Gå til innhold

Jeg vurderer gastrisk bypass etter fødselen :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg ikke frisk da? Virker det som om jeg prøver å finne den "lette veien ut"? Jeg veier mellom 100 og 105 kg, går opp og ned, har gjort det i 5 år nå, så min BMI er på 40...så sånn sett prøver ikke jeg å finne den lette veien ut gjør jeg det? Men igjen spiser ikke jeg mye at jeg trenger hjelp til å redusere mat inntaket.....men jeg er sååååå lei av vekta her, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ha det moro med min datter og den kommende baby...med denne tilstanden kan ikke jeg engang ta henne med til Tivoli. Jeg har tårer i øynene nå som jeg skriver dette. Dette har aldri plaget meg før, men hvergang jeg ser tulla og hvor aktiv hun blir for hverdag og hvor mye moro hun kommer til å trenge blir jeg lei meg og gråter, hun er bare 2 år men jeg begynner å våkne alt nå. Jeg skal ikke bestemme meg operasjonen med engang etter fødselen, skal først trene som f. og spise riktig for det gjør ikke jeg nå. Virker ikke det, (er sikker på at jeg ikke klarer å gå ned mer enn 10 kilo) da skal jeg be fastlegen min henvise meg.....orker bare ikke dette lenger, jeg vil ikke dø fra mine barn, for 3 år siden var jeg vel likegyldig, men ikke nå lenger. Uff....måtte bare få ut frustrasjonen, skal til sofaen og gråte litt nå jeg....

Nattakos

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du velger og ta en oprasjon så synes jeg du velger det av riktige grunner, nemmelig barna dine..

Jeg har ei bekjent som står på venteliste til bypass oprasjon og hu er ikke SÅ overvektig, men hu gidder ikke gjøre en dritt for og gå ned noe selv heller da..

Har også en kompis som fikk dette gjort for litt over et år siden og han sier det selv han er et nytt menneske, nå orker han gjøre ting han ikke før orka tenke på (han var syklig overvektig og har alltid vært det).

Ønsker deg lykke til med planene dine om og spise riktig og trene etter fødselen, du klarer det helt garantert :-)

Skrevet

vet du hva kriteriene for å få slik operasjon er? Vet hvordan det er så slite med vekta. Er ikke like tung som deg, men har slanket meg på og av i alle år uten å bli tynnere. :(

Skrevet

Hei tre*tette, her har du kriteriene:

1. Kroppsmasseindeks på 40 eller mer, eller

2. Kroppsmasseindeks 35-40 med samtidig forekomst av annen alvorlig sykdom som kan bedres med vektreduksjon:

- Alvorlig hjertelungesykdom som søvnapné, Pickwicks syndrom, kardiomyopati eller

- Diabetes mellitus type 2 eller

- Fysiske vansker grunnet overvekt - f.eks. leddsykdom som skyldes overbelastning, vansker med å utføre yrke eller familieplikter

3. Alder mellom 18 og 55 år. Over denne alder foretas individuell vurdering

4. Det må ikke foreligge alkoholmisbruk eller alvorlig psykiatrisk sykdom i sykehistorien

5. Du må være motivert og være i stand til å samarbeide

Skrevet

Hva med å ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg til å sette opp et skikkelig kostholdsprogram for deg. Du kan kanskje også prøve å gå til en personlig trener i en periode for å komme i gang med trening etter fødsel. Dette koster sikkert en del, men hvis du kan klare å gå ned i vekt slik du slipper operasjon så er det vel verdt det. Det høres ut som du har motivasjonen som trengs i hvert fall. Hvis dette ikke lykkes så kan du jo vurdere operasjonen igjen. Men jeg tror i hvert fall det kan hjelpe å få litt hjelp til trening og kosthold, det er vanskelig å se hva man gjør feil og holde oppe motivasjonen helt alene.

Lykke til!

Skrevet

Heisann.

Personlig synes jeg du er alt for liten til en slik opperasjon. Du har muligheten til og være aktiv og med og forandre kostholdet burde du klare det. Men annbefaler deg og få hjelp av leger og erneringsfysologer. Ikke skyt meg når jeg sier at du er for liten, har selv veid 130kg og tenkte aldri i de tankene. Jeg synes ikke 100 - 105 kg er nok for dette. Det er mange andre som er mye større som heller burde gjøre dette. Tenk på hvordan det blir etterpå. Vil du virkelig gjennom en slik opperasjon og hva man må igjennom etterpå? Tenk deg nøye om. Ta kontakt med legen din. Kanskje det er noe hjelp og få. Jeg fikk super hjelp. Og har klart og legge om kostholt og aktiviteten, hadde aldri klart det alene.

Skrevet

På slutten av svangerskapet kommer jeg sikkert til å veie rundt 115kg, men som sagt skal jeg først og fremst prøve alt mulig annet som trening og legge om kostholdet. Hoved problemet er at for min høyde skal jeg egentli veie rundt 60 gk, og det veide jeg sist da jeg var 13 år. Men igjen jeg har aldri hatt problem med vekta før nå, jeg har aldri sett enorm ut heller, men har alltid vært større enn klassekameratene mine fordi jeg hadde kraftig benbygning . Jeg har alltid vært aktiv og dette har aldri hindret meg.Hvordan skal man klare noe man ikke har klart som tenåring som man er mest aktiv i livet, hvordan klare det nå med 2 barn og et hjem? Jaja jeg får se, men jeg har i hvertfall et alternativ.

Skrevet

Jeg forstår deg så godt, jeg vet ALT om kosthold og trening, men vi som er overvektige har en veldig vond vane å vende.. Jeg er som sagt ikke like stor som deg, men av og til skulle jeg ønske jeg var større slik at jeg ble tatt på alvor når jeg sier at det er et enormt problem for meg...

Jeg har gått diverse kostholdskurs og det er å anbefale, men du må gå der LENGE, for det er vankelig å holde motivasjonen opp i månedsvis før det nye kostholdet blir en vane.

Håper du har noen rundt deg som ser hvor viktig det er at du får tid til deg sevl så du får mulighet til å trene litt og sette deg inn i det nye kostholden til tross for at du to barn og hus.. :)

Skrevet

Som du sier du skal prøve å spise sundt å trene først..hva med treningstudio?

trene 2-3 ganger i uka og få veiledning til et sundt kosthold..små måltid flere ganger om dagen . spise jemnt?

Visst det ikke fungerer så kan du jo vurdere operasjon.

Jeg forstår deg jeg..at du vil det altå..men iallefall prøve å trene og spise sundt først :) og ike gi opp når du ikke ser resultater med engang..

Du kan jo allerede begynne idag å spise sundt lell at du er gravid:) Det skader ikke det..

Lykke til iallafall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...