Gå til innhold

Stupte med fortennene i trappetrinnet=(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I formiddag skulle vi gå inn hjemme,vi hadde vært på butikken på handling.

Mens jeg tar ut minstejenta fra bilen hører jeg et vræl fra trappa. De tre største skulle springe inn i full fart,og så hadde 4-åringen glidd og slådd munnen i trappetrinnet.

Fikk nesten litt sjokk da jeg så inn i munnen. Kanten på trinnet hadde kuttet tannkjøttet rett over fortennene,og det var helt blå/hvit på farge. I tillegg var begge fortennene slått løse. Han blødde som en liten sil,og hadde veldig vondt stakkar.

Etter en rask telefon til folketannrøkta her i kommunen fikk jeg bekreftet det jeg visste...de har selvfølgelig ingen tannlege eller tannpleier (har ikke hatt det på over 1/2 år!!!). Da var det bare å ta en telefon til nabokommunen og høre om de hadde ledig time. Heldigvis fikk han komme inn 1 1/2 time etter dette hadde skjedd(tar nesten 1 time å kjøre). Så var det bare å sende de tre andre til bestefar og onkler,hive 4-åringen i bilen å kjøre i vei. Heldigvis sovnet han raskt,og våknet ikke før vi var fremme.

Jeg fryktet han måtte trekke dem,men tannlegen ville avvente å se,med nøye oppfølging og røntgenbilder. Neste kontroll er allerede om 1 uke. Får bare håpe det går bra,men hvis det blir infeksjon eller om tennene blir grå(da er nervene skadet),så må de trekkes... Men det er bedre å gå tannløs til voksentennene kommer fram,enn at de også blir skadet!

Heldigvis har han det bra nå,sier han ikke har vondt. Spiser og drikker normalt,selv om han ikke kan spise harde ting ennå. Må også pensle tannkjøttsåret med et spesielt munnskyllevann får å forhindre infeksjon.

Er nesten litt stolt at hvor tapper han har vært, ingen problemer hos tannlegen og gapet som bare det=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jeg si var en ordentlig staut liten kar, ja. God bedring. Jeg krysser fingrene for at voksentennene ikke er skadet!

Skrevet

Uff stakkars lille gutten. Så liten og modig lell da ;o))

Skrevet

Ja virkelig modig!! Vi måtte kjøpe et par filmer etterpå som en liten belønning, som alle fikk glede av. Men den største gleden hadde faktisk han, som fikk være den som viste de andre hva vi hadde kjøpt=)

Skrevet

Min gutt stupte fra sykkelen i bakken og slo begge fortennene i 4 års alderen han også. Var veldig ofte til kontroll hos tannlegen i begynnelsen, men det ble lengre mellomrom etterhvert. Nå er det 1 år til neste gang. Har fått beskjed om å se nøye etter betennelse, for da må tennene trekkes. Dette er nå 2 år siden, og tennene står der enda, men de er litt blålige. Jeg krysser fingrene og håper at de nye tennene som ligger under ikke er skadet. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...