♥Cherrypie♥ Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Jeg skal bli tannpleier å da jeg satt å leste inne på universitetet i oslo sine sider om dette kom jeg over bruken av ordet pedo der inne... Her har jeg limt inn noe av det som står der: "20.02.2008: 4. semester: På grunn av oppussing av pedoklinikken, er økten som skulle vært 26/2 13:00-15:30 avlyst. " "22.05.2007: 2. SEMESTER: 1.6: Seminaret i pedodonti begynner." "01.06 1300-15.45 Pedoseminar fullt kull v. Berit Skei, rom 145/46" Skjønner ikke helt at det går ann jeg å bruke det ordet i noen annen sammenheng enn det man er vant med å høre det i! Eller er jeg helt på jordet nå?
Gjest -<<- Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Forstavelsen benyttes jo gjerne i ting som har med unger å gjøre. Pedagog, pediatri osv. Den betyr det samme der som i ordet pedofil, det er -fil-biten som gjør dét fenomenet litt problematisk. Ped- tilsier at dette handler om barn, odonti at det handler om tenner. Naturlig nok.
♥Cherrypie♥ Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2008 joda er fullt klar over det! ped er jo forkortelsen av pedagogikk, og odent da for tenner men jeg mener at man ikke trenger å lage en sammensetning på den måten! Ville ikke vært så naturlig for meg å si pedoklinikken, her jeg bor er pedo rett å slett pedo! syns uansett det er unaturlig og rart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå