Gå til innhold

Hva er en moden mamma for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en heller trist dag her på forumet i går, fikk jeg lyst til å invitere til en refleksjon over hva som er bra for hver enkelt ved dette forumet.

For meg er modne foreldre et sted der:

- alle respekterer hverandre

- andres meninger er like viktige som mine

- mine løsninger kan presenteres som idéer, men ikke nødvendigvis som riktige for andre

- vi skjønner at det andre sliter med er viktig selv om det for meg ikke virker så veldig viktig

- vi kan dele egne suksesser uten at Janteloven trekkes frem med en gang

- vi kan dele det vi ikke får til og bli møtt på det

- løsningene ikke kommer i form av "kan du ikke bare"

- er plass til alle følelsene

- vi kan dele hverdagens små utfordringer uten at andre bagatelliserer

- vi lar være å fortelle om andre bare for å gjøre narr av dem eller fremheve egen fortreffelighet

- det er masse flotte damer jeg kan le sammen med

- det er masse flotte damer jeg kan gråte eller være sint sammen med

- jeg kan lufte tanker og følelser og få tilbakemeldinger som er fri for fordømmelse og bedrevitenhet

På sitt beste synes jeg dette forumet er alt dette og enda mer, men innimellom synes jeg vi glipper. Hva vil du at dette forumet skal være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil at forumet skal være som du skisserer, Maud.

Var ute på trappa i sted og tenkte litt på hun som trampet i klaveretet og deretter har slettet brukerprofilen sin. Det synes jeg er trist.

Ja, vi skal være modne!

Ja, vi skal støtte hverandre.

Men vi skal ikke støte noen ut og jeg synes at når man legger seg flat for kritikk, så må det holde.

At vi heier på hverandre og deler sorger og gleder er fint. Meningsutveksling og divergerende interesser er fint å lufte. Synes også det er greit at vi forsvarer hverandres synspunkter, men hvis det blir mange som "hopper til" og tar parti kan det oppleves som helt feil. Ønsker på ingen måte å trampe noen på tærne nå, men håper vi kan leve videre med storsinn og modenhet og omsorg og varme for alle som finner seg en plass her inne.

Skrevet

Helt enig...

Men jeg synes vi er flinke......Klart det glipper, alle er ikke på topp hver dag.

Men en ide er jo å lese gjennom innlegget før vi lagrer, da ser man jo gjerne om det passer seg på trykk.

Jeg vet at mange her er uenige med meg i mye og mangt, jeg er også uenig med mange av dere.

Men da lar jeg være å svare, eller så sier jeg at jeg er uenig..... men forsøker å trøste etter beste evne likevel.

Fordelen med å ha litt livserfaring på baken er jo nettopp det.....Å akseptere forskjellene...

Du oppdrar barna dine sånn og jeg slik.

Men på forumet her er det trygt og godt. Når jeg har vært å yppa på meg damene på skravle er det godt å komme inn her :o)

Men vi er en gjeng med løvemammaer, vi tar vare på våre.....uansett.

Vi er ikke ute etter å jage noen......bare ute etter å ta vare på de som er svake.......Det er sikkert ikke så mange som bryr seg om at Knerten spyr eller har bronkitt, men det viktigste er at jeg føler at dere bryr dere.

Så mitt ønske for forumet er at det kan brukes til det vi bruker det til i dag. Jeg er forholdsvis redusert i bekkenet. Men klager sjelden eller aldri i hverdagen. Dere derimot får høre det stadig vekk. Nettopp fordi her kan jeg gjøre det........ Dere gir noen fine ord som jeg kan leve på den dagen:o)

Skrevet

Hei Maud,

det er fint å snakke om dette, for i går gråt jeg rett og slett.

En moden mamma for meg... vel, jeg vet ikke helt hva det er, men som sagt så mange ganger så mener jeg i alle fall at det ikke har så mye med alder å gjøre. Naturlig nok vil det ha noe med alder å gjøre, for modning skjer jo hele tiden, men for meg er ikke det å være "moden" noe man kan dunke andre i hodet med - Jeg føler at jeg hører hjemme her inne, men det er jo ikke jeg som skal bedømme det. Likevel føler jeg det utfra hvilke kriterier jeg ville ha satt om jeg skulle bestemme ergelmentet på en side som dette.

Jeg ble sint i går, og jeg er sint enda, og jeg føler ikke at det er en umoden reaksjon. Reaksjonen kom også på bakgrunn av mine forventninger til dette forumet.

Mine forventninger likner dine. Jeg henger her inne fordi jeg mange ganger har opplevd at jeg kan skrive noe her å få støtte på det. Jeg har kjefta og smelt på mitt og mine og jeg har grått og ledd og fortalt vitser. Det handler vel om et ønske om å bli sett og oppfattet som et helt menneske, og det krever noe av dem man kommuniserer med, mest av alt ydmykhet, og det var ikke det jeg opplevde i går. I går opplevde jeg at det ble tatt noen valg som gikk på bekostning av en jeg bryr meg om, da er det vanskelig å hendvende seg ydmykt og varmt til den jeg reagerte på.

Jeg er mulig umoden som kjenner på sinnet, men jeg vil at dette sakl være et forum hvor tolleransen, og ydmykheten er det som skal være overskriften. Diskusjoner, jatakk for all del! Ulikheter, jatakk til det også, og uenigheter, ja takk... hvis ikke blir dette et sukkerspinnsted hvor det ikke er plass til hele mennesket. Men i går var det ikke det jeg opplevde..., og da glipper det for meg.

Jeg vet godt at dette ikke var et innlegg for å sette meg på plass altså Maud, men et innlegg for at vi alle kan gå i oss selv å finne ut hva vi vil med et sted som dette. Likevel er jeg nødt til å referere til gårsdagens utblåsning, for jeg kunne sikkert veid mine ord ytterligere, men jeg klarer ikke vri på min opplevelse av situasjonen.

Jeg henger her inne fordi det for meg, trist men sant, er nesten eneste kanal til andre voksne.Jeg henger her for jeg lærer ting, jeg ler og gråter, jeg føler at det er et sted hvor jeg faktisk får mer påfyll enn bare tidsfordriv. Jeg har valgt å innvestere følelser i folk jeg har truffet på nett. Det er sårbart, og kasnkje helt på trynet,men jeg har valgt å gjøre det, og da er jo forventningene venneksap. og vennskap i mitt hjerte er et forhold med respekt og rom for ulikheter, et forhold basert på et utelukkende ønske om at trygghet og ro er det som skal prege tida. man kan diskutere og alikevel være trygg!

Jeg tror at tryggheten er det som er viktigst for meg faktisk, og hvis vi sammen kan ta vare på den så forblir dette et fint sted å være, og jeg skal gjøre alt jeg kan for å bidra til nettopp det.

Skrevet

Det er klart det ikke er umodent å være sint og gi uttrykk for det! Vi var vel flere som ga uttrykk for et "rettferdig" sinne i går. Jeg synes bare vi skal klare å skille det å være sint for noe en sa og å være sint på den personen helt generelt. Jeg tror egentlig du vet hva jeg reagerte mest på i går og det var ikke deg!

Skrevet

Jeg vil at dette forumet skal være slik som du har beskrevet det..

Moden er for meg å være rund, behagelig, inkluderende, støttende og ydmyk, og trenger ikke nødvendigvis ha noe med alder å gjøre.

Men mange modnes med alderen, og bruker erfaringene til å støtte andre mennesker.

Jeg registrerte det som hendte her i går, og synes det var kjempedumt. At man åpner seg og deler en sorg her inne, så synes jeg det er unødvendig (og uforståelig faktisk) og stille kritiske spørsmål som omhandler andre. Det skulle bare aldri skjedd.

Håper at vi fortsatt kan ha det slik at man kan komme her å dele små og store sorger og gleder.

Skrevet

Moden mamma for meg.... Jeg diskuterte det med dritgrei og hun sa det så fint. Egentlig var det en trykkleif... "jeg merker at jeg er blitt mindre jantete i kantene." Det er sånn jeg føler det selv etterhvert som jeg blir mer moden. Jeg er ikke så opptatt av å dømme andre, men å lytte, forstå, lære, oppleve og støtte. Jeg har en hverdag, andre her inne har en annen. Vi har alle våre gleder og sorger. Her inne får vi luftet alle aspekter. Og jeg lærer av dere. Gleder meg sammen med dere og gråter sammen med dere. Men aldri, aldri vil jeg kommentere negativt måten dere opplever sorger og gleder på..

Altså en moden mamma har respekt og omsorg for sine medsøstre i sorg og gleder...

Skrevet

I går kveld var ingen hyggelig kveld her inne. Det var vondt å se hvordan ting utviklet seg. Og mulig flere av oss kom med uttalelser som gikk over streken, sett med andres øyne. For meg er en moden mamma det meste av det som er ramset opp her inne av dere andre. Men som dritgrei sier, jeg ønsker heller ikke at dette skal bli et "sukkerspinnsted" som bare diller og daller. Og vi må få lov å lufte ut når følelsene blir "luftet" som igår. Det er ikke lov å presse andre opp i hjørnet som det vi var vitne til i går. Det synes jeg bare var stygt og jeg ble fryktelig sint. Jeg har kontakt med attpåklatt en go`gutt og kjenner henne på en annen måte enn mange her inne, og jeg delte sårheten hennes underveis i det som skjedde. Sånt kan jeg ikke la ligge urørt, da ville jeg ikke være en god venn...

En annen ting, som jeg heller ikke synes er ok, er når man hentyder slik som du gjør her Maud med uttalelsen: Jeg tror egentlig du vet hva jeg reagerte mest på i går og det var ikke deg!" Da er du tydelig på at det var "noen" som gikk over streken, men uten å være så tydelig at vedkommende kan få beskjeden direkte. Jeg aksepterer at vi alle ikke er like, men vi må være klar over at det fort kan bli misforståelser/misstemning av slike uttalelser.

Å si hva som er rett eller galt for andre, kan vel ingen av oss gjøre. Men å si hva som føles rett eller galt i vårt eget liv og verden, det synes jeg vi bør kunne:-)

Ellers så må jeg si at jeg kanskje savner litt mer latter her inne. Da jeg begynte å vanke her inne var det enormt med latter og humor. Det er en god del ennå, men kunne godt vært mer!!! En god latter forlenger jo som kjent livet, og jeg husker kvelder hvor vi satt og hylte av latter i hver vår ende og var skikkelig gærne!!!

Ellers er det blitt sånn for meg at jeg svarer der jeg har noe på hjertet, det andre hopper jeg over. Jeg trenger ikke mene noe om alt lenger kjenner jeg. Men så kan jeg bli desto mer kjempeengasjert når det er noe som treffer hjertet mitt:-)

Det er trist om noen føler seg uglesett eller ikke føler seg velkomne, men det handler også mye om hvordan man selv velger å gjøre sin entrè......det tror jeg de fleste av oss er enige om.

Og enige om at vi liker å vanke her og forhåpentligvis vil fortsette med det fremover tror jeg også vi er. For ellers hadde vi jo ikke giddet:-)

Jeg har en jobb hvor jeg er mye på farten og jeg møter mange forskjellige typer mennesker, det er mye faglig og tungt stoff til tider som jeg jobber med. Derfor liker jeg den lette tonen jeg synes vi har her inne og jeg elsker å le sammen med dere!!!

Skrevet

Ok Maud, da vil jeg svare deg etter beste evne hva jeg har tenkt, fundert over, erfart og konkludert...sittende på sidelinjen i lengre tid pga sykdom og svangerskapskvalme...og dermed ikke orket annet enn å lese av og til, og skrive bare bitte små innspill..for å vise at det fremdeles er liv i phantomhulen...

Alle som har lest mine innlegg den stunden jeg har lekt her inne vet at phantomet er ikke en dame med få ord...så det å moderere meg har vært en dyd av nødvendighet.

Jeg synes du sier det fint i din oppramsing om hva et slik forum som "modne foreldre" kan være, bør være og en gang var, men jeg mener desverre at det den siste tiden har vært mer en noen få glipp som senker standarden, og som gjør det mindre fristende å leke her inne...

Den triste dagen du referer til, er jeg enig i var nettopp det. veldig trist! En av "våre egne" opplevde å bli krenket på et vis som kanskje er det groveste jeg har vært vitne til her inne på modne i min tid her.

Likevel vil jeg si at måten såkalte modne damer velger å håndtere denne saken vitner kanskje om det stikk motsatte. Sinne var sikkert berettiget, men om det er slik at det ikke finnes nåde av noe slag for den som så til de grader tråkket i salaten, og som endelig innser at det var nettopp det som skjedde, overrasker meg. Det minner meg mer om småskolementalitet enn om reflektert og gjennomtenkt voksen respons...

Jeg føler meg sterkt knyttet til vedkommende som ble så dårlig behandlet,ved at vi har barn på nøyaktig samme alder, og hadde det moro med å sammenlikne utvikling og morsomheter...og små gratulasjoner da gutta ble "eldre". I min naivitet håper jeg at hun finner styrke og mulighet til å ta kontakt med dem hun ønsker å ha kontakt med. Jeg unner henne alt godt, og håper å se henne igjen, gjerne under et nytt nick en gang i fremtiden.

Når så det er sagt... Jeg synes ikke at den triste saken er den eneste glippen som har vært her inne de siste månedene.

Gjentatte ganger har jeg blitt rent forundret over hvordan enkelte her inne er mer opptatt av å "kuppe" andres opplevelser, følelser, meninger eller rett og slett holdniger, for å fremme seg selv, fremfor å la hver enkelt få stå fritt å ha egne ting å komme med.

Er man syk...da er det bestandig noen som har vært sykere...

Er man glad...da er det bestandig noen som er mer lykkelig..

Er man sinna...er det jaggu noen som har mer grunn enn en selv til å være nettopp det..

Er man opprørt pga personlige konflikter med noen..er det bestandig noen som føler at de er kompetente til å gi råd og veiledning, på et vis som til tider fremstår mer arrogant en sympatisk for den som opplever dette.

Har man opplevd noe artig, trist eller skummelt..kan du vedde på at det finnes garantert noen som kan toppe dette også...

Det eneste jeg synes vi har til gode å oppleve er vel at vi måler hvem av oss som har mest penger, størst bil, finest hus, stiligst interiør, er penest og den mest interessante jobben... Selv om det kommer da smådrypp i den retningen også men det er ingen som enser slikt her inne....

Jeg sier ikke at det ikke er slik i livet, at det ikke finnes mange som opplever å kunne "toppe" enhver opplevelse andre har, men er det virkelig nødvendig å forfekte dette for å fjerne fokus fra den som ber om oppmerksomheten, og rette den mot seg selv istedenfor?

Jeg mener bestemt at for å holde en god tone og en fin dialog, så forventes det at man bruker allmen fornuft og sosialeferdigheter som i livet ellers... Man griper ikke begjærlig hver sjanse som byr seg til å fremme seg selv...men man lytter, trøster, heier og stiller opp etter beste evne, for den som trenger det der og da.

Det var kanskje ikke dette du hadde tenkt å få som svar...men jeg anser mine tanker og meninger som like berettiget som andres...og regner med at det blir lest slik det er ment, og ikke vridd til noe jeg ikke har yttret...

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt at folk skulle svare på den ene eller den andre måten, ville bare høre litt om hva folk tenker. Dine tanker er selvfølgelig like bra som alle andre :-D

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Heldigvis er det ikke sånn hele tiden, men det har vært en del sånn i det siste. Jeg velger å ta tro på det positive i oss modne og tror at det ikke trenger å være sånn. Her inne er det så mange flotte damer og så mye livserfaring at vi kan bedre enn det du beskriver :-D

Skrevet

Kjenner jeg blir bittelitt "redd" jeg, når man skal definere hva slags forum dette skal være....

For hvem er det som har rett til å bestemme det da?

Jeg har gått og tenkt litt på dette i dag.

Jeg har sett det triste som skjedde i går jeg også. Sånne leie episoder synes jeg rett og slett man skal skyve vekk og ikke hetse over i det uendelige. Det er jo slikt de strever med på skravle-siden hele tiden.

Jeg velger å tro at dette var noen som ønsket å yppe litt.

Når man sier at denne siden var så mye bedre før, hva skal vi nye tenke om det da?

Folk vil komme og gå hele tiden, også de som har vært her en stund...

En slik side vil derfor være i stadig endring og det er jo positivt det også, mener nå jeg i allefall

Jeg synes nå dette forumet er så flott slik det er nå jeg da...

Her er det varme og fine refleksjoner om det meste...

Jeg kjenner overhodet ikke igjen det med å skulle overgå hverandre.

Her blir ingen glemt eller gjemt bort..

Alle får svar. Og det synes jeg i allefall er veldig fint.

Jeg blir rett og slett glad av å være her :o)

Hmm ja ja... Var kanskje ikke så godt formulert dette her.

Men dette var i allefall mine tanker om saken

Skrevet

Litt rart dette, men jeg har faktisk ikke lagt merke til de mange "glippene" som noen av dere beskriver. Når jeg starter en tråd om et eller annet hverdagslig tema, synes jeg det er helt naturlig å få svar som forteller om andres erfaringer om det samme. Det er jo derfor jeg skriver innlegg!

Jeg svarer ofte på andres innlegg på samme måte; med referanser til egne erfaringer. Hvis dette blir oppfattet som et ønske om å kuppe oppmerksomheten, blir jeg utrolig lei meg! Det har jeg rett og slett aldri tenkt på, at det kan forstås på den måten... Huff, nå fikk jeg veldig dårlig samvittighet uten at jeg helt vet om jeg skal ha det...

Jeg synes dette forumet er en koselig sosial møteplass og et herlig tidsfordriv. En fin bonus til livet "på utsiden". Et sted å dele det vi selv vil skrive om - alvorlige temaer, stor sorg, sykdom eller hverdagslige gleder og små gullkorn. Det er helt opp til oss selv hva og hvor mye vi vil dele. Det er bra, føler jeg. Vi uttrykker oss på forskjellige måter, men jeg synes at vi har en viss etisk standard her, spesielt sammenlignet med tilsvarende forum.

Siden vi er ulike som personer, vil det også være forskjeller i hvordan vi forstår og hvor mye vi legger i hver av disse små skriftlige meldingene. Det kan hende jeg er litt pragmatisk, men som sagt har jeg ikke lagt merke til mange triste episoder den siste tiden. Gårsdagen var et unntak og den har jeg ikke har tenkt å kommentere.

Huff.. Det ble litt mye "jeg" i dette innlegget også, men det er i hvert fall et slags svar fra meg :)

Skrevet

Jeg har ikke funnet den tråden dere refererer til - men jeg tenker også som Karomamma at jeg ikke helt skjønner det med de glippene som har skjedd her inne den siste tiden. Kanskje det er meg som har elefanthud- og føtter og tramper i vei, og ikke skjønner det selv en gang?

Får også litt dårlig samvittighet og en liten klump i magen av dette.

Syns at Maud i hovedinnlegget sier veldig presist hvordan siden vår bør være, og føler vel egentlig at det er der vi er? Bortsett fra det som altså skjedde i går, og som jeg ikke har fått med meg...

Skrevet

Klart vi glipper innimellom, Maud!

Og det synes jeg må være greit det også, er jo ikke perfekte noen av oss håper jeg.

En av tingene her inne som jeg har satt stor pris på er nettopp takhøyden. Å være moden betyr for meg bl.a at man har levd lenge nok til å vite at livet ikke er sort-hvitt (som tenåringsmødrene har snakket litt om her tidligere).

Det som ofte er utfordringen her inne, er vel kanskje formen. Ikke alltid lett å kommunisere skriftlig med så mange forskjellige lesere. Man kan nok fort bli misforstått siden kroppspråk og tonefall naturlig nok mangler. Har flere ganger brent meg på det i "hastverkkorrespondanse" på sms og mail. Enkelte diskusjoner egner seg rett og slett ikke i skriftlig form, og problemet er ofte at man ikke forstår det før det er for sent... Det er da det blir bare vondt - både for avsender og mottaker - og veldig vanskelig å rette opp, for du kan ikke som avsender bestemme hva mottaker skal legge i det du har skrevet.

Jeg prøver å leve etter "god tro-prinsippet" - at de fleste mennesker er velmenende og det har jeg følelsen av at alle her inne er. Egentlig.

Velmendende, morsomme, alvorlige, barnslige, modne, seriøse, useriøse. Og flotte og vakre:-)

Hele spekteret, og det er det som gjør det så godt å være her inne. Synes jeg.

Skrevet

Jeg har heller ikke lagt merke til disse glippene. Pga denne tråden leste jeg den fra i går.

Men som Karomamma og Reveenka også skriver kan det godt være meg som refereres til over her.

Jeg skal innrømme at jeg ikke alltid tenker så nøye igjennom at det jeg skriver kan oppfattes sårt og overtrampende fra andre. Men det er aldri ment slik...

Men nå er jeg er outsider og da:P Men har nå vært på sidene en god stund etterhvert. Bortsett fra at det til tider har vært lite liv så er det en kjempeside.

Kanskje fortsatt fokusere på alle de positive sidene ved denne siden her, og ikke problemer...? (Ikke at jeg tror det var din intensjon i det hele tatt Maud)

Skrevet

Hmmm, jeg så visst ikke helt rekkevidden av hva jeg inviterte til her. Det var ikke min intensjon at noen skulle få klump i magen eller at noen nye skulle føle at "alt var mye bedre under krigen". Jeg for min del trengte en påminnelse om hvorfor det er morsomt å leke her inne.

Takk for fine svar og beklager at dette ble noe annet enn jeg hadde tenkt! Det er klart det er rom for skuffelse og frustrasjon også, men det er dumt hvis mange tror at de ødelegger noe.

Skrevet

Jeg føler som Karomamma. Men nå har jo jeg ikke vært så aktiv den siste tiden.

Men i forhold til innleggene må jeg si at jeg også gjerne svarer med egne erfaringer - for å komme med innspill, trøste og vise at det er flere i samme situasjon. Ikke for å hovere og kuppe, ærlig talt det har vel ingen av oss på agendaen.

Skriver jeg et innlegg selv synes jeg det er flott å få akkurat den responsen og ikke bare lulles inn i medlidenhet. Det er nemlig akkurat det jeg synes har vært så fint med denne siden, at når jeg har vært nede så har noen av dere løftet meg.

La oss fortsette med det!

La siden være som den har vært og la oss ikke la enkeltpersoner som er ute etter å provosere oppnå sitt mål.

Dere er flotte damer som jeg kommer til å fortsette å kommunisere med som før.

Fikk litt klump i magen jeg også....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...