Gå til innhold

Fordeler/Ulemper med å spare til barna i ditt navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en konto til Kevin i DnbNor Fox og Pia. Men er usikker på om jeg skal begynne å spare til begge gutta i mitt navn..Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sparer i mitt navn. Vil ikke at overformynderiet skal komme og bestemme om vi skulle spare over 75 000. Tror det er det grensen er.

ser ingenting negativt i det. Blir vel formueskatt da...

Skrevet

Vi har opprettet egene kontoer til Christiane. Barnetrygden på 1 og sparing fra oss og besteforeldre på 1 annen.

Skrevet

Takk:)

Skrevet

Har en høyrente konto til de begge på mitt navn hvor de store summene og barnetrygden er. Skal også åpne kontoer i deres navn trekke 200 kr måneden slik att de har en slant de kan bruke på det de føler for når de blir eldre.

Skrevet

formueskatten blir ikke noe anderledes, barnas kto skattes under dere ;-)

Blir det stoooore beløp KAN arveavgiften komme inn, men denne kan lett unngås ved litt planlegging.. ( er desuten under stadig diskusjon og endring så hvordan /om det er arveavgift innen disse ungene skal ha pengene er jo høyst uklart)

Skrevet

Har to kontoer til dem:0)

En med mitt navn - den gjør jo ikke noe om den overstiger 75.000. Mens en annen konto er "deres egen" - med deres navn på. Men passer på at det til enhver tid ikke står mer enn ca 50000.- på de kontoene hvor deres navn er registrert...

Skrevet

Vi ønsker ikke å spare i barnas navn. For det første vet vi ikke om ungene vil disponere en større sum fornuftig når de blir 18. Jeg vil ikke ha noe av at de sløser bort pengene på tull før de er 20. For det andre kan det ha betydning for stipender, lån ol i studie og etableringsfasen.

Overformynderiet er jeg ikke så bekymret for, men jeg foretrekker å spare i vårt eget navn for heller å kunne gi dem penger til førerkort eller støtte til første bolig.

Gaver som barna får fra av andre settes selvfølgelig på deres egen konto.

Skrevet

vi sparer i mathias sitt navn nå.. men når den tiden kommer at det blir for mye så setter vi det over på oss før den tid.. ;)

Skrevet

Ungene her har hver sin sparebøssekonto, der setter de inn bursdagspenger osv. Det er penger som er til løpende forbruk, når de ønsker seg dyre ting de må spare til f.eks.

Sparer også i mitt navn, bare en konto selv om jeg har tre barn. Dette er mine penger, men de er tiltenkt ungene. De skal ikke vite om dem før jeg velger å gi de bort til dem.. Flere grunner til det, for det første tror jeg ikke det er sunt for en 12-åring å vite at han har mange titalls tusen på konto (kontoutskriften ville jo kommet i barnets navn). En annen grunn er at selv om jeg gjør mitt beste for å oppdra fornuftige barn, kan også en av mine sønner velge å bruke pengene veldig ufornuftig som 18-åring, og jeg sparer ikke til en dyr russebil, sydenturer og rånebiler ;-)

En annen ting er dette med studier, har ungen masse penger på bok får den ikke bortebostipend osv fra lånekassen..

Om pengene blir gitt som hjelp til førerkort, innskudd til bolig eller bryllupsgave er opp til meg og mannen min, uansett skal det komme som en gledelig overraskelse for ungene...

Og en liten tanke til slutt, jeg vil ha de pengene tigjengelig i mitt navn hvis noe skulle skje. Familien kan jo bli utsatt for dødsfall, ulykke, sykdom eller andre ting som gjør at de pengene må brukes for at familien skal overleve på best mulig måte.

Skrevet

jeg har konto i minstens navn, barnetrygd pluss litt sparing kommer dit. Overformynderiet kommer nok inn om det når over 75000, men for det første skal en melde fra til de selv, og for det andre sier de nei til å bruke av pengene kun hvis det ikke blir brukt på barnet. Dvs vil dere kjøpe sykkel til barnet får dere det, men vil dere pusse opp huset får dere ikke hente ut til det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...