skilt Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Han er 18 og 1/2 mnd, han fyller altså 2 i august=) Bare litt gøy å se hvor de ligger hen.. Hva sier deres barn? Noen som har begynt med setninger? 1. Mamma 2. Pappa 3. Mommo 4. Beppa 5. GOgga(onkel) 6. Dadda(tante) 7. Ball 8. Vann 9. Taket 10. Begge 11. Brød 12. Nana 13. Kanina 14. Gakk Gakk 15. Mage 16. Munn 17. Hei 18. Sko 19. Cola 20. Brød 21. Nei 22. Mange 23. Ape 24. Gigga 25. Brumm 26. Bø 27. Takk 28. Mannen 29. Egget 30. Senga 31. Bagen 32. Måne 33. Mor 34. Do 35. Bord 36. Hadet 37. Bil 38. Baby 39. Peng 40. Din 41. Min 42. Data 43. Stol 44. Nasse 45. Vov vov 46. Stig
meg & to små vampyrer Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Javel. Det var litt av en liste. Hva er Gigga? Min er 18 mnd og jeg teller ikke. Men forståelsen hans er som et olja lyn og han slenger inn noen "Barbapapa" og "sett deg ned" her og der.
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2008 hehe, ja de forstår ufattelig mye =) Gigga sier han til tigergutt(han i ole brumm) Stor fan av di nemli! Telling ja, synes jo bare det er litt gøy å holde styr på :-)
jet trip Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Mini er 16 mnd og sier äiti (mamma) ota (ta) tutti (smokk) kissa (katt) kato (se) takk
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. mars 2008 Hvorfor ãiti? Tror ikke min heller hadde så mye flere ord på det tidspunktet, har bare vært en enorm utvikling i det siste. Gøy det ja =)
meg & to små vampyrer Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Men... regner dere med ord som ikke er ord som er forståelig for oss?
jet trip Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 fordi vi snakker finsk hjemme...Mini snakker masse egne ord så tar nok ikke lenge til språket blomster opp...men han skal jo lære seg to språk...gøy å følge med
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2008 Kan nok være litt forvirrende med to språk ja :-) Utrolig hvormye de tar til seg og lærer, di små=) Jeg regner iikke med uforståelige ord nei... Han har også endel ord vi til og med har problem å forstå...!
Hønemor&guttaboys Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Det var litt av en liste ja.. Jeg har aldri holdt tellinga hos gutta her, men minstemann er 16 mnd, og sier bl.a.: Mamma, pappa, tatte (tante), Hanne, hei, hadet, tatt (takk), abei (arbeid), mommo, tittei, oi, ditti (sett deg/jeg vil sitte)... -ja, nå kommer jeg ikke på flere i farten. Han hermer når vi spør om han kan si noe, men jeg har faktisk ikke terpet noe særlig på ham. Kommer nok etterhvert! Pluss at han forstår veldig, veldig mye av det vi sier til ham.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 2,3 år. Mamma, pappa, hei, hadet, navnet på søsteren og det er stort sett det. Setninger snakker han sikkert til 18-årsdagen;-) Men det kan hende han er litt tunghørt. Han skal inn til spesialist om et par måneder. Hvis du ser på ham og snakker, så får han med seg alt og gjør som han får beskjed om. Men hvis han ikke ser på meg, så er det ikke alltid jeg får respons. (Som regel ikke) Jeg tror egentlig han er litt lat, regner med ordene kommer som en perle på en snor en vakker dag. =)
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Jenta mi på 20 mnd sier så mye at jeg ikke har oversikt.Hun sier setninger og synger;-) Men de siste par dagene har hun begynt med noe jeg må le av;-) Hun holder pekefingeren opp mot meg og sier; Gå Vekk! eller Jeg blir sint! eller da hun pekte på svigermor og sa Pass deg,du! Hun lærer veldig av storebror for tiden;-)
Hønemor&guttaboys Skrevet 11. mars 2008 #14 Skrevet 11. mars 2008 Men, mammaen til Lukas, du har jo tatt med flere ord vi andre ikke forstår Jeg tror ikke jeg hadde skjønt bl.a. gogga, dadda, nana, eller gigga.. Det er ikke forståelig for utenforstående, liksom. Men, det er jo på en måte ord han kan likevel, så det er greit at du tar de med altså
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. mars 2008 Håper det gårbra på kontroll hvertfall.. Han snakker nok i setninger til 18 årsdagen ja, hehe;-) Stili med synging da, måtte le litt, så søtt=)
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. mars 2008 Ja, sant det... Tenkte faktisk bare på gigga(som er tigergutt) som et ord som en ikke forsto... Mange sier jo nana til banan...=) Men han kan de, ja...Hehe, kan nok være litt vanskeli å forstå gigga,, uten å se det i en sammenheng...
ScaryMama Skrevet 11. mars 2008 #17 Skrevet 11. mars 2008 Skjønner ikke at du orker å holde tellingen... Dessuten så er det slik at de kan si et gitt ord noen få ganger, men ikke konsekvent hver gang. Skal man regne enkelttilfeller av artikulerte ord, eller kun ord som blir brukt konsekvent? Og skal man regne ord som bare er etterligninger av det de voksne sier, eller kun ord som ungen bruker uoppfordret og er bevisst på betydingen av?
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 11. mars 2008 Nå var jo ikke dett ment for å irritere/støte noen.... Jeg pleier skrive ned ord jeg vet han bruker å vet hva er, fordi jeg synes det er gøy å følge med barnet mitt... Så får du bare se på det som ork, jeg koser meg med det....
kanutteogkruttet Skrevet 11. mars 2008 #19 Skrevet 11. mars 2008 Jenta mi er 17 mnd og kan si dissse og sikkert fler som jeg ikke kommer på i farta : Mamma Pappa tante onkel pus lys Drikke Banan Takk Bolle mat alle teletubby navna Hei hallo Hade pupp ta ball dukke bil ut tog Oliver (r blir til l da) Snø sko jakke lue lester bok sol kake ost potte fot nase munn Dette er de jeg kom på i farten da....
ScaryMama Skrevet 11. mars 2008 #20 Skrevet 11. mars 2008 Ble verken irritert eller støtt... Men jeg syns at det er fryktelig vanskelig å vite om alle ord han sier virkelig er "ord" i den forstand at han bruker dem selvstendig, bevisst og konsekvent.
Mayken Skrevet 11. mars 2008 #21 Skrevet 11. mars 2008 Ina er 16 mnd og sier. Ja nei mamma pappa hæ? us (pus) tkk (takk) Ina hei hade øt (tørst) Kaka (er alt av mat og snop) baba (banan) ploplo (pororo, favoritt tegnefilmen) Er nok noen fler, men kommer ikke på dem i farta. Ellers så forstår hun så og si alt vi sier til henne.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #22 Skrevet 11. mars 2008 Fortsett med det du;-) De er jo så herlige når de lærer å snakke;-) Mi har forresten lært å spørre penger til sparebøssa av storebror også; Jeg ha pæng! sier hun og henter lommeboka;-)
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #23 Skrevet 11. mars 2008 Synes også det er herlig å høre han snakke. Det er jo også fascinerende hvor mye de forstår... Oppfatter jo sååå utrolig mye mer enn andre gjerne tror... Kan nok maaange flere ord enn det som blir sagt ja :-)
skilt Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #24 Skrevet 11. mars 2008 Fint å lære henne å spare forresten, hehe...må ha pæng... morsom lita jente ja =) Tror di lærer masse av eldre søsken ja...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå