Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Svigerinnen min er alene med en sønn på 2 år. Annenhver helg er gutten til faren sin. Og de andre helgene er det svigermor som passer gutten. For det er jo så "synd" i svigerinnen min som aldri får tid til seg selv. Selv venter vi 3.barnet. Er sykemeldt pga BL. Gutten på 1 år er hjemme med meg, da vi ikke har fått barnehageplass enda. Mannen arbeider 100%, og når han kommer hjem fra arbeid er han travelt opptatt med å gjøre om garasjen til soverom, slik at vi får plass til alle barna. Samt ta seg av de største barna som er aktive innen idrett. Spør svigermor titt å stadig om hun ikke kan passe den lille litt. Det er utrolig slitsomt til tider, får nesten aldri avlastning. Husker ikke sist jeg var alene. Så igår kunne svigermor fortelle meg at hun måtte prioritere å hjelpe svigerinnen, siden hun var alene. At vi pusser opp, har tre barn å ta vare på og at jeg er gravid spiller ingen rolle. Kjenner jeg blir kjempefortvilet! Svigerinnen har fri hver helg, har full barnehageplass til gutten, og så arbeider hun bare 50%. Syns det er så blodig urettferdig. Føler meg "straffet" siden vi er to voksne sammen om alle barna. Men vi trenger da litt hjelp vi også? Tviler ikke på at det er mange alenemødre som sliter med å være alene om alt, men jeg tror det er veldig mange som har det utrulig bra når det gjelder å ha avlastning.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er ikke intressert i å dømme deg eller no... Men jeg har et spørsmål: hvis du føler det slik nå, at du ikke har noe "fritid" og at dere har fullt opp med de tre barna.... Hvorfor har dere valgt å få et fjerde barn? Det vil si ENDA mer å gjøre og ENDA mindre fritid?? Jeg skjønner at du føler at svigermoren din bør stille opp like mye for dere, men man bør vel i utgangspunktet ikke få barn og regne med at andre avlaster deg når du trenger litt fri....
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 "jeg tror det er veldig mange som har det utrulig bra når det gjelder å ha avlastning. " - Hva er det for en ting å skrive da?? Du tror alenemødre får mer avlastning enn de som har barn sammen. Jeg er alenemor for to barn. Jeg har en på 4 og en på 2. Jeg er i full jobb. Hver dag står jeg opp med barna klokken halv seks. Klokken syv går vi hjemmefra sånn at vi rekker bussen til byen hvor barnehagen og jobben er. Bussen tar en time. Etter jeg er ferdig på jobb klokken fire, henter jeg barna og er hjemme i fem-til halv seks-tiden. Da spiser vi middag og prøver å få tid til å gjøre noe koselig. Noen helger er barna på overnattingsbesøk hos mormor mens andre helger er barna hos faren sin. Jeg liker å ha de hos meg i helgene så vi kan kose oss litt. Men det er utrolig deilig å år litt fri. Du kan jo gjerne TRO at det er mange alenemødre som får så mye avlastning. Men jeg vil ikke si at dette IKKE var et gjennomtenkt og smart utsagn!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Beklager siste setningen det skal stå; Jeg vil si at dette IKKE var et gjennomtenkt og smart utsagn
maria isabell Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 alene mor eller ikke en treger avlastning,har prøvd begge deler...det er ekstra tungt å være alenemor,men det er søren emg også tungt å ha barn og mann:) når eg var alene nektet eg å ta imot mere hjelp enn eg ville fått viss eg hadde mann...syntes hu burde delt seg,passet dine barn en helg og hennes barn en helg...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Jeg tror mye av grunnen til at du føler det sånn er fordi du er så utslitt. Men tenk på det på denne måten; selv om du og mannen din er travle og opptatt på hver deres kant, så er dere ihvertfall 2 om jobben. Trenger du å hvile 1 time en kveld, så kan du faktisk det, du har en til å avlaste deg. Som alenemor er du alene fra du står opp til du legger deg. Jeg har også vært alenemor, så jeg skjønner begge sidene.. Du har litt rett i at det kan virke som om man blir "straffet" fordi man holder sammen. Men jeg er dessverre også litt enig i at hvis du ikke makter hverdagen slik den er i dag, så syns jeg også det er merkelig at dere vil ha enda flere barn.. Men som sagt, har full forståelse for begge sider, jeg også føler meg litt overveldet av alt ansvaret, og ikke minst volumet i huset, men vær glad du lever med en du elsker og som elsker deg! Ikke alle er så heldige! Gi hverandre styrke! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Får da vel ikke barn for at andre skal ta seg av dem! Får barn fordi det er fantastisk med barn! Men kommer ikke bortifra at det er slitsomt å være gravid og ha en liten en, og aldri få avlastning! I vår familie er det bare fokus på svigerinnen og hennes liv. HUN må få være alene, HUN må få reise på jenteturer til Praha. Klarer fint å ta vare på barna mine selv, men hadde vært fint om jeg og mannen hadde fått gjort noe uten barna. Det har både vi og de små godt av. HI
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Jeg synes du virker mer og mer smålig og misunnelig på svigerinnen din. Hun skulle sikkert gjerne ha hatt en samboer eller mann slik som du har, men gjør sikkert det beste utav situasjonen slik den er. Kanskje det dessuten er grunner til at din svigermor passer hennes barn mer enn dine som du ikke kjenner til. Jeg synes du burde prøve å sette mer pris på det du har selv, og ikke sammenligne din situasjon med hennes.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Sympatisk overskrift du valgte, forresten!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Nei der ga du deg selv det svaret du trengte. "Får da vel ikke barn for at andre skal ta seg av dem! " Det er vel ikke svigerinnen din sin feil om svigermor velger å passe hennes barn? Det er ofte slik at barn som bor med mamma alene også har behov for å ha tettere bånd med nærmeste familie. Det fordi de ikke har to voksne rundt seg hele tiden. To voksne som er like engasjerte og innvolverte i dem hver dag, hele uken, måneden igjennom. Har selv vært alenemor og mitt barn har nok ett mye sterkere forhold til min familie enn barna til mine søsken.. Dette sikkert fordi alle har engasjert seg litt mer for å gjøre opp for noe hun kanskje ellers savnet hos en far. Synes de er virkelig flott av dem og jeg er uendelig takknemlig. MEN det er jo mulig at svigermor bare liker ungen til svigerinnen din bedre også da? Er dere slakke med oppdragelsen slik at å passe dem er litt "slitsomt"?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 ja vi alenemødre er jammen heldige...første året hadde jeg fri 3 kvelder!!! og det var et barn som hadde kolikk og ikke sov en eneste natt igjennom før han var fylt ett år. ingen familie i byen, og en barnefar som prioriterte å fly på byen de få gangene han var hjemme. skikkelig herlig å være alenemor!!! ;-p du bør jaggu meg være glad du har en mann som elsker deg og snart 4 nydelige barn! det er ikke alle som er så heldige...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Til anonym 20:19: Er det MULIG å komme med noe mer usaklig enn de to siste setningene dine der eller?? håper for din del at det var ment som en spøk! og til HI, ikke mye saklig du heller, fordi EN alenemor du kjenner tilfeldigvis får en del hjelp, så hadde det gått an å finne en LITT bedre overskrift enn det der. Tipper samtlige alenemødre her inne hisser seg opp bare av den, før de i det hele tatt har lest innlegget. Og innlegget minner for meg bare mer om sjalusi enn noe annet..
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 hvorfor er de bare alenemødre som har lov til å syte å klage over for liten fritid? Har selv vært alenemor, og vet at det kan være slitsomt til tider. Men tross alt, annenhver helg og en dag i uken hadde jeg helt barnefri. Nå med mann og tre barn har jeg aldri fri. Og greit er det. Har selv valgt å sette barn til verden. De blir fort store, plutselig er de ute av redet. Og det samme gjelder vel alenemødre? Ta vare på bara deres med et smil, slutt å synes synd på dere selv. Dere kan ikke kreve at alle sammen skal stå på pinne for dere. Det er deres barn og deres ansvar.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #14 Skrevet 22. mars 2008 Du klager over at svigermor bare passer svigerinnen din sine barn, og at du og mannen din trenger å finne på ting uten barna. Og det forstår jeg! Men du nevner ingenting om dine egne foreldre. Kan ikke de hjelpe til? Og om det ikke er mulig, har dere ikke venner som kan stille opp? trenger jo ikke å la en venn passe alle barna samtidig, kan jo be flere om å stille opp (om de syns det er mye med 3 barn)? Og du skriver at "Hun må få være alene", "Hun må få dra på jentetur.." Hvorfor kan ikke du dra på jentetur? Du har da en mann som kan være hjemme?? Trenger du å være alene litt, så stikk til ei venninne etter jobb eller noe? Du er vel ikke avhengig av at svigermor hjelper til? Hva skjer den dagen hun ikke er i stand til å passe barn lenger? Her venter vi nr 3, og har sjelden tid alene sammen, men er det noe så spør vi familie og venner.. Ting trenger ikke å være så vanskelig.. Jeg skjønner veldig godt at mange reagerer på innlegget ditt, du kunne jo valgt en penere overskrift enn Faens alenemødre..?
Hønemor30 Skrevet 22. mars 2008 #15 Skrevet 22. mars 2008 Nei dette syns jeg var et mindre smart innlegg....hmm... aner ikke hvordan ting egentlig er hos dere, men på det du skriver virker det som om kanskje det er forholdet til din svigermor det er noe i veien med, ikke denne svigerinnen. Er det litt sjalusi ovenfor denne svigerinnen kanskje? Er hun bedre likt? ikke vet jeg...så jeg bare spør. Har selv vært aleine og syns da ikke jeg har hatt mer fritid enn de vennene mine som ikke har vært aleine. Og dessuten har jo du en mann..har du ikke? Kanskje dere burde finne en løsning så du slipper føle at du ikke får noe tid til deg selv? Også er det kanskje feil og klage over dette når du venter enda et barn. Barna er livet vårt, så da får det bli mindre tid til seg selv........det er jo et valg.... og det tok du vel for "noen barn siden".
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #16 Skrevet 22. mars 2008 det virker som om du er mere sjalu enn at du vil ha hjelp... si meg, viss du er så forbaska sliten, hvorfor setter dere en 4 unge til verden da? er det liksom en selvfølge at vi skal få hjelp av besteforeldrene når en får barn? unnskyld meg, men er du ikke voksen? jeg forventer ingen hjelp av hverken foreldre eller svigers fordi de ikke bor der vi bor! hadde ikke forventa det uansett, for en må jo tenke på at en klarer å ta seg av barna før en setter di til verden og finne på ting i hverdagen som gjør at forholdet varer! syns ikke du virker som en moden 4 barnsmor... Dessuten er det svigermora di du bør bli sur på, ikke svigerinna di!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #17 Skrevet 22. mars 2008 Ho har uvanli mye fri.men er ikke bare bare og være alenemor.jeg har 3 alene,og har aldri fri. Men er vandt med det.virke som svigerinna di har alt for mye fri egentli.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #18 Skrevet 22. mars 2008 Aleinemor og fritid? Kva er det for noko? Skjeldan eg har. Men, når eg har, så nyter eg det fullt ut og. Og det er skjeldan eller aldri. Men, sidan denne svigerrinna har fri kvar helg, så virker det litt noko meir og at det er ein grunn til det som ikkje alle veit.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #19 Skrevet 22. mars 2008 Her er det bittelitt misunnelse ute å går, tror jeg. Annenhver helg er ungen(e) hos barnefaren, og innimellom er mora hennes barnevakt. Dermed er det plutselig skjulte motiver ute å går? På seg selv kjenner man andre, sier jeg bare!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #20 Skrevet 23. mars 2008 Er jo ikke normalt å ha fri hver helg når en har barn ifølge HI. Forstår HI ganske godt, men samtidig skal hun vere glad for at hun ikke er alenemor....
Rockstarmom&SuperIngrid Skrevet 23. mars 2008 #21 Skrevet 23. mars 2008 Hvorfor skal vi krangle om HVEM som er MEST sliten?? Vi er da alle slitene. Vi er da alle mødre til små barn... Det å ha barn ER slitsomt, det kan være nærmest uutholdelig til tider, når babyen har vært våken i 24 timer, og huset ser helt bomba ut.. ALLE trenger litt hjelp fra tid til annen, og det har ingenting med å være alenemamma eller ikke å gjøre. kan vel ikke si meg helt enig i overskrifta, men når HI får tenkt seg litt om så ser hun sikker at det ikke var helt riktige måten å fremstille problemet sitt på. Men hvorfor må vi hakke på henne. Hun har et problem. Hun er kjempesliten. Det er LOV!!!! ja hun har en mann som elsker henne (det er kjempefint), men det gjør henne ikke MINDRE sliten!!!! Det går da an å krangle om mer vettuge ting..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #22 Skrevet 23. mars 2008 Jeg føler med deg og vet nøyaktig hvordan du har det... Er i samme situasjon selv. Det som sårer meg mest er ikke at min svigerinne får mer tid for seg selv enn det jeg gjør, men at svigermor tross alt er bestemor til begges barn og jeg gruer meg til den dagen da min sønn oppdager at han blir nedprioritert av sin egen bestemor. Det kommer til å såre..
Mamma-til-3-jenter Skrevet 23. mars 2008 #23 Skrevet 23. mars 2008 Synes godt din svigermor kan prøve å fordele tiden sin mellom ALLE barnebarna da..... Skjønner deg egentlig, men samtidig: Du har en mann, så hvis du vil ut en tur alene, så har du jo noen til å passe barn!! Men hvordan i all verden har svigerinnen din råd til å ha barnet i 100 % plass i barnehage, når hun selv bare jobber 50 %.....??
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #24 Skrevet 24. mars 2008 Ærlig talt, HI. Føler du deg straffet som er sammen med barnefaren og er velsignet med flere barn??? Enten får du ta ansvar for det dere har gitt dere ut på, ellers får dere ta i bruk midler som gjør at man ikke blir gravid. Alt går det altså an å klage over... SKJERP DEG!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #25 Skrevet 24. mars 2008 Anonym 12:50 Hva om denne svigerinnen hadde tatt ansvar for barnet sitt? Det virker som hun har fritt hver helg, har ungen full tid i b.hage og arbeider bare 50%. HI syns det er urettferdig at denne svigerinnen får så mye avlastning. For selv om man er "velsignet" med mann , så kan man vel bli sliten likevel? Er det bare alenemødre som har rett på å bli sliten? Pisspreik! Hurpekjerring! Skjerp deg selv!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå