Gå til innhold

Ha med venner hjem fra barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til vår eldste datter, som nettopp har fylt 3 år, er det blitt en kultur på hennes avdeling om å være med hverandre hjem. Dette synes jeg er veldig hyggelig, men vi har et lite problem. Vi var nyinnflyttede i fjor sommer, og kjenner nesten ingen her vi bor. I barnehagen er det veldig mange foreldre som kjenner hverandre, og sant å si så føler jeg at jeg ikke kommer i noe kontakt med noen, selv om jeg faktisk forsøker å ta kontakt når jeg henter/leverer.

Kvier meg litt for å ringe noen jeg ikke kjenner, for å høre om deres datter vil være med hjem hit, men er veldig redd for at min datter skal havne " utenfor" når hun ikke er med på dette opplegget.

Det er desverre ingen som har spurt om vår datter vil være med hjem heller, men det kan godt hende at jeg kommuniserer noe som gjør folk usikre, fordi jeg er så usikker selv.

Vår datter trenger absolutt å bli bedre kjent med barna, og akkurat nå føler jeg at hun blir 3 hjul på vogna ofte. Tror ikke hun føler dette selv akkurat men, det nok opplevelser fra min egen barndom som dukker opp igjen nå.

Håper noen kan gi meg noen tips/ideer/svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk mange tanker jeg. Du får dem i stikkordsform:

1. La din barndom ligge. Rett deg opp, se deg i speilet og si: Jeg er ei blid og hyggelig dame, ei fantastisk god mor, og mamma til verdens skjønneste lille jente. Du sier du er litt usikker. Da kan du ta det speiltrikset fem ganger om dagen. Det du putter inn, er det du får ut. Hjernen er enkel slik.

2. Snakk med ungen din, hvem er det hun liker å leke med? Og så prøver du å invitere mammaen hjem til dere med lillejenta si på slep.

Ingen kjenner deg, da må de bli trygge på deg. Nå er ikke ungene mine i barnehagen, men jeg ville aldri sendt ungen hjem til noen som jeg ikke kjenner. ALDRI. Har ei mor eller to vært hjemme hos deg, så er det meste gjort.

Kanskje kunne du invitert til BLI-KJENT-FEST? Helt uformelt? Lag ei kjøttsuppe og muffins og inviter alle jentene i avdelingen og skriv i invitasjonen at foresatte er velkomne om de ønsker, et par timer en ettermiddag?

Så "haier" du inn noen mobilnr, og sender SMS en fredagsettermiddag (under barnetv-tid, slik at det blir tema under kveldsen), om at i morgen kl 10 er vi på lekeplassen eller stranda eller i den skogen, og heng med den som vil bli med! Lokk med bål og pølser. Sikker vinner.

Eller så kan du også finne ut av hvilke organiserte aktiviteter jentene er med på, melde henne på, og på denne måten hjelpe henne til å bli mer inkludert. Du chatter selvsagt hyggelig med de andre mødrene, som nå begynner å nikke gjenkjennede når de ser deg.

Hahaha. Mange muligheter. Lykke til!

Skrevet

Ikke gjør det så vanskelig. Heng en lapp på plassen til barnet som datteren din vil ha med hjem og spør. Eller spør når dere henter samtidig. Det er en grei måte å få kontakt med andre foreldre og en fin måte for datteren din å knytte nærmere vennskapsbånd.

Tro i alle fall ikke at det har noe med deg å gjøre at datteren din ikke er blitt med noen hjem enda.Det går seg nok til!

Skrevet

Det første som slo meg var: er dette noe datra di vil, eller er det noe du ønsker ho skal gjøre???

Hvor stort behov har egentlig et barn på knappe tre år å ha med seg venner hjem etter en sikkert lang dag i barnehagen? Neppe så veldig stort tror jeg... Etter en lang barnehagedag vil jeg tro at en tre-åring har mest behov for å få være ilag med familien sin!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg overhodet ikke stressa med dette før datra di sjøl ytra ønske om å ha med noen hjem, og før eller siden blir du nok kjent med de andre foreldrene :-)

Skrevet

I vår barnehage var det ein nyinnflytta familie som hengte opp lapper på plasser til ungene på samme alder. Der stod at dei var akkurat flyttet hit, og ønsket å komme i kontakt med andre. Og så stod det adresse og tlf. Så kan folk velge selv egentlig.

Skrevet

Jeg er den anonyme som skrev først. Må bare si at Troillpia har et innmari godt poeng. Hva har din datter lyst til å gjøre på ettermiddagene? Er hun glad og fornøyd med å kose med mamma, lage mat, besøke familie, bibliotek, skogsturer etc m egen familie, så er det faktisk ingen grunn til å mase med mer "sosialisering". Det kan hende du skaper et kunstig behov hos henne. Mine leker oftest 1-3 timer daglig med andre barn. Noen dager blir det ca 5 timer (formiddagsaktivitet med andre barn - og ettermiddag når bhgeungene er kommet hjem). Det er mer enn nok for mine, og din datter har mye mer tid i barnehagen.

• 4 uker senere...
Skrevet

Sånn følte jeg det også litt, men vi fikk vite hvem våres sønn gikk masse sammen med når han var i barnehagen og tok da kontakt med hans foreldre og vennen til våres sønn ble med hjem så etter at han hadde en med hjem kom det flere som ville være med og har vært med.

Så mitt råd er og ring foreldrene til den personen dattera deres leker mest/best sammen med og spør.

Mange foreldre som ikke tør dette eller syntes det er litt pinlig for at de ikke kjenner hverandre.

Som jeg gjorde var og be foreldrene inn på en kopp kaffe da de hentet barnet og da blir også dere foreldre litt kjent.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...