinger eller noe som helst, for jeg kan godt forstå problemene med å slutte å røyke. Men det finnes en del årsaker til at legene er så strenge når de sier at man bør slutte å røyke under svangerskap.

Men det som er et faktum er at de som røyker har i beste fall stor fare for å få barn med lav fødselsvekt.

Det er forsket på nyfødte av røykende mødre og bevist at de blant annet reagerer annereldes og dårligere på lydstimulus, altså en form for hjerneskade.

Alt man inntar under svangerskap vil ha litt høyere konsentrasjon i fosteret sitt blod til det er ute av kroppen.

Man vil vel gi barnet sitt det beste utgangspunktet for livet?

Skrevet

Litt info:

Hos gravide røykere har barna her en redusert fettfri masse, dvs muskel- og knokkelmasse, mens fettmassen ikke er redusert i særlig grad. Det er derfor det ikke er heldig for fostre at mor røyker.

Skrevet

Håper alle dere som røyker klarer å slutte, ikke bare fordi det er best for barnet, men fordi det også er best for dere selv :) Barnet fortjener en frisk og fin mor også :) Lykke til!

Skrevet

Jeg har røkt ganske mye i mange år, og man skulle tro det ville være veldig vankelig å slutte.

Tok siste røyk rett etter jeg fikk positivt svar på graviditetstesten. Det har gått veldig greit - ingen fysiske symptomer. Litt irritasjon i begynnelsen, og behov for å spise litt ekstra (men det kan jo også skyldes graviditeten - da mange blir ekstra matsugne).

Kanskje det lureste er å bare kutte tvert? Har tidligere prøvd å kutte ned - det har endt med at jeg har tenkt på røyk HELE tiden.

Du kan jo prøve og se hvordan det går. Lykke til!

Skrevet

Om du virkelig VIL slutte, klarer du det. Jeg røyka før jeg ble gravid, og to dager etter testen var tatt, var jeg helt røykfri.

Det er noe av det vanskeligste jeg har gjort, men absolutt verdt det.

Kjøp deg nikotinfri røyk, da belønner du deg ikke med nikotin når du føler du må ha en røyk =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...