Næsningsfrua Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Så er det da noen som har ei god oppskrift til meg? Mine blir ikke noe gode, og da mååå dere jo hjelpe meg! Det er jo bollespisevær ute, øspøs regn
dritgrei hei hei! Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 jeg er god på boller... Dailis er enda bedre! Men kjøp en pakke med møllerens ferdig bollemel, til sett det vannet som står, et egg og ganske masse kardemomme. mmmm
Maud Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Bollebakeforum?? Vi som bare snakker om verdensfred, klimakvoter og andre viktige ting ;-) Her er min beste bolleoppskrift, den er fra Wenche i TV2: 200 g smør 7 del melk 75 g gjær 2 dl sukker 1 ts hornsalt 2 ts kardemomme ca 1.4 kg hvetemel vispet egg til pensling Smelt smør, tilsett melk og varm til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken og tilsett resten av ingrediensene. Arbeid raskt sammen til en glatt deig, sett til heving i 40 minutter. Del i emner (ca 40) og trill ut til boller. Bruk så lite mel som mulig. La bollene etterheve ca 30 min. Pensle med sammenvispet egg før steking midt i ovnen ved 225 grader i 12-15 min.
Sara Rompompei Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Her er vi kjempegode på boller og annen snaskens. Og vi har blitt superflinke til å tråle hyllene etter enkle veier å komme til godsakene. Poser er topp, ferdigmix er topp, deilige boller og kaker hei hopp hihi jaja, så får du få bolle-oppskriften min da ;o) 500 g hvetemel 100 g sukker 100 g smør 50 g gjær 3 dl melk En god dæsj kardemomme Eltes og klæsjes med til du får en passe myk, bløt og klissete deig. Heves og trilles til de lekreste boller. Med eller uten rosiner, sukat, vaniljekrem..... mmmmm Heves litt igjen og vips inn i ovnen på 225 gr i sånn cirka 15 min. Yuhuu! Jeg kommer på bollefest!
Dailis Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Det viktige med boller (og annen gjærbakst) er å ha riktige forhold mellom væske og gjær. Ha 50 gr gjær til en halv liter væske. (gjerne melk til boller) Så kan du tilsette det du ønsker til. Jeg liker å ikke ha i så mye sukker, maks 1 dl. Salt bruker jeg og i;) Og egg, gjerne flere. Ha deigen litt løsere enn man ønsker til utbakingen;) Sukker og fett tynger deigen, så ha gjerne lite av det. Men kanskje det viktigste av alt, ha tålmodighet. Sett helst av 3 timer til bollebakingen. Da blir de helt sikkert supre!
Næsningsfrua Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2008 Tusen takk, nå skal det bakes! Men, hmm... Trodde også dette var forumet for de perfekte husmødre, og så skjønner jeg at noen tyr til pose-løsninger? Dypt sjokkert og rystet er jeg! For sånn gjør jo aaaaldri jeg.....
dritgrei hei hei! Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 ha ha ha hah ahaha ha ahahah jeg kan godt være den mindre perfekte som tyr til poseløsninger i hytt og pine, men jeg er jo hundre og femyten år yngre enn alle disse oldingene som kan bake på ekte ;-) Bortsett fra Dailis da, hun kan det på ordentlig! :-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Vet du hva Når jeg var sånn ca 10-20 år yngre, da bakte jeg boller fra bunnen av....for det måtte man jo. Men jo eldre jeg blir, jo enklere løsninger liker jeg på en del ting, spesielt på bakefronten:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 ja du ja ;-) for 20 år siden bakte jeg også boller fra bunnen av... da satt jeg på benken ved siden av pappan min hver lørdag og bakte boller sammen med han..... men nå... nå blir det poseboller. kakaoen derimot, den er fra bunnen av så det holder :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå