Gå til innhold

Hold barna hjemme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barn under tre år burde være mest mulig hjemme. De burde helst være hjemme på fulltid sammen med en forelder, i alle fall på deltid. Barn under tre år burde ikke være i barnehage fra 6-9 timer hver dag. Stakkars små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn over ti måneder burde være mest mulig i barnehage. De burde aller helst være i barnehagen i full tid sammen med barnehageansatte. Barn over 10 mnd burde ikke være hjemme hele døgnet. Stakkars små!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig! m førstemann her. sendte min førstefødte 6 timer i barnehagen hver dag, for vi skulle jobbe fullt begge to.

JAAA angrer på det den dag idag.

så har tatt konsekvensen av det. nå er begge to 6 timer daglig bare 4 dager i bhg. syns det er for mye og eg.

å har fått pensjonist besteforeldre nå, så de har ofte fri sammen med de en dag i uka. blir for mye institusjonalisering for de små gitt.

de skal jo være organisert de neste 20-25 årene i skole og bhg.

og deretter jobb,

 

syns det er ideelt for de små å begynne i bhg 3 dager i uka når de er 18 mnd eg.

 

vil jo bruke mest mulig tid sammen med de sjølv, det er vertfall derfor vi har fått barn.

 

 

vi får aldri denne tiden igjen, vi har de på lån, og vi lever på lånt tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veeeldig synd på barna som får morsomme dager fylt med lek og aktiviteter sammen med andre barn. Sikkert mye gøyere å henge i skjørtene på mor eller i buksa på far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du angrer og du synes og du vil bruke mest mulig tid sammen med dem samt at du har dem på lånt tid.

 

 

Hvor er barnets perspektiv her?

 

 

Sier ikke at jeg er uenig med deg, bare at dette virket selvsentrert og lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er din personlige mening. Du har tydligvis null kunnskap på området! De aller fleste barn over 1år (med noen få unntak) har gått av å gå i barnehage....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal også ha min datter hjemme til evt 2,5år. Ser ingen problemer med det! Min personlige mening er at mange barn kunne ha godt av å være hjemme litt mer enn 12mnd! Men nå er jo ikke det mulig for de fleste. Ikke alle barn passer å starte i b.hage fra de er så små heller. Jeg ser det ikke som "feil" å holde barna hjemme litt mer en permisjonen. Det må hver enkelt familie få bedømme og se hva som er best. Og å innbille seg at at ungene går i skjørtene på mor eller buksa til far for at man holder ungene hjemme, er bare tull. Det er vel da en har virkelig tid og kan finne på masse gøy,treffe andre barn,åpen b.hage m.m. Jeg har sett nok av de barna som hyler etter foreldrenes oppmerksomhet mens de står og lager middag. de 2 timene på etter.midd og kveld før de skal rett i seng igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt. Jeg er hjemme med mine. Jeg kan ikke med min beste vilje se at de har tatt skade av det til nå, selv om størstemann nærmer seg den høye alder av fire år.

 

Jeg kan umulig være unntaket som bekrefter regelen om at barnehagen er det beste for absolutt alle barn.

 

Dette må familiene få finne ut av selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh, excuse me. rekner med du sikter til meg. ja vi har de på lånt tid.

å ja jeg har ikke fått barn fordi andre barn skal få noen å leke med.

men det er nå når de er så små de virkelig ønsker å være sammen med foreldrene. å jeg sa ingenting om at jeg holder de i bur her hjemme uten at vi er med andre barn.

 

du skriver nok bare for å provosere tror jeg. å det har du klart!

 

for å si det sånn så er jeg utdannet førskolelærer selv, har jobbet i barnehage i 11 år, å ja jeg har sett så alt for alt for alt for mange tilfeller hvor barn er alt for mye i barnehagen. mens foreldrene unnskylder seg selv for de ikke gidder være med de : ååå han syns det er så gøy i barnehagen, å idag sier han at han vil bli sist hentet, å han vil spise frokosten sin i barnehagen, å han vil ikke ha ferie, åååå

ja tror snart noen foreldre betaler gladlig for helgeåpen barnehage.

 

dette kunne jeg ha skrevet mye om, for dette er jeg opptatt av, og provosert av.

 

men har ikke tid nå.

 

men hvis du tror barnehagen er så bra for ditt barn, så er det ingen forskning ennå gjort på så små barn, så lange dager i bhg hver dag, å det at de skilles fra foreldrene sine så tidlig som de gjør nå....

 

så bare vent, om 20 år sitter du med skjegget i postkassen, å tenker det var da som pokker at jeg ikke var med de mer en de 2 obligatoriske timene i uka.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI: Da skal jeg huske å fortelle min alltid like strålende fornøyde sønn på 1.5 år at han egentlig er en stakkars liten gutt når han våkner i morgen tidlig. At han ikke skal få dra i barnehagen og kose seg, dra på tur med favoritt-lekekameraten sin, skli på favoritt-sklien sin, leke, tøyse og tulle med de to "liksom fantastiske" ansatte i barnehagen hele dagen. Og prøve å forklare han at når han vinker fornøyd farvel til meg og hilser like glad på pappa noen timer senere -så gråter han egentlig sårt inni seg...

Det var jamen bra du sa fra, ellers kunne vi jo risikert at han hadde lurt oss i mange år...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde han visst om noe alternativ, og kunne snakke så hadde han kanskje sagt ifra.

min 4 åring, elsker barnehagen, er trygg, god, supersosial, får mye skryt av henne fra de ansatte, og andre foreldre som har lagt merke til hvor super hun er. går 3 dager i uken i bhg, 2 dager koser vi oss hjemme sammen. det er bare så deilig. sammen med lillebror.

 

enn hvor mye hun elsker barnehagen, og løper inn om morningen, og ikke vil hjem om ettermiddagen, så spør hun alltid om kvelden. snille mamma kan ikke vi ha fri sammen imorgen. jeg elsker å ha fri.

vet du, da føler jeg meg som verdens beste mor. tenk hun elsker å være med meg!!! å ikke kom med at hun sikkert ikke har noen venninner i barnehagen, for hun ifølge tilbakemelding fra ped leder er hun en av de mest populære, ennå hun bare er 4 år.

 

oi dette virket litt skrytete, men sånn er det faktisk.

 

godt mine barn har en så kul, omsorgsfull, barnslig, oppfinnsom, leken, humørfylte og kjærlig mamma som digger å være med sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal vi holde dem hjemme?

hvor skal mitt barn få samspills erfaringer med andre små barn på samme alder.

 

vi som foreldre kan aldri bli så gode leke kamerater som barn kan være. selv om vi vil være med barna våre lengst mulig så skal vi få lov til det. men husk at barn er barn og tenger omgang med barn.!!!

selv om barnet har søsken så er de ikke på samme alder som de selv. og igjen hvor skal barna få samspills erfaringer:)? bare spør jeg....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor og far var blant de mest likestilte "i gata", det vil si at begge jobbet og de delte og deler på arbeidet hjemme og med oss barna. De stilte f.eks blant annet alltid opp begge to på konferansetimer - det var sjeldent den gangen. Jeg var hos dagmamma fra tidlig av (tror ca 9-10 mnd) og i barnehage tidlig - hver dag. Der traff jeg min hjertevenninne, som er min aller beste venn (bortsett fra mannen) den dag i dag.

Det jeg husker og er blitt fortalt er at vi hadde det så gøy!

I tillegg er min mamma et godt forbilde for meg - fordi hun har vist meg at også mammaer kan være gode mødre samtidig som de kan forsørge seg selv.

I dag har jeg en jobb jeg trives med og en liten familie jeg er glad i. Og når jeg da ser at min lille sønn virker å trives like godt i barnehagen som jeg selv gjorde tror jeg du selvskryteren tar feil. Mange barn har det veldig bra i barnehagen. Men jeg skal selvsagt sjekke det ut med ham når han begynner å snakke- selv om kroppsspråk også er et språk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var aldri i barnehage som liten, prøvde-men jeg ville være hjemme. Jeg ble da "folk" for det.aldri hatt problemer med å sosialisere meg eller gått glipp av noe føler jeg.. Hva gjorde man før når det ikke var barnehage.. Jeg sier ikke at det er dumt å benytte seg av barnehage ( absolutt ikke!) men på en annen side så tror jeg de ikke tar "skade" av å være hjemme noen år heller! Det ligger ikke for meg å sende min datter på 10mnd i en barnehage. Sosialisering med andre unger får hun via nettverket vårt ,de har små barn også. Når i tillegg en fagpersoner syns det er tidlig- jeg har ringt flere barnehager der jeg bor og de synes hun var liten ja..så jeg vet ikke. Blir lei hele b.hage hysteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne debatten kan nok dra ut i det uendelige.

som førskolelærer så klart ser jeg fordelene med barnehagen, og vi som jobber der gjør jo en super jobb. og ganske mange barn har det bedre i barnehagen enn hjemme, ikke tvil om det, men det blir en litt annen sak, da de har foreldre som ikke er kompetente, og er også gjerne under oppfølging. og mange foreldre har ikke venner som har jevngamle barn. jeg ser både for og mot argument for barnehage.

det jeg mener er alt med måte. noen foreldre er på død og liv så redde for alt de små skal gå glipp av! klart sosialisering er viktig. men ikke 8 timer til dagen. bare se på det å "kjede seg". mange foreldre bruker det veldig mye som argument for å sende de i barnehagen selv på dager hvor en av foreldrene har fri... nei han kjeder seg sånn hjemme, han vil i bhg, vi klarer ikke ha han hjemme. ja da må dere jo tenke ok, kjede seg, ja det handler om å trives i eget selskap og ha nok lekekompetanse og fantasi til å finne på noe på egenhånd, uten å bli aktivisert av de voksne. for det sier jeg dere i barnehagen lærer de ikke å kjede seg. der skjer det noe konstant siden så mange barn er samlet. og det blir liten tid til å konsentrere seg, ettersom stadig noen kommer og går, noen gråter, noen roper, håndvask, dobesøk, påkledning, mat... ja osv.

kunsten å kunne kjede seg er fantastisk. og veldig utviklende for barna og selvfølgelig voksne. jeg har den egenskapen, og er så takknemlig for det. kjeder meg aldri, å nyter mitt eget selskap. noe som jeg gjerne vil overføre til mine barn.

det finnes mange tilbud en kan benytte seg av om en går hjemme utover 1 år. barnesang, åpen barnehage, svømming osv.

å der møter barna andre og får sosialisert seg.

de trenger ikke se andre barn hele dagen. kyss kos og klem og samspill med en voksen er også viktig. og det er ikke så fantastisk god tid til det i bhg må dere tro.

iallerfall ikke i de store barnehagene med 14 små og 4 voksne. en er jo bare 4 voksne ca 4 timer midt på dagen.

 

barn vokser nå til dags opp med at det HELE fuckings tiden skal skje noe, å det får de inn fra dag 1, vi barselmødre drar de jo rundt med overalt. og i barnehagen skjer det stadig noe.

 

en gang var det en sak om en 4 åring som var SYKEMELDT fra barnehagen sin pga stress. det sier vell litt. så da skulle hun og moren være hjemme 2 eller 3 måneder å slappe av og danne relasjon.

 

jaja, dere får gjøre som dere vil, kjenne på magefølelsen og morsfølelsen. mine barn betyr jaffal alt for meg, og trives med å være i midt selskap, så ja derfor sender ikke jeg de i bhg hver dag.

 

bare husk mye er bra - men alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der er noe stort tull, sier vell mer om deg!!!

så små barn har behov for kos, kyss og klem og nærhet, utforske verden med foreldrene, og ikke i bhg hver dag. men ja de har veldig glede av andre barn også, men alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barnets perspektiv???

ja tenk så glad for at jeg har barn som forguder meg.

selvsentrert er når en sendere barna fra seg dag etter dag, for at en selv skal trene osv. (ja viktig å trene men det er en annen sak)

 

i sommer stod det noe om de minste barna i skolen om hva de ønsket å gjøre i sin lange ferie. og det de svarte var faktisk ikke å gå på SFO, dra til Thailand eller reise på leir. nei de ønska seg allermest tilgjengelige og tilstedeværende foreldre!!!

brent barn skyr ilden, sier jeg da, da har de vært for mye institusjonalisert. de syns det var aller best å være med mamma og pappa. say no more.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye rett, førskolelærer - i at det er best med alt med måte. Og du ser sikkert mye rart hos foreldre, men jeg er likevel skeptisk til at det er "mange foreldre" som ikke heller vil kose seg med barna sine hvis de først har fri (med mindre de skal til tannlege, lege etc). Jeg kjenner ingen. Egentlig håper jeg ikke du jobber i mine barns barnehager - fordi du åpenbart mener barnehage er aller best for de barna som har ukompetente foreldre. Der er jeg uenig, og synes du drar det altfor langt. Selv jeg - som altså begynte i barnehage tidlig- stortrives i mitt eget selskap i dag - hvordan får du det til å gå opp? Skulle for øvrig gjerne sett deg vise til litt forskning angående at det å kjede seg er veldig utviklende...ikke for å være kjip, men fordi jeg ofte hører det sies, men ikke vet hvor dere har det fra. Fantasi og kreativitet utvikles på så mange vis og er også individuelt, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utrolige med denne debatten er jo at det er en førskolelærer som sier at det er bedre for barna å være hjemme enn å være i barnehagen!!!!! Du kan ikke være mye fornøyd med jobben din.

 

Jeg har et barn på halvannet som begynte i familiebarnehage like etter at hun fylte ett, og hun har ikke hatt vondt av å være der i det hele tatt. Der er det bare fire barn, og det blir ikke så mye stress for de små som du forteller om.

 

Jenta mi jubler når vi nærmer oss barnehagen om morgenen. Hun har det kjempegøy der og lærer mye nytt der.

 

Men jeg er enig i at det er alt med måte. Vi har heldigvis jobbsituasjoner som gjør at hun har litt kortere dager selv om vi begge jobber fullt. Ser at det er veldig lenge for barn som må være i barnehagen fra 7.30 til 16.30. Det er jo lengre enn en vanlig arbeidsdag for voksne, og på samme måte som vi blir slitne, blir jo barna slitne og.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he ja noen ganger går det litt fort. men misforstå meg rett.

barnehage er bra for alle barn, men alt med måte. om de får seg seg en fridag i uka, gjør det bare barna godt. for hvor mye er det tid til fra kl 4-7 når en har 2-3 barn, middag, kvelds, fotballtrenining og turn...

ukompetente foreldre ja, da ønsker vi at barna skal komme i barnehagen, for vi vet ikke hva de opplever hjemme, men da tenker jeg på barn av foreldre som f.eks ruser seg, vold i hjemmet osv. men det blir en helt annen sak!!!

det med å trives i eget selskap har jeg ikke noe forskning på, var en påstand fra min side, som gjerne foreldrene ikke tenker på!!

og vi ser og at mange barn bør gå i barnehagen pga språklig utvikling, sosial trening osv.

 

du er heldig som har venninner som tilbringer tid med barna sine. jeg har alt for mange venninner som ikke gjør det. sier vell mer om mine venninner kanskje. men selv om de er hjemme i barselpemisjon lar de ikke storesøsken få fri bortsett fra når de skal noe, da helst reise vekk. og til og med når de skal f.eks til tannlegen med storesøsken, leverer de i barnehagen før og etter tannlegebesøket.

helt hårreisende spør du meg.

 

jeg har hatt alt for mange barn opp gjennom årene som har grått sine såre tårer - som jeg må trøste- fordi mamma leverer i bhg å sier her må du være for mamma skal være hjemme å slappe av, ha fri, osv.

ingen barn er dumme. og som mor vet du at de forstår overraskende mye, overraskende tidlig!!

 

barnehagen blir som jobben for barna. selv om vi voksne stortrives på jobben, koser oss med våre gode kolleger, så er det deilig når det dukker opp en fridag, sånn er det for barna også.

 

å vi som jobber i barnehagen ser jo at barna blir leie i løpet av dagen.

itillegg så er det ikke til å legge skjul på at det puttes flere og flere barn inn i barnehagen. i gode gamle dager var det 18 store barn pr 3 voksne, og 9 små pr 3 voksne, sånn er ikke virkligheten idag. det fylles på med barn, og det blir mere og mere møter med personalet og ulike instanser i løpet av uka, og mye sykdom blandt personalet og lite vikar budsjett. i min barnehage er ledelsen bevisst på at det skal være 2 førskolelærere på hver avdeling.... men so what, assistenter kan gjøre en like god jobb, gjerne bedre, og det er de som tilbringer tid sammen med barna, mens vi pedagoger flyr på møter og kurs, vi har også 4 timer i uka hvor vi legger planer osv hjemme. med 2 pedagoger blir det 8 timer mindre på avdelingen.

jaja nå har jeg vell rota meg vekk fra temaet - igjen.

 

en kollega av meg fortalte en gang om et barn som døde, 4 år gammelt.

det var en barnehage unge. superlange dager i barnehagen, uansett om foreldrene hadde fri. osv. da barnet døde knakk selvsagt foreldrene sammen, noe alle foreldre gjør som mister barnet sitt. men stakkars personalet sørga over barnet, men de klarte ikke ta innover seg foreldrenes sorg, for de hadde ikke klart å sett at disse foreldrene kunne være "glad" i barnet sitt. de leverte hver dag, full fart, klaga hver mandags morgen over helga sammen med barnet osv.

 

ja rota meg vekk igjen....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne gått hjemme med dattera mi jeg!! hadde ikke vært noe problem!!

Men hvorfor sender de fleste barna på barnehagen?? jo, for det er noe som heter jobb... og jobb må man ha om man vil ha penger, penger som skal dekke bo, bil, mat, ting og tang....det er vel da vasnkelig å gå hjemme og leve av kontantstøtten??

Norge er et dyyyrt land å bo i, jeg og min mann han god inntekt, men likevel er vi ganske avhengig av at jeg jobber litt, for å kunne betale lån osv...DERFOR kommer jeg til å sende jenta mi på barnehagen...Jeg har enkelt og greitt inget annet valg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førskolelærer? Og så sier du at det ikke er forsket på barn i barnehagen? Følger du ikke med i timen?

 

Jeg er ikke den over deg som provoserte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg ikke følger med i timen, ettersom snart 12 år siden jeg var utdannet.

men værsegod hvis det er komt forkning på hva 9 timer i barnehagen hver dag, fra barna er 10 mnd gamle gjør med et barn, så give it to me!!

dette er jeg nemlig veldig interessert i.

jeg tenker da på ettervirkningene, som f.eks hvordan er forholdet til mor og far når de er 10-12 år osv

det at barn som har gått i barnehage er sterkere på sosiale felt, og klarer seg bedre på skolen, den forsknigsbiten har jeg fått med meg.

 

men det var nå forskning på "sen-virkningene " av å tilbringe så mye tid borte fra hjemmet så mange timer så mange dager, det er det jeg er bekyret for.

 

jeg venter spent på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns de bør være mer hjemme enn i bhg :)

men i ti mnd alderen har mange en tendens til å bli veldig mammadalt føler jeg. så kanskje godt de får luftet seg litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...