Gå til innhold

Nå er jeg skikkelig skikkelig redd =( =( =(

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Hadde jenta på fanget isted og så at det "dunket" oppå hodet hennes... KJente på hodet og der hadde hun et skikkelig innsøkk ved siden av fontanellen! Sikkert 5x5 cm, på venstre siden. Gikk langt ned også... Det var skikkelig ekkelt. Fikk ikke fatt i legen så ringte helsestasjonen. HS var opptatt men skulle ringe meg tilbake...

Vær så snill fortell meg at dette er normalt da... =(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos mini her ser man puls dunking i søkket i fontanellen.

Tror det er ganske normalt.

Akkurat som man kan se pulsen på halsen hvis du skjønner:)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ok, et var bra da! Gud, jeg liker ikke sånt altså!

Skrevet

Du kjenner pulsen til jenta di. Helt normalt..

Hvis fontanellen er innsunket kan det være at hun trenger litt væske.

Jeg har kjent pulsen til begge jentene mine godt i fontanellen.

Skrevet

Mener å huske at det skjedde med jenta mi og, ja. Men ring Hs for sikkerhetsskyld.

Skrevet

når lillegutt var liten dunket det i fontanellen men hadde ikke noe"hull" ved siden av den....

Skrevet

Pulsen kjennes i fontanellen, men du sier at det er ved siden av...?

Skrevet

Helt normalt at fontanellen pulserer. :)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ja kjente etter nå en gang til og det er på begge sidene av hodet.

Så det er liksom et innsøkk midt oppå hodet, der fontanellen er mye breiere, da...

det er første gang på en stund at hun ikke har fått mat på natta, kanskje det har noe med det å gjøre? Hun fikk 200 ml mme klokka 09:00, sist gang hun fikk mat før det fikk hun 150 ml klokken 21:00 i går...

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener, men midt oppå hodet så kan du se pulsen til jenta di. Det er helt normalt :-)

Og du trenger ikke å tenke på at fontanellen er innsunket pga væskemangel. Da skal hun være rimelig dehydrert. Fikk beskjed av legen en gang vi var der med eldste da han var liten.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ok, takk for svar=)

Jeg får håpe at det er normalt da, og at det skal være sånn=)

Men tidligere har jo fontanellen bare vært en "strek" og nå er det jo et svært krater midt oppå hodet... Wæææ... Skummelt!

Skrevet

Spebarnets hode er stort i forhold til kroppen. Ved fødselen er omkretsen gjennomsnittlig 35 cm og øker i løpet av det første leveåret til ca. 46 cm. Det firkantede, bløte partiet som finnes mellom pannebena og issebena, kalles fontanellen. Størrelsen varierer mye. Som regel forbenes den før 1½- årsalderen. Normalt kan man ofte se fontanellen pulsere. Mange mødre er redde for å skade fontanellen under vask f.eks. Denne engstelsen er helt grunnløs, da fontanellen er dekket av hud og en sterk bindevevs-hinne.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ah, Ok, så det skal være firkantet altså=)

for det er det det er nemlig, et område midt oppå hodet som er bløtt og innsunket... Syns alltid det har vært en "strek" fra pannen til issen jeg... Hehe... Nå er jeg ihvertfall mye mer rolig her!

Skrevet

Nå skjønner jeg hva du mener :-) Og sånn du beskriver det, er det helt normalt. Begge mine har hatt et stort "hull" midt på hodet. Hlet normalt, er sånn det skal være :-)

Skrevet

man ser pulsen i fontanellen hos mini også =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...