Myra Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Hvor mye lommepenger bør en 14 åring få. Hva skal de evt. gå til (toalettsaker, klær, kinobilletter osv)? Og hva kan man forvente at "gjentjenester". f.eks belønningssystem. Hvordan løser dere dette?
Trollmora Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Kan ikke gi deg noe svar på dette Myra, siden mine er små ennå. Men når der det vanlig å innføre lommepenger?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Noe under 2000,- i uka kan du vel ikke gi???? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha, neida, jeg bare tuller..... Har ikke peiling, men har forstått at det koster å ha tenåringer i 2008. Men at de må gjøre noe for pengene synes jeg vel bare er rett og rimelig. Mine er så små (2og 5) så jeg har ikke begynt å tenke sånn ennå. Lykke til...
Maud Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Hvor mye de skal få i lommepenger er vel avhengig av hvor mye man tenker at de skal dekke med det. Jeg synes kanskje en 14-åring er for ung til å skulle disponere til klær og alt og ville lagt meg på et beløp som skal dekke "unødvendige" ting. Altså godteri, mange spill til PC osv. Jeg tror også at det for en 14-åring er bedre med ukepenger enn med månedslønn, men det avhenger selvfølgelig av hvor strukturert din 14-åring er. Jeg vet at det er vanskelig å holde igjen i 27 dager hvis alt brukes opp i løpet av tre dager... Jeg ville kanskje tenkt 75 kroner i uka og så avtalt at det fantes et bestemt beløp til klær, toalettsaker, kino osv. Dette beløpet disponerer mamma og pappa først og fremst. Hvor mye dette skal være må nesten bestemmes ut fra familieøkonomi og press fra omgivelsene. Jeg tror faktisk at hvis dere regner sammen alt dere bruker på en måned, så er det ganske mye. Jeg jobber jo med ungdommer og vi ber ofte foreldrene registrere alle tiere, alle bukser, alle kebaber, alle kinobilletter, alle kontantkort osv. Det blir gjerne både 2 og 3000 i måneden. Jeg vet at vårt kjære (eks?)barneombud er imot lommepenger, han mener at alle skal bidra hjemme uten å kreve betalt. Jeg er til en viss grad enig, men ser også verdien av å lære seg å tjene og spare. Jeg tenker at alle bør ha et visst antall plikter, løsrevet fra lommepenger, at alle bør ha et visst beløp de disponerer selv uten å måtte rapportere og at de kan tjene ekstra på å yte ekstra. Hvis man lager et belønningssystem, tenker jeg at det bør være få punkter på det (3-4) og at man er sikker på at man kan følge det opp. Jeg mener at det kun er mulig å tjene belønninger, ikke miste dem ved dårlig oppførsel. Som foreldre mister man all troverdighet hvis penger tjent ved å støvsuge forsvinner fordi poden kommer for sent hjem... Storebror får 15 kroner i uka. Han er 8 og bruker dem i liten grad. For meg var det et poeng å lære ham verdien av penger og få ham til å spare. Nå ligger det masse mynter i lommeboka og venter på å bli 400 kroner, da kjøper han spill til Nintendo DS.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Vi har aldri gitt faste lommepenger. Av den grunn at jeg ikke har den største troen på akkurat det. For som Maud sier, det er begrenset hvor dyktig en 14-åring er på å disponere riktig. Sier ikke at ingen ikke er det, men erfaringen min sier at de fleste ikke er det. Vi prøvde et belønningssystem for mange år siden, da de var mindre. Fikk det anbefalt av noen andre som mente det funket fint. Vel, hjemme hos oss endte det med at jentene kranglet om hvem som skulle gjøre hva, for de ulike gjøremålene ga ulik inntekt. Så det kuttet vi raskt ut. Jeg mener at vi bør forvente at de gjør faste plikter hjemme, som å rydde ut og inn av oppvaskmaskinen, støvsuge, rydde egne rom samt eget rot. Brette tøy og gå ut med søppel, uten at de får belønning for det. Synes det er en selvfølge når man lever i et fellesskap. At de store kan lage mat og passe lillesøster i ny og ne er også et bidrag. Men akkurat barnepass lønner vi. For det er ikke deres ansvar å passe henne. Så lenge de gjør det med glede så er det fint og vi lønner dem for akkurat den jobben. Når det gjelder klær, sko og nødvendig utstyr så dekker vi stort sett det for fjortisen. Hun eldste tjener egne penger og står for det meste selv. Men sånne ting som shampo, balsam og toalettartikler er felles her i huset:-) Om fjortis skal på kino eller til byen i ny og ne med venner, får hun penger til det. Men ingen faste summer. At det antageligvis hadde lønt seg økonomisk for oss å gi henne ukelønn i stedetfor slik som nå, er jeg ikke i tvil om. At det koster med tenåringer er ihvertfall helt sikkert!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå