Gå til innhold

noen som kan noe om dysleksi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har det. det vet jeg og jeg har fått utrednig hos ppt utallige ganger der det vær gang blir bekreftet at jeg har stek dysleksi.

men i dag tok de en annen test som skulle vise akkurat hvor feilen ligger.

jeg fikk 3 lesetester. den første skulle jeg dele opp ord som var sammensatt som dette: gåståfinnstol. det gikk helt greit.

så skulle jeg finne hvilket ord av 2 og 2 som var skrevet feil. det gikk også helt greit.

men så skulle jeg finne ut hvem som hørtes riktige ut av 2 og 2 ord. der begge var skrevet feil men en av de var skrevet lydrett. da kobla alt ut. på 4 minutter hadde jeg svart på 5 ord tror jeg.

hun dama forklarte hva det betyde og at det het noe spesielt. men jeg husker ikke. vet du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha noe med de fonologiske ferdighetene...=

Husker du noen av ordene? Jeg bor sammen med en som er 10 ganger verre en deg, han uttaller mange ord feil også, fordi han ikke hører lydene...

Skrevet

ja jeg hører heller ikke lydene og sier mange ord feil selv. (kan blandt annet ikke si r og hører ikke forsjel på kj, skj, sj eller på b og p og noen ganger d)

hm... snage og snabe tror jeg var ett av de par ordene.

det kan sikkert ha noe med de fonologsiske ferdighetene og gjøre om det går på lyder? for jeg merker at jeg sliter med å høre forsjel på lyder.

hvordan går det med han du bor sammen med? får han noe hjelp? eller er han voksen?

Skrevet

et aldri så lite puff

Skrevet

har erfaring, men det er skrivinga som er problemet der:) (ikkje meg)

Høyres ut som om det er det fonologiske du slit med, ja:)

Skrevet

ok. da sattser jeg på det :-) og tar saken videre til kvasir ;-) (skal krangle med skolen som vanlig)

Skrevet

Hehe... trur det held med diagnosa dysleksi, for å få tilrettelagt skulen:)

Det er jo du som veit kva du treng, for å få med deg det du skal og for å kunne vise kva du kan:)

Du skriv forresten bra rettskriving, til dyslektikar å vere ;)

Skrevet

Takk :-) jeg har kranglet med skolen siden skolestart i augst om og få bruke de hjelpemidlene som PPT sier jeg trenger. jeg har fått disse av hjelpemidelsentralen men får ikke bruke det av skolen.

jeg har til om med byttet skole i engelsk fordi jeg ikke har sjangs til å stå uten å få det tilrettelagt... helt håpløst. så jeg tror ikke det går uanset. men fikk litt blod på tann i dag... hehe..

jeg syns det går greit med skrivingne så lenge det er ord som jeg bruke mye, men når jeg leser nye ord eller skriver nye ord så faller jeg fort ut. det er litt irriterede sånn utdanningsmessig siden det kommer nye ord i hytt og gevær... hehe

Skrevet

eg har ein med dysleksi og ei med spesifikke språkvanskar, så det var derfor eg leita litt for deg. Veit kor vanskelig det kan vere....

desse to tinga heng jo ganske bra saman:)

du har rett til å bruke hjelpemiddel du har fått frå hjelpmiddelsentralen, spesielt om PPT har gitt deg diagnosa dysleksi. Få eit papir frå PPT og ta med til skulen. Hjelper ikkje det, så få ein frå PPT med deg på eit møte med skulen:)

Dette er ein rett du har, ikkje noke skulen kan nekte deg. dysleksi er jo eit handicap i blant anna skulesamanheng:) Du skal ha skulen tilrettelagt, slik at du kan lære det du skal, og vise kva du har lært på lik linje med andre:)

Skrevet

2 ppt tjenester (både der jeg bor og der skolen er) har skrevet vær sin sakskyndige vurdering på at jeg har rett på disse hjelpemiddlene. jeg har fått 4 hjelpetimer i uken voksenopplæringen for de med problemer av kommunen jeg bor i. de har ringt og snakket med skolen. det har også den ene ppt tjenesten gjort. jeg har klaget til skolen X antal ganger. om jeg skal få det som jeg vil må jeg gå til sak (førs klage til fylkesmannen da) var en som gjorde det i fjord og fikk bruke lingdys. men jeg har ikke tid eller ressurser til det. spesielt ikke når ting tar så uendelig lang tid. rekker ikke få det før året er ferdig og neste år blir det en annen skole i de fagene jeg trenger tilrettelegging.

klage klage... hehe.

Skrevet

forsten. om du selv har en med dysleksi og språkvansker så er det bare og spørre om du lurer på "hvordan det er" eller noe sånt?

Skrevet

Vi har faktisk fått bra hjelp, i alle fall til ho med språkvanskar:) ho klarer seg like bra som andre no:) og forhåpentlig fortsetter det, sjølv om vi må vere obs på at ho kan ha lesevanskar eller talvanskar(dyskalkuli?). Men tar ikkje sorgene på forskudd. Er berre obs:)

Vi slit litt meir med han med skrivevanskar; han fekk lingdys, men ingen opplæring i bruken...

hehe... litt sånn; her er bilen, lær deg å køyre.... Det var eg som las meg til korleis ein verkeleg kan bruke lingdys, og sa det til skulen... godt han har ei oppegåande mor:)

Det vi har slete litt med, er at skulen har ikkje heilt forstått kva HAN slit med. Dei ser berre ordet dysleksi, og trur vel at dei då har oversikten over alle med den diagnosa...

vi har fått til at skulen skal ha kurs for dei som brukar lingdys, rett etter påske. Han har også ei heilt utruleg dame til å hjelpe seg med leksene:)

Eg ser jo kva han slit med. f eks tentamen i norsk: 160 skrivefeil på 1,5 sider. maskinskrevet med retteprogram.... og tegnsettinga. Det er ikkje slurv, han klarer ikkje å rette seg sjølv når han ser over, for han ser ikkje kva som er feil.

Og skulen meiner han må "øve" på å skrive sjølv.

du kan jo skrive litt om korleis du har det når det kjem til dette, om du vil:) Det er vanskelig for han å forklare.

Eg tenkte litt på at det kan vere skulen din sitt problem; dei forstår ikkje kva du slit med, fordi du har så bra rettskriving som du har. Dei forbinder vel også Dysleksi med feilskriving og lesevanskar. Dei har ikkje forstått at der kan vere andre problem med Dysleksi.

Skrevet

norsklæreren min i hjelpenorsken forklarer lingdys og lingrayt (samme men i engelsk) sånn: man ber ikke en som bruker briller ta dem av seg på skolen eller på prøver og sier "dette får du trene på". man ber ikke en som sitter i rullestol reise seg opp å løpe når det er gym. det blir samme opplegget.

jeg kan trene resten av mitt liv, men jeg ser ikke feilene jeg gjør med mindre jeg blir forklart nøyaktig at i det ordet så skriver du den bokstaven feil.

foreksempel: om jeg skal logge meg inn på dib (noe jeg gjør ganske ofte) og jeg skriver feil et sted i mailadressen min, så må jeg ta bort hele mailadressen og skrive det på nytt. for jeg ser ikke hva jeg har gjort feil.

om datra de har dyskalkuli vil du merke det ved at hun er dårlig på praktiske ting. hun ser ikke løsninger som andre lett ser. søsteren min har dyskalkuli. å det er helt umulig og få henne til og få forståelse for tall. hun lærte klokka det året hun begynte på ungdomskolen....

angående alle skrivefeilene hans. så fins det et program som (bare noen veldig få skoler godsjener men som er på vei opp) husker ikke hva det heter, men ppt vet sikkert. (jeg kan sende meld og spørre?)

dette programmet ser over hva han har skrevet og retter feil og settnigsobygning på en annen måte en lingdys gjør. jeg har ikke prøvd det selv. hørte om det for første gang i dag...

hun norsklæreren min i hjelpetimene har fordypning i dysleksi. hun er flink. hun sier at om man skal bli god til å lese og skrive med det problemet jeg har som høres likt ut som din sønn. så må man øve veldig mye på vært nye ord, sånn at man forstår ordet og det må ofte gjentas flere ganger en med ikke dysletikere.

har han begynt med engelsk enda? det er det vanskligste språket og lære for dysletikere, siden det ikke er lydrett. jeg tar barneskole engelsk nå...

Skrevet

en ting til. jeg får selv veldig "piggene ute" når noen prøver og rette meg. spesielt på de ordene jeg ikke hører eller ser at er feil selv. norsklæreren min ville prøve og ta opp kj,skj og sj og jeg sa "bare glem det, de har prøvd og lære meg dette omtrent vær time i x antal år, det går bare ikke" jeg tror det er viktig og lære de det de kan lære. det er vikitigere at det er to ker i ikke en at skj, sj og kj lyd foreksempel. slik at man ikke gir opp.

jeg ga selv opp skolen (men jeg har aldri hatt noen støtte i mine foreldre, på tross at min mor er norsklærer) og begynte ikke igjen før jeg fikk småen. jeg måtte jo inniom en del kontorer på veien for og forklare alt og vær gang satt jeg og gråt. for det var så vanskelig og snakke om. for jeg hadde jo bare gitt opp og dyttet det bort og innsett at skole var jeg for "dum" til. jeg merker det enda. at når det er noe i norsken som jeg ikke forstår noe av så vil jeg bare gå hjem.

derfor mener jeg at det utrolig viktig og være positiv og gi gutten din selvtillitt!

Skrevet

Ho har i alle fall forstått kva dysleksi er, hjelpelæraren din:) Der er du heldig. Ho som er leksehjelp til min gut, leser høgt for han, og av og til er ho "sekretær" for han, så han slepp å skrive sjølv.

Eg veit om det retteprogrammet, men det er ikkje godkjent av skulen hans:( Eg fant det på nettet, og foreslo det. Men nei, det var uaktuelt...

Eg huskar heller ikkje namnet. Og så las eg litt om den pennen som "les".

Han har begynt med Engelsk, og er veldig flink muntlig, men "ræva" i skriftlig:) hehe.. han var så "lur" at han i tillegg valgte fransk i valfag:) DER slit han.

Det eg ser er at når skulen stiller så høge krav til det han produserer ang. rettskriving, så mistar han gleden ved å lære og å ville vise kva han kan.... Og det er ikkje godt.

Eg har tenkt på å få IOP til han igjen, slik at han kan få det litt betre på skulen. Karakterane hans (8. klasse) er så dårlige, at han ser ikkje heilt vitsen med å slite. Han har jo mykje meir kunnskap enn det karakterane viser.

Kan eg skrive ut det du har skreve over her og ta med til hans lærar? For å forklare litt...

Skrevet

ja selvsakt! bare vis det til læreren. du kan få nr mitt også så kan de ringe om de vil!

jeg var også god muntlig, pga at jeg så på TV og lærte derfra. men helt ræva i skriftlig. hvor i landet bor du? kansje han hadde syns det var ok og snakke med noen, noen som var i samme "bås"

jeg har heller ikke prøvd den pennen som leser, har hørt om den men har ikke fått intrykk av at den er så god. men vet ikke.

jeg forstår hvordan han tenker! for man føler at det blir helt håpløst, at man faller lengere og lengere bak og at man er dom. det er ingen god følelse. har han noe han mestrer? matte foreksempel?

jeg er god i matte og prøver og fokusere på det. bli noe innen det osv. slik at jeg kan gjøre noe som jeg føler at jeg kan og har samme forutsettninger til som andre.

de ga meg hjelpetimer i matte også, for og gi gjøre meg "best" der, slik at jeg skulle få selvtilitt.

kansje han trenger noe sånt?

Skrevet

Han er egentlig ikkje den som snakkar om slike ting, eg berre merkar det på at han blir lei seg og gidd liksom ikkje å jobbe så hardt(bryr seg liksom ikkje, sånn eg ser det utanpå). akkurat det er blitt verre etter at han begynte å få karakterar....

Det var ikkje dumt det med hjelpetimar i matte. Der er han VELDIG god. Læraren hans i 5. klasse, sa at ho hadde aldri hatt ein elev som var så kjap i hoderegning som han:)

Men etter at der kom meir leseoppgaver, så slit han litt der også. Eg meiner dei burde hjelpe han med akkurat det, og kanskje lese oppgavene for han.

Vi bur i sogn og fjordane:) Han er heldigvis ikkje den einaste med PC og lingdys i 8. klasse her:) Takk for innsikt og for at eg kan skrive det ut. Godt å ha når eg skal på møtet med læraren i morgon:)

Men no trur eg at eg skal finne senga:) det er ein dag i morgon også:)

Håpar det ordnar seg for deg også:) Eg er faktisk imponert over rettskrivinga di, må berre seie det igjen:) Håpar eg har hjelpt deg litt også. det var tross alt du som la inn innlegget her:)

Skrevet

natta :-) altid koselig og prate med noen som vet litt og forstår. vi ses nok igjen i morgen kveld. natta :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...