Sabii2 Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 jeg har valgt å ikke gå til jordmor under svangerskapet. synes det er nok å gå til fastlegen til kontroller. hadde du jordmor under svangerskapet? er det noen store forskjeller på å gå til fastlegen eller jordmor?
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Hei! :-) Jeg gikk mest til legen min, han var mye hyggeligere. Jordmora mi var en jævla førkje som jeg prøvde å gå minst mulig til. Gikk mest til sykehuset jeg da, der var de hyggelige. Syns det var mye greiere med lege, der var alt veldig kort og konsist. Jordmor maste så jævlig om alt jeg ikke var interessert i å prate om
☆Monkey Business☆ Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Gikk kun til jordmor jeg, var hos lege bare på første kontrollen.....føler jordmor har litt mer peiling enn fastlegen min hvertfall....
blond Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Forskjellen var hvor mye tid legen hadde i forhold til jordmoren. Jordmor hadde 45 minutter (tror jeg) og la opp til at jeg kunne ta opp det jeg ville. Legen hadde 10-15 minutter og gjorde legetingene, men la ikke opp til samtaler. Tonen var mer i retning av om det var noe jeg ville ta opp eller lurte på med en saklig tilnærming som ikke var spesielt følelsesnær. Kort sagt: Legen har først og fremst den fysiske graviditeten i fokus og er problemorientert, mens jordmor har hele deg og graviditeten, pluss livssituasjonen din i fokus og er mer åpen for "alt". Hvis du er usikker eller trenger mye tid til å prate og trenger spesifikk jordmorkompetanse kan det være en god ide å få oppfølging av jordmor. Uansett er det kjemien som avgjør om det blir en god time eller ikke. Du kan jo ta en time hos jm når tiden for fødsel nærmer seg hvis du har behov for det.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Jeg gikk til begge og synes helt klart det var best å gå til jm. Hos henne kunne jeg ofte sitte en hel time å skravle, vi snakket om fødsel, barseltid, amming og forskjellige tingi graviditeten i tillegg til å veie, kjenne på magen osv. Hos legen var det å levere urinprøve, måle blodtrykk, sjekke blodprosent, blodtrykk, vekt og så hadet bra..
Sessa ruger igjen... Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Jeg gikk annen hver gang til lege og jm forrige gang. Jm var så opptatt av hvordan JEG hadde det hele tiden at jeg holdt på å bli sprø. Jeg hadde det fint, ingen plager hverken fysisk eller psykisk. Ble litt voldsomt til tider, for hun ga seg liksom ikke når hun fikk positive svar... Denne gangen har jeg valgt å bare gå til legen min. Har et godt forhold til henne og føler at hun har den kompetansen som trengs for å sjekke det som skal sjekkes, og dersom hun oppdager noe så stoler jeg på at hun sender meg videre. Er veldig fornøyd med henne. Hun har født fire barn selv, så det gjør at jeg føler meg ganske trygg der. Kan ta opp ting med henne hvis det er noe som jeg går og tenker på også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå