Gå til innhold

Dette er jo litt kjent som bollebake-forumet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er det da noen som har ei god oppskrift til meg?

Mine blir ikke noe gode, og da mååå dere jo hjelpe meg!

Det er jo bollespisevær ute, øspøs regn :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er god på boller... Dailis er enda bedre!

Men kjøp en pakke med møllerens ferdig bollemel, til sett det vannet som står, et egg og ganske masse kardemomme.

mmmm

Skrevet

Bollebakeforum?? Vi som bare snakker om verdensfred, klimakvoter og andre viktige ting ;-)

Her er min beste bolleoppskrift, den er fra Wenche i TV2:

200 g smør

7 del melk

75 g gjær

2 dl sukker

1 ts hornsalt

2 ts kardemomme

ca 1.4 kg hvetemel

vispet egg til pensling

Smelt smør, tilsett melk og varm til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av væsken og tilsett resten av ingrediensene. Arbeid raskt sammen til en glatt deig, sett til heving i 40 minutter. Del i emner (ca 40) og trill ut til boller. Bruk så lite mel som mulig. La bollene etterheve ca 30 min. Pensle med sammenvispet egg før steking midt i ovnen ved 225 grader i 12-15 min.

Skrevet

Her er vi kjempegode på boller og annen snaskens.

Og vi har blitt superflinke til å tråle hyllene etter enkle veier å komme til godsakene.

Poser er topp, ferdigmix er topp, deilige boller og kaker hei hopp

hihi

jaja, så får du få bolle-oppskriften min da ;o)

500 g hvetemel

100 g sukker

100 g smør

50 g gjær

3 dl melk

En god dæsj kardemomme

Eltes og klæsjes med til du får en passe myk, bløt og klissete deig.

Heves og trilles til de lekreste boller. Med eller uten rosiner, sukat, vaniljekrem..... mmmmm

Heves litt igjen og vips inn i ovnen på 225 gr i sånn cirka 15 min.

Yuhuu! Jeg kommer på bollefest!

Skrevet

Det viktige med boller (og annen gjærbakst) er å ha riktige forhold mellom væske og gjær. Ha 50 gr gjær til en halv liter væske. (gjerne melk til boller)

Så kan du tilsette det du ønsker til. Jeg liker å ikke ha i så mye sukker, maks 1 dl. Salt bruker jeg og i;) Og egg, gjerne flere.

Ha deigen litt løsere enn man ønsker til utbakingen;)

Sukker og fett tynger deigen, så ha gjerne lite av det.

Men kanskje det viktigste av alt, ha tålmodighet. Sett helst av 3 timer til bollebakingen. Da blir de helt sikkert supre!

Skrevet

Tusen takk, nå skal det bakes!

Men, hmm...

Trodde også dette var forumet for de perfekte husmødre, og så skjønner jeg at noen tyr til pose-løsninger? Dypt sjokkert og rystet er jeg!

For sånn gjør jo aaaaldri jeg.....

Skrevet

ha ha ha hah ahaha ha ahahah

jeg kan godt være den mindre perfekte som tyr til poseløsninger i hytt og pine, men jeg er jo hundre og femyten år yngre enn alle disse oldingene som kan bake på ekte ;-)

Bortsett fra Dailis da, hun kan det på ordentlig!

:-)

Skrevet

Vet du hva

Når jeg var sånn ca 10-20 år yngre, da bakte jeg boller fra bunnen av....for det måtte man jo.

Men jo eldre jeg blir, jo enklere løsninger liker jeg på en del ting, spesielt på bakefronten:-)

Skrevet

ja du ja ;-)

for 20 år siden bakte jeg også boller fra bunnen av... da satt jeg på benken ved siden av pappan min hver lørdag og bakte boller sammen med han.....

men nå... nå blir det poseboller.

kakaoen derimot, den er fra bunnen av så det holder :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...