Gå til innhold

Gått opp for mye i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i dag, og jeg har gått opp 9 kg. Er 25 uker på vei, og da sier legesekretæren at jeg har gått opp mye. Selv hadde hun bare gått opp 3 kg i hele svangerskapet sa hun. Ble litt lei meg jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 24 uker i dag, og har gått opp 8 kg, helt normalt sa legen min i dag, så tror ikke du skal tenke så mye på det hu legesekretæren sa, alle er forskjellige...

Skrevet

AAA! Så "hyggelig" dame du var bort i da.

Var vel en sånn feit sugge som skulle krye seg.

Er jo faktisk ikke 3 kg som er den normale vektøkningen

Skrevet

Jeg er 17 veker og lagt på meg 5-6 kg!

Kommer til å bli ei dundre...:-\

Skrevet

Aner ikke hva "normalen" for 25 uker er, men er hvertfall ikke normalt å legge på seg så lite et HELT svangerskap :S Hvis hun da ikke var EKSTREMT overvektig.

Kanskje andre her vet hva normal vektoppgang til uke 25 er? 9 kilo er hvertfall ikke UNORMAL MYE!!!

Skrevet

Tabell for gjennomsnittlig vektøkning:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Skrevet

Blir bare saa sjokkert over hva dette menneske lirte av seg en ganske alminnelig tirsdag. Man snakker da ikke om kroppen sin til pasienter?!?

Skrevet

Nei, kjære vene, slapp av du: ) For ei drøy dame!

Jeg vil si at du har lagt på deg akkurat passe: )

Normalt trenger man å legge på seg mellom 8-12 kg, dette er det barnet, morkake, fostervann, ekstra blod og litt ekstra pupper vanligvis veier. Veldig mange legger på seg litt mer enn dette, noen får litt ekstra fett på kroppen og andre får mye vann. Alt dette mister man stort sett i løpet av de første mnd etter fødsel. For veldig mange tærer det også på kroppen og fettlagrene når man ammer og da kan det faktisk være bra å ha litt ekstra!

Kos deg du og ikke tenk på vekta!

Skrevet

Det var dårlig gjort å si det.

For det første skal ikke hun som legesekretær blande inn privatlivet sitt heller!

Jeg hadde gått opp 11kg da jeg var 20uker sist. Ble totalt 30kg.

Med nr 1 så la jeg på meg 13kg totalt.

Nå vet jeg ikke, jeg hadde gått opp 1,5kg til uke 11, men har vært syk etter det, så jeg håper det er +1-2kg. Er i uke 13.

Skrevet

Skikkelig uprofesjonelt spør du meg...

Helsepersonell skal da ikke snakke om seg selv i slike situasjoner. Og fakta er jo at din vektøkning er mye nærmere normalen enn hennes.

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir provosert bare tanken på å få en slik kommentar! Det er helt latterlig og langt fra proffesjonelt. Hun av alle bør og skal vite at alle er forskjellige og har forskjellige svangerskap, både hva angår vekt, plager og ja.. ALT!!!

Skjønner godt at du ble lei deg! Jeg hadde sagt det til legen, bare for at han skal vite hva slags sekretærer de har. Ja, og så hadde jeg ikke brydd meg mer om det! Hva så om hun gikk opp 3 kg! Det er hennes " problem"!! Nei... drit i sure damer som det der!!

Jeg er i min 25 uke og har lagt på meg 13 (!!!!) kg. Legen min sa ingenting på det, bare at han er glad vekten går opp. Det betyr at babyen har det bra og at ting går som det skal! :)

Ønsker deg masse lykke til! Ha et svar på lager neste gang du skal til hu dama..

Skrevet

Noe så frekt å si!!Hun har vel ingen rett til å uttale seg om det! Er vel heller legen din som skal si noe hvis du hadde lagt på deg for mye..noe du ikke har! Bare se på tabellen;)hehe..

Jeg er selv i uke 25 og ha lagt på meg ca 8 kg. Jordmor sa ingenting om vekta i forrige uke, heller ikke legen uka før der.

Mamma er litt sånn når det gjelder vekt hun også. Hun la på seg 7-8 kg i løpet av hele sv.skapet da hun gikk med meg, og fikk jo helt sjokk da jeg fortalte henne hvor "vanlig" det er å gå opp 20 kg. Men det er jo mer vanlig å gå opp 20 kg enn 7-8...Jaja,jeg tror ikke det blir noe problem å få av kiloene uansett;) Vi får nok å drive med!

Skrevet

Passer seg ikke å si sånt til pasienter.

Som andre har nevnt her så er det veldig individuelt hvor mye man legger på seg. Jeg har lagt på meg 20 kilo hvert svangerskap, men har vert kjempe heldig og vert ganske fort tilbake til min normal vekt igjen. Jeg er i uke 28 nå og har lagt på meg 10 kg. Har gått endel ned i begynnelsen av graviditeten så de siste to mnd har jeg faktisk gått opp 7kg. Litt vanvittig egentlig, men er ikke redd, vekta øker i forskjellig fart hele tida og er nok sterkt påvirket av hormonene. Kos deg. Det meste er faktisk normalt i en graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...