Gå til innhold

Hvor strenge er dere mot de små barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 19 mnd og jeg er av den myke typen, som gjerne vil at barnet skal få utfolde seg mest mulig, selv om det blir litt gris og rot rundt omkring, men sier klart ifra dersom hun gjør noe farlig eller prøver å frisere planter, kaste rundt på maten og biting osv...

Mens pappan er en smule strengere... Han tåler ikke gris på gulvet og roting i skuffer og skap. Han blir også ganske irritert dersom jenta vår er krevende og begynner å hyle dersom hun ikke får oppmerksomhet fra ham.

Hvor èr egentlig denne middelveien? SKAL hun alltid få oppmerksomhet, eller er det greit at hun hyler etter selskap? Med hyling mener jeg ikke gråting, men protesthyl...

Slites litt mellom disse to "veivalgene"....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåler det meste av rot. Har satt barnesikkring på skuffer å skap jeg vil ha for meg selv og flyttet det meste som ikke skal rørest. Men har noen grenser som ikke er fysiske, og det er ikke ok å feks kaste mat på gulvet, men uhell kan skje og er selfølgelig greit.

Oppmerksom het får han som det holder, men ikke alltid han blir bært når han ønsker det. Setter oss på gulvet/huk snakker med han, og eventuelt leier han.

Prøver å praktisere den gyldne middelvei...tror det er sundt.

Skrevet

Hmm.. Jeg syns heller ikke dette er så enkelt bestandig.

Men jeg reagerer når han gjør ting som er farlig, eller ting som ikke er god folkeskikk, for å si det sånn. Da mener jeg feks. kaste mat på gulvet, å slå, stå, hoppe og slenge seg i soffan (det er en veldig morsom aktivitet for tiden).

Dersom han er trassig og hyler, teller jeg til ti, og forsøker å være bestemt, samtidig som jeg ikke hisser meg opp. Tror det er viktig å ikke "hyle" eller kjefte tilbake til unger. For da viser du jo barnet at det er normal oppførsel å hyle og kjefte.

Litt gris må man tåle når man har barn syns jeg. Lillegutt bruker å få spise kveldsmat eller mellommåltid på sofan av og til. Og da vil han ofte ha knekkebrød. Det smuler jo noe forferdelig, men kan jo enkelt støvsuges;) Dersom han har mark i rumpa, og ikke klarer å sitte i ro, må han sitte ved spisebordet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...