Gå til innhold

svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk diagnosen på fredag.

noen som har erfaring og kan fortelle meg litt om det.?

det med kostholdet vet jeg, men tenkte på hvordan oppfølging man får og sånn. venter på brev fra sykehuset...

håper på en del svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAdde det med 1.mann og ligger i grenseland nå. Mitt symptom har vært mye fostervann det var slik det ble oppdaget. Det resulterte i ekstra sjekker på poliklinikken (hver 14.dag mener jeg..), og du kan regne med at du ikke går over termin. Jeg ble satt igang 2 dager før terminen sist.

De frykter stort barn noe som kan skape komplikasjoner ved fødsel

Skrevet

Du vil bli innkalt ofte til kontroll både UL og endokrinolog (diabeteslege og spl). Vært på UL 2 ganger siden jeg fikk diagnosen i uke 27, er uke 37 nå. Blodsukkeret og veksten er bra, så nå skal jeg ikke på flere UL, hvis ikke han vokser voldsomt de siste ukene nå.

Kommer til å få en liten pjok på ca 4 kg:)

Lykke til!!! Går nok bra skal du se!

Skrevet

er det poliklinikk man blir fulgt opp på?? ikke på føden?

Skrevet

Man blir fulgt opp av fødepoliklinikken og endokrinolog/diabetes avd.

Men må selv måle blodsukkeret 5 ganger om dagen, for å se om man kan kontrollere det selv uten insulin. Det kan de aller fleste.

Man får ofte tilbud om samtale med ernæringsfysiolog.

Jeg fikk diagnosen i dag. Måler nå blodsukkeret før måltid og 2 timer etter.

Skal på kontroll om ei uke for å se om jeg trenger insulin, men foreløpig ser det ikke slik ut.

Avstå fra sukker og hvitt mel. Enkelt sagt, avstå mest mulig fra raske karbohydrater. Man skal holde bodsukkeret så stabilt som mulig, helst mellom 5 og 8

men du får samtale med sykehuset. Største fare er å få stort barn. Fordi sukkeret ditt passerer morkaken, og dermed må "mini" produsere insulin, og insulin er på en måte et veksthormon.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...