Gå til innhold

Listeria


mumsi tobarnsmor

Anbefalte innlegg

I dag åt eg mykost fordi det sto på pakken at den var pasteurisert. Las etterpå på matportalen.no at det likevel er ein liten sjanse for at Listeria kan forekomme i osten..... Hjelp! No kjem ikkje eg til å få sove i natt.

Nokon som veit noko eg kan gjere for å unngå at det går ut over babyen i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Du må nok bare slappe av, og prøve å ikke tenke på det.Det er ekstremt liten sannsynlighet for at du skal ha vært max uheldig og fått i deg noe smitte.

Desverre er det sånn at det som har skjedd har skjedd. Det er ingenting du kan gjøre i etterkant. Det er ingen prøver man kan ta for å sjekke om man har fått i seg smitte.

Jeg jobber som sykepleier på Riksen, og hadde det ganske tøft da jeg var 3-4 mnd på vei, og vi hadde smitte på sykehuset som vi ikke visste hvor kom fra. Jeg hadde jo spist mye av den samme maten som pasientene. Rådet vi gravide fikk fra smittelegene da var at det eneste man kunne gjøre var å oppsøke lege raskt for å få antibiotikabehandling hvis vi fikk feber eller andre infeksjonssymptomer.

 

Men som sagt, sannsynligheten er ekstremt liten, prøv å ikke tenk på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff jeg spiste brieost hele første tri, trodde jo det var greit når den var pastaurisert. slutta etter den hendelsen på sykehus der en gravid mistet tvillingene sine pga. osten.. MEN! min baby har det kjempefint enda, så sjansene er nok små for at nettopp du har fått listeria nå. går nok så bra, så får du heller glede deg til mykosten etter baby er ute:) det gjør jeg!!!!! gleder meg sååå til å kunne spise brie igjen... med god samvittighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...