Gjest Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Fikk vite på søndag at far ikke vil mer, er liv redd for at jeg ikke skal klare med økonomisk... har en vikar jobb i 60%, tjener ca. 170 000,- i året, har 2 barn sammen.Får jeg os og når søker jeg evt. om det, kan han evt. flytte adr. sin til foreldre nå slik at jeg ikke begynner på helt bar bakke? Når søker jeg om de andre pengene, som alene foreldre får... Hjelpes meg, kan ikke dette her jeg,skulle jo ikke skje meg!! All tips og info for at jeg skal klare meg økonomisk mottas med takk, og alt annet jeg har krav på... Anonymusa.. [svar på dette innlegget
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 DU kan vel søke så fort han har flyttet. Hvor han flytter har ikke noe å si, men dere kan ikke bo i samme hus hvis det ikke har mer enn 4 leiligheter tror jeg. Du har muligens krav på redusert os. Tillegg til barnepass, en barnetrygd mer enn antall barn, og barnebidrag fra far. Du finner alt du trenger å vite på nav.no Lykke til:) ( og jeg har sikkert glemt noe)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 du får redusert os pga at du har deltidstilling, vil tro den ligger på rundt 4000 kr når du tjener 170 000 i året. Så får du stønad til barnetilsyn som er noen og 60 prosent av det barnehagen/dagmammaen koster. Uavhenign om du mottar kontantstøtte eller ei. du får fortsatt stønad til barnetilsyn. så får du dobelt barnetrygde altså 900 kr mer i mnd en du gjør nå. Småbarnstillegg får kun de som ikke jobber men mottar full os. Nej, han kan ikke flytte adresse og bo hos deg mens du mottar dette. Ikke som en overgang engang. Det anses vel som å jukse til seg ting.Så får du barnebidrag av far om dere da ikke har 50 prosent deling, samt at du havner i en annen skatteklasse og får mindre skatt å betale.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 ps; full os er noe sånt som 9000 kr i mnd og det lønner seg alltid å jobbe ved siden av fordi du får mer utbetalt til sammen da. Om da ikke bensin, bilforsikring evt transport til jobb, samt barnehageutgifter og sfo overgår forskjellen.
1 høne i haneflokken-født Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 er vel ikke sikkert man har rett på overgangsstønad heller, kommer vel ann på alderen på barna????
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 trygdekontoret vet hva du har krav på jeg hadde en ekstra barnetrygd, enslig forsørger bidrag og arnebidrag fra far da... og så kan du søke om bostøtte dersom du har høye boutgifter i forhold til penger å rutte med alt det praktiske rundt er brudd virker veldig skummelt når man begynner men det er som regel ikke noe problem lykke til
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 ja, det er sant.. jeg antok bare at hun hadde små barn. trall. Du kan også få det på spesielle grunnlag etter en viss alder da, men ikke etter 18 år. h ehehe.
RachaelRay Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 En kan få overgangsstønad inntil yngste barn fyller 8, inntil 3 år. Så dersom du jobber 60% vil du få overgangsstønad, og du vil få stønad til barnetilsyn (jeg får 1500 kr, og bhg koster 2550 inkl kost), barnebidrag utfra hva dere tjener, (her tjener ingen av oss godt, så får minstebidrag på 1240 pr barn), + barnetrygd for et barn mer enn du har. Og bostøtte regnes utfra inntekt og samlede boutgifter. Så når ting er i orden vil du klare deg greit nok, dersom du ikke har masse andre utgifter. Du må ringe familievernkontoret og be om time til mekling med en gang, fordi NAV forlanger meklingsattest for at du skal få søke på stønadene.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Takk for svar, barna mine er 3,5 og snart 7.. Tror nok det blir bra bare jeg kommer over den perioden som kommer nå....fortelle barna det, all sladder i den lille bygda, sted å bo osv... snufs...
Nilena Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Vær obs på at du ikke får overgangsstønad og forhøyet barnetrygd dersom dere har barna 50-50...
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Du må være obs på at du ikke får noen trygder som eneforsørger før du og barnefar har vært til mekling. NAV skal ha papirer fra meklingsmøtet, og du vil da få stønader fra måneden etter meklingsmøtet.
sarahrara Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Huffamei! Skjønner at det er vanskelig, og vondt...... Fint at du har den innstillingen du har! Håper barna tar det pent, men lov å gråte og være lei seg da...... Dere kommer dere gjennom det ;-) Lykke til! Klem
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 11. mars 2008 #14 Skrevet 11. mars 2008 Er bare å besøke aleneforeldreforumet her...vi er en del som hjelper med både trøst og økonomisk rådgivning! Er en svær tråd der om hva du har krav på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå