Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere kunne ta ansvaret for å avgjøre hvem som skal leve og hvem som skal drepes og utføre drapet selv? Hvordan mener dere kontrollrutinene bør være? Hvem bør bestemme dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes det burde vært ett skriv av noe slag som en skriver under når enn er ved siden fulle fem.som f.eks organsdonasjon.kunne gjerne skrevet under på noe som tilsier at når jeg ligger der å det er ingen vei tilbake at de gir meg enn litt stor dose smertestillende f.eks.synes det er forferdelig alle som ligger å pines til døde rundt omkring

Skrevet

hmm.. vanskelig.. hva om du da angrer og ikke får sagt i fra. Jeg mener det bør avgjøres av personen det gjelder, så langt dette er mulig, og dersom det ikke går, ved at personen ikke er klar ol, synes jeg man ikke kan gi aktiv dødshjelp.. utrolig vanskelig, selv om jeg helt klart er for..

Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet
Skrevet

Den døende og eller nærmeste familie.

Moren min var en av de som ønsket en verdig død. Hun kunne helt klart ha levd 2-3 uker som en siklende grønnsak med kateter og tilgriset av avføring, men det var ikke livet hun ønsket.Hun visste siden hun var meget ung at hun ikke ønsket å leve som en død person, men dø som en levende person.

Hun bodde på et hospits i Oslo hvor de faktisk lar pasienter sovne inn, verdig. Alle var enige i hennes beslutning. Hun sovnet inn med smil, som en fuglunge. Jeg er veldig glad for at moren min slapp å ligge i flere uker. Jeg er så veldig glad hun fikk ønsket sitt oppfylt.

Selvsagt er jo leger også med på å bestemme dette, men de som er imot aktiv dødshjelp kan umulig ha mye empati.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jeg syns pasienten bør bestemme dette, og ingen andre.

Dersom pasienten ikke er i stand til å ta valget selv, bør det ikke utføres.

Skrevet

Situasjon:

Pasient har sagt hele veien at hun ønsker aktiv dødshjelp utført det sekundet hun ikke er i kontroll over sge selv. Skal hun allikevel lide det øyeblikket hun ikke er i kontroll over seg selv? Min mor kunne ikke blunke selv!!

Skrevet

Dette var vel passiv dødshjelp? Aktiv dødshjelp er noe annet. Da må man faktisk gjøre noe for at mennesket skal dø. For meg er det stor forskjel på å stoppe behandling, og dermed la noen dø en natulig død, og å gi noen gift eller liknende i den hensikt å ta liv.

Passiv dødshjelp er jeg tilhenger av, i svært kontrolerte former. Aktiv dødshjelp er jeg derimot helt klart mot.

Skrevet

Jeg tror det kalles aktiv dødshjelp også i min mors tilfelle. Hun fikk mer morfin enn hva kroppen kunne tåle. Hensikten var jo å ta et "liv"

Hun hadde egentlig tenkt til å dra til Holland for å få det gjort der, men klarte ikke siden jeg var så ung.

Om du tenker på mer aktiv dødshjelp så er jeg også for det. Hvem er vi til å bestemme for andre?

Skrevet

jeg mener det er noe helt annet når personen det er snakk om har en lidelse hvor man vet utfallet. Som for eks ved ALS. Dersom denne personen ytet et ønske tidlig i forløpet, synes jeg man skal ta hensyn til dette, selv når personen ikke klarer gi uttrykk for det. Da er jeg enig i at personens tidligere uttalelser bør gjelde. Men hva om man har et kort, som det er foreslått ovenfor, hvor jeg som frisk ønsket aktiv dødshjelp dersom noe skulle hende meg. Også blir jeg utsatt for en ulykke, uten mulighet for å uttrykke meg. Hva om jeg da synes llivet er verdt å leve, men skrev under på et kort noen år før som gjør at jeg blir "hjulpet", mot min vilje..

Skrevet

Jeg syns ikke et sånt kort er noe lurt. Hva om du angrer? Hva om du er halvveis bevisst men vil dø og de slår av maskinene? Hva om du allikevel vil leve?

Det er her og nå som gjelder syns jeg! F.eks donorkort kan hvem som helst skriev under på for deg . Tenk om det er noe sånt med aktiv dødshjelp?

Skrevet

Det handler da ikke om å hindre mennesker i å dø. Men da må man vurdere om hvorvidt man skal sette inn tiltak da, som f.eks antiobiotika mot lungebetennelse, men at man heller velger å gå for smertelindring. For å gjøre den siste tiden for pasienten mindre smertefull.

Skrevet

Jeg mener det i utgangspunktet skal være et tilbud hvor restitusjon og heldredelse ikke til stede.

For alvorlig syke- og dødende pasienter. Med samtykke fra pasienten selv eller nærmeste pårørende.

Jeg ble satt i en veldig vanskelig situasjon selv. Hvor moren min ba om tillatelse til å ta sitt eget liv. I det tilfelle var det jeg som hadde måtte gitt henne de tablettene, som jeg hadde tilgang til og doserte.

De siste dagene med mamma var en lidelse og forferdelig strevsomt for henne. Og som pårørende var det også forferdelig å være vitne til.

Et rugende FOR fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...