Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Leser i Dagbladet i dag at barn forløst med keisersnitt øker risiko for allergi, astma og luftveisproblemer hos barna, siden de da mister den naturlige overføringen av snille bakterier fra skjeden hos moren. http://www.dagbladet.no/kultur/2008/03/11/529350.html Synes utviklingen i dag er egoistisk med at stadig flere velger å ta planlagte keisersnitt ut i fra egne behov enn å tenke på barnets beste. Det mest naturlige er og blir vaginal fødsel! Jeg mener selvfølgelig ikke de kvinnene som får utført hastekeisersnitt, eller keisersnitt på grunn av andre komplikasjoner som kan skje under fødselen, men slike "kjendisfødsler" der man bare er redd for smerter og at eget underliv skal se stygt ut etterpå. Og det forundrer det meg heller ikke at det kanskje er de kvinner som roper høyest om at "man ikke skulle hatt barn" dersom man har spist salami eller annen "fy-mat" i løpet av svangerskapet som velger planlagt keisersnitt....Alle vil jo helst det beste for barnet sitt, men mange tenker kanskje ikke over de risikoene keisersnitt vs vaginal fødsel kan utgjøre med tanke på allergier hos barn i dagens samfunn. Barna trenger de bakteriene som blir overført gjennom fødselskanalen for å være bedre rustet mot det samfunnet vi lever i i dag, og dette er både jeg og min bror levende bevis på. Både jeg og min bror ble født med keisersnitt (ikke planlagt, men hastekeisersnitt begge gangene) og begge har hatt allergier mot det meste oppgjennom barndommen. Tre av mine søskenbarn ble også tatt med keisersnitt, og alle tre har allergier og astma, og dette er ikke spesielt arvelige allergier som ligger i familien vår. Så tenk dere om en ekstra gang før dere velger keisersnitt bare for DERES skyld, og enkelthetens skyld, husk dere vil vel det beste for barnet deres?
Tonen Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Jeg syns det var et bra innlegg og jeg er helt enig med deg:) Syns det er rart at enkelte kan ønske seg keisersnitt uten medisinsk grunnlag. Får jeg baby i seteleie skal jeg garantert føde vaginalt om jeg får velge det. Langt sunnere for både baby og meg selv.
puse 08 Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Neeei dette synes jeg hørest tvilsomt ut! Finnes vel 1000 andre og mer sannsynlige grunner til at astma og allergi blir mer og mer ubredt... (og får jeg en i seteleie blir det keisersnitt for jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være mye sunnere for både mor og barn enn at bebisen skal skvises ut dobbel..)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er fra et fattig land i Asia, tviler sterkt på at de har keisersnitt der.. Jeg har astma og allergier til den store gull-medaljen.. Min sambo er født den "vanlige" veien (han er norsk), han har astma og allergier osv osv.. Dette tror jeg ikke noe på.. Det er mye mer sannsynlig at klima, miljø/innemiljø og ytre påvirkninger har skyld i den økende trenden av allergi.. At dere er så plaget er nok ikke pga ks, men kanskje heller pga de overnevnte faktorene?? Ganske spenstig påstand, det der...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 HI her. Joda, jeg tror nok ikke at alle som har astma og allergier i dag har blitt tatt med KS, men at det er en faktor som påvirker dette til tror jeg nok stemmer. Vi er nok ganske mer overrenslige og opptatte av et "sterilt" miljø rundt oss i dag, men jeg tenker mer på tidligere da det ikke var like stort fokus på desinfeksjon bare man har tatt i et dørhåndtak... Kanskje tilfeldig, men jeg synes det er ganske påfallende at nesten alle jeg kjenner som har blitt født med KS har en form for allergi/ astma? Det var det jeg ville frem til, og hvis man kan hjelpe til littegrann for å unngå det med en vaginal fødsel fremfor KS kun for sitt eget befinnende, så synes jeg man kan føde vaginalt da det er mest naturlig og sunnest for både mor og barn.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Forresten, dette er jo noe jeg har hørt for lenge siden, så det er ikke siste nytt på forskningsfronten....:-) Det må jo være noe i det? HI
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 jo, du har rett, det kan jo være noe i det? syns bare det hørtes litt rart ut.. Jeg er mer bekymret for kroppen og den tiden den trenger på å bli seg selv etter fødselen, og man får jo så vidt lov til å løfte babyen på ei uke.. Det bør dere osgå tenke på , dere som velger keisersnitt kun fordi det er beleilig.. Men, babyen må jo ut på en måte, så lykke til alle sammen (";)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Du skriver at "Og det forundrer det meg heller ikke at det kanskje er de kvinner som roper høyest om at "man ikke skulle hatt barn" dersom man har spist salami eller annen "fy-mat" i løpet av svangerskapet som velger planlagt keisersnitt...." Hvor har du dette fra? Jeg har mistet flere ganger, og er derfor veldig opptatt av å følge retningslinjer for gravide. Samtidig håper jeg, i likhet med de fleste vil jeg tro, at jeg slipper keisersnitt. Tror du at kvinner som passer på å unngå risikomat under svangerskapet er de samme som er redde for å revne, eller noe sånt? Et det forfengelig å prøve å gi babyen sin det beste mulige utgangspunket mens det ligger i maven? Om du ikke kan vise til en forskningsrapport som hevder dette så må jeg si at du trekker noen merkelige slutninger.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #10 Skrevet 13. mars 2008 Jeg syns ikke at det skal være helt selvbestemt keisersnitt, man bør ha gode grunner for å insistere på det hvis det ikke er medisinske grunner for å ta det. Men hvis man har tenkt nøye gjennom saken for og imot så er det forferdelig hvis man blir nektet det helt, hvis man føler at keisersnitt antagelig er psykisk den beste løsningen. Jeg har selv hatt ekstrem fødselsangst, men har født tre barn med planlagt epidural. For meg var det den riktige løsningen, å få epidural tidlig i fødselen før smertene ble uutholdelige. Jeg ville ikke hatt keisersnitt, jeg ville grudd meg veldig hvis jeg skulle opereres med mindre jeg var helt nødt. Så keisersnitt har aldri fristet meg. Jeg syns at ønsker om keisersnitt bør vurderes for og imot i hvert enkelt tilfelle, av de som ber om det - men det bør ikke bli en selvfølge at alle som har for seg at de vil ha det får det uten at legene legger frem hva det egentlig innebærer. Men jeg er for at man skal få den smertelindringen man ber om. Man bør få lov å bestemme fritt selv om man vil ha epidural eller ikke, men det lar seg ikke gjøre at alle som ber om epidural får det og det er nok det beste at ikke alle får det. Men man bør bli respektert hvis man sier at man gruer seg veldig for smertene. Hovedinnlegger, syns du jeg var egoist som planla å føde med epidural alle tre gangene jeg fødte?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #11 Skrevet 13. mars 2008 Jeg har selv lest de samme forskningsresultatene som HI. Det er gammelt nytt, leste det for fire år siden i en annen avis. Skulle ønske jeg kunne føde vaginalt, men det kan jeg altså ikke. Og i min samboers familie er det en del allergi og noe astma. I tillegg hadde jeg ikke nok morsmelk, og fikk ikke til ammingen, men pumpet meg i fem mnd pga mulig allergi som kan komme. Håper for all del at kvinner ikke tar ks pga de er redde for underlivet sitt, at de kan revne. Er ikke noe særlig med en operasjon, og ikke til det beste for barna. Nei til selvbestemt ks. Men ja til ks pga medisinsk grunnlag hos barn/mor.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #12 Skrevet 13. mars 2008 Epidural er vel bare en smertelindring, og ikke det samme som keisersnitt, som det da er forsket på er en risiko for at barnet kan utvikle allergier/ astma. Har ikke hørt de samme forskningsresultatene med epidural...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #13 Skrevet 16. mars 2008 jeg vil bare si at jeg ble født med keisersnitt og har ingen allergier eller astma, mens gubben som ble født vaginalt har masse allergier. jeg fødte med keisersnitt pga. seteleie, nesten tverrleie og syns det gikk kjempebra og ungen har ingen problemer. så det er ikke selvsagt at man får astma og allergier hvis man føder med keisersnitt.
Patetica fåkksi Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 Eller "da jeg var 18 og hadde nettop faatt lappen drakk jeg meg drita en kveld og kjörte tre mil i fylla men kom fram uten problemer!" ..?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #15 Skrevet 17. mars 2008 Jeg kom riktige veien og har både astma og allergi, dette til tross for at min mor har vert røykfri hele sitt liv (bare for å få med det og) Ingen av mine beste/oldeforeldre har astma og/eller allergi. Mine to søsken lå i seteleie, ene kom rett veien andre ved KS og ingen av dem har noe av disse plagene. Jeg selv har et barn som kom ved KS grunnet seteleie og for lite bekken (jeg gjorde og prøvde alt for å snu han slik jeg fikk gjennomføre en vanlig fødsel) men jaggu... har verken astma eller allergi han...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Andelen av folk som føder vaginalt ved seteleie går oppover....dessuten så er det 50% sjanse for å klare å snu barnet før fødsel. Men hvis du ikke har fått med deg at man ikke skviser barnet ut dobbelt ved en seteleie, så syntes jeg at du bør ta en samtale med ei jordmor hvis så skulle skje:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå