Gå til innhold

Dette holder jeg ikke ut!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så utrolig vondt bak der den ene visdomstanna er halvt oppe. Det har hovnet opp og er rødt, og jeg klarer bare så vidt å åpne munnen. Det gjør vondt å svelge, spise, drikke etc.

 

Tar smertestillende hver fjerde time for å få spist osv.

 

Har jeg fått en betennelse? Og hva gjøres evt. med det? Er det noe jeg går til legen med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ringt tannlegen.

 

God bedring! :o)

Skrevet

Mulig den ligger feil, så den ligger og presser på noe? Ring til tannlegen du.

Skrevet

Operer ut visdomstanna om ikke tannlegen år tak på å knekke den, slik at den kan trekkes.

Det måtte jeg, gikk fint, høres bare brutalt ut!:-)

Skrevet

til tannlegen =) kvitt deg med tannen. jeg har tre stk jeg må trekke.. er nok en betennelse ja

Skrevet

Du må komme deg til tannlegen du, på akuttime. Hvis det er betennelse, får du sannsynligvis antibiotika en ukes tid før de trekker tanna.... Hvis det er oppe, er det ikke ille å trekke, er det nede, er det verre...

 

Min erfaring, ihvertfall:-)

Skrevet

Men, eh... jeg liker ikke tannlegen... Det som er, er at jeg var slik med den andre tanna også. Driiiitvondt i to uker, også var jeg inne til en operasjon (narkose), og da jeg var ferdig, var smertene borte?!

 

Hååååper liksom at dette skal gå over av seg selv...

Skrevet

Prøv å skylle med corsodyl, fås kjøpt reseptfritt på apotek. Det skal ta sånne betennelser.

 

Men ellers støtter jeg de andre her, gå til tannlegen!

Skrevet

Eh... dette er nede... selvfølgelig :-s

 

Trekker de den på tannlegekontoret, eller er det noe en må gjøre på sykehuset?

 

Og det er vel sviiiindyrt det da???

Skrevet

Akkurat sånn har jeg hatt med mine tre visdomstenner når de har kommet litt lenger opp (tar sånn tid før de er helt oppe), har ikke behøvd å trekke noen av de,jeg. Den jeg måtte trekke så tannlegen på røntgen-bilde. Var hos tannlegen hver gang jeg hadde disse smertene, og hun sa at jeg skulle skylde med Corsodyl (tror det heter det, med klorhexidin), ta paracet, også går det over etter noen dager. Men hør med tannlegen for sikkerhets skyld:)

Skrevet

Jeg har hatt dette mange ganger, det er nok en betennelse ja.. Du bør gå til tannlegen så gir han litt bedøvelse og skjærer bort en del av "kjøttet" som ligger over tannen.. Her er det et flott lite hulrom for matrester som gir betennelser når de blir liggende.. Så renser han godt opp - evt gir antibiotika om det er riktig ille.. Problem fixed... Har gjort dette flere ganger og nå er tannen så godt "gravd fram" at jeg ikke får slike betennelser lengre.. Legen kan ikke gjøre så mye med det, så jeg anbefaler absolutt å heller gå til tannlegen...

Skrevet

Ser mange har skrevet at tannen må trekkes, så lenge betennelsen ikke sitter i tannen men i vevet rundt så må den neppe det.. Få den heller "gravd fram" i første omgang.. Noen ganger MÅ de trekkes om det er for dårlig plass til å "grave" den fram, men dette kan tannlegen svare deg best på.. Jeg har iallefall alle mine 4 visdomstenner inntakt på tross av flere slike betennelser..

Skrevet

Puh... det var godt å høre, Mamma78. Det gikk jo over sist gang, men etter tre laaaange uker :-s

 

Jeg tror faktisk vi har Corsodyl, så da skal jeg skylle med det. Men, tror uansett jeg ringer tannlege i mårra, så kanskje jeg får beskjed om at jeg ikke trenger å komme til tannlegen :-) *håpe, håpe*

Skrevet

Takk skal duha, Pearl :-) Det hørtes bedre ut enn trekking altså. Jeg rådfører meg med tannlegen i mårra og skyller som en gal med Corsodyl...

 

Men, Pearl, hvor mye kostet det når du måtte inn å skjære litt da?

Skrevet

Oi, 3 uker var jo fryktelig lenge da....får håpe det går over før.Går jo ikke ann å sove om natta med sånne vondter. Hjelper hvertfall godt med Corsodyl,skyll morgen og kveld og ikke drikk/spis på 1 time etter på.

Skrevet

Hmmm... Tenke, tenke.. Er jo noen år siden nå da men det var ikke sånn grusomt dyrt.. Må jo betale for selve tannlege timen som er rundt 450 kr pluss 150-200 kr for bedøvelsen.... Rundt 6-700 kr tenker jeg.... Men, det kommer jo an på hva tannlegen finner selvsagt.... Du kan jo ringe rundt til forskjellige tannleger og forklare problemet og høre hva de tar??? Lykke til, vet hvor vondt det er og håper det bare er en betennelse for da er smertene bedre ganske fort så fort du får "renset" bort betennelsen....

Skrevet

Rundt tusenlappen er overkommelig :-) Når jeg tenker tannlege, ser jeg tusenlappene forsvinne fra lommeboka mi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...