Honningmelon Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Jeg har så utrolig vondt bak der den ene visdomstanna er halvt oppe. Det har hovnet opp og er rødt, og jeg klarer bare så vidt å åpne munnen. Det gjør vondt å svelge, spise, drikke etc. Tar smertestillende hver fjerde time for å få spist osv. Har jeg fått en betennelse? Og hva gjøres evt. med det? Er det noe jeg går til legen med?
Silja FullFres McQueen Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Mulig den ligger feil, så den ligger og presser på noe? Ring til tannlegen du.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Operer ut visdomstanna om ikke tannlegen år tak på å knekke den, slik at den kan trekkes. Det måtte jeg, gikk fint, høres bare brutalt ut!:-)
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 til tannlegen =) kvitt deg med tannen. jeg har tre stk jeg må trekke.. er nok en betennelse ja
Sololight Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Du må komme deg til tannlegen du, på akuttime. Hvis det er betennelse, får du sannsynligvis antibiotika en ukes tid før de trekker tanna.... Hvis det er oppe, er det ikke ille å trekke, er det nede, er det verre... Min erfaring, ihvertfall:-)
Honningmelon Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. mars 2008 Men, eh... jeg liker ikke tannlegen... Det som er, er at jeg var slik med den andre tanna også. Driiiitvondt i to uker, også var jeg inne til en operasjon (narkose), og da jeg var ferdig, var smertene borte?! Hååååper liksom at dette skal gå over av seg selv...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Prøv å skylle med corsodyl, fås kjøpt reseptfritt på apotek. Det skal ta sånne betennelser. Men ellers støtter jeg de andre her, gå til tannlegen!
Honningmelon Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. mars 2008 Eh... dette er nede... selvfølgelig :-s Trekker de den på tannlegekontoret, eller er det noe en må gjøre på sykehuset? Og det er vel sviiiindyrt det da???
Mamma78 til to herlige små:) Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Akkurat sånn har jeg hatt med mine tre visdomstenner når de har kommet litt lenger opp (tar sånn tid før de er helt oppe), har ikke behøvd å trekke noen av de,jeg. Den jeg måtte trekke så tannlegen på røntgen-bilde. Var hos tannlegen hver gang jeg hadde disse smertene, og hun sa at jeg skulle skylde med Corsodyl (tror det heter det, med klorhexidin), ta paracet, også går det over etter noen dager. Men hør med tannlegen for sikkerhets skyld:)
Guttemamma75 Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Jeg har hatt dette mange ganger, det er nok en betennelse ja.. Du bør gå til tannlegen så gir han litt bedøvelse og skjærer bort en del av "kjøttet" som ligger over tannen.. Her er det et flott lite hulrom for matrester som gir betennelser når de blir liggende.. Så renser han godt opp - evt gir antibiotika om det er riktig ille.. Problem fixed... Har gjort dette flere ganger og nå er tannen så godt "gravd fram" at jeg ikke får slike betennelser lengre.. Legen kan ikke gjøre så mye med det, så jeg anbefaler absolutt å heller gå til tannlegen...
Guttemamma75 Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Ser mange har skrevet at tannen må trekkes, så lenge betennelsen ikke sitter i tannen men i vevet rundt så må den neppe det.. Få den heller "gravd fram" i første omgang.. Noen ganger MÅ de trekkes om det er for dårlig plass til å "grave" den fram, men dette kan tannlegen svare deg best på.. Jeg har iallefall alle mine 4 visdomstenner inntakt på tross av flere slike betennelser..
Honningmelon Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. mars 2008 Puh... det var godt å høre, Mamma78. Det gikk jo over sist gang, men etter tre laaaange uker :-s Jeg tror faktisk vi har Corsodyl, så da skal jeg skylle med det. Men, tror uansett jeg ringer tannlege i mårra, så kanskje jeg får beskjed om at jeg ikke trenger å komme til tannlegen :-) *håpe, håpe*
Honningmelon Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. mars 2008 Takk skal duha, Pearl :-) Det hørtes bedre ut enn trekking altså. Jeg rådfører meg med tannlegen i mårra og skyller som en gal med Corsodyl... Men, Pearl, hvor mye kostet det når du måtte inn å skjære litt da?
Mamma78 til to herlige små:) Skrevet 11. mars 2008 #16 Skrevet 11. mars 2008 Oi, 3 uker var jo fryktelig lenge da....får håpe det går over før.Går jo ikke ann å sove om natta med sånne vondter. Hjelper hvertfall godt med Corsodyl,skyll morgen og kveld og ikke drikk/spis på 1 time etter på.
Guttemamma75 Skrevet 11. mars 2008 #17 Skrevet 11. mars 2008 Hmmm... Tenke, tenke.. Er jo noen år siden nå da men det var ikke sånn grusomt dyrt.. Må jo betale for selve tannlege timen som er rundt 450 kr pluss 150-200 kr for bedøvelsen.... Rundt 6-700 kr tenker jeg.... Men, det kommer jo an på hva tannlegen finner selvsagt.... Du kan jo ringe rundt til forskjellige tannleger og forklare problemet og høre hva de tar??? Lykke til, vet hvor vondt det er og håper det bare er en betennelse for da er smertene bedre ganske fort så fort du får "renset" bort betennelsen....
Honningmelon Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 11. mars 2008 Rundt tusenlappen er overkommelig :-) Når jeg tenker tannlege, ser jeg tusenlappene forsvinne fra lommeboka mi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå