Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Håper det er noen kattemennesker her inne som kan gi oss noen gode råd. Hannkatten vår stinker noe aldeles forferdelig når han kommer inn om dagen. Det er vel løpetidsesong, kanskje, men driver han og ruller seg i sitt eget tiss, eller hva er greia? Det er så ille at lukta setter seg i huset, og vi holder det ikke ut mer. Han er ikke kastrert, og vi ønsker helst ikke å gjøre det, men hvis det er eneste løsning må vi jo vurdere det på nytt. Er det noen som har en forklaring på hvorfor hele han lukter så innmari, eller noen tips til hva vi kan gjøre?
Sjokoladekaka Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Du må nok berre leve med lukta, om du ikkje vil kastrere katten. Kvifor vil du ikkje kastrere? Om det ikkje er ein rasekatt berekna på avl(og den er innekatt), så bør du faktisk kastrere katten. Det er faktisk ikkje til det beste for nokon kattar som ikkje er meint for avl, å gå ukastrert/usterilisert. Det fører nemlig til utruleg mange uønska kattungar, som dessverre det er stor mogelegheit for blir avliva..... Eller som blir med på å auke bestanden av "villkattar". Ein kastrert katt vil slutte å produsere den "gode" dufta, og det vil slutte å lukte hannkatt. Katten vil også bli rolegare, og halde seg meir heime. Den vil også sloss mindre. Kastrer katten, du tek ingenting frå han, og mange med hokattar slepp uønska kull!
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Kasterer ham og problemet er borte. Han vil jo "lukte" godt for damene og merker territoriet sitt. Hvorfor vil du ikke kasterere? Er det pengene det står på?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Grunnen til at vi ikke ønsker å kastrere han er fordi han er en usedvanlig rolig og harmonisk fyr. Som lever livet litt på latsiden. Han har aldri sloss og holder seg stort sett i hagen og nærmeste naboegn. Jeg er redd jeg tar fra han "dyret" hvis han blir kastrert. Han er bare tre år og det er litt tidlig å gå inn i pensjonstilværelsen for han enda.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Det er bare tull. Det er faktisk best for ham å bli kastrert. Feks; han blir mindre utsatt for feks kattehiv og katteinfluensa (som regel en smertefull død) og du vet vel at det er altfor mange kattunger i verden? Hvis alle skal tenke som deg så blir ikke den saken bedre. Og om han ikke har sloss til nå, så er det ingen garanti for at han ikke begynner. Han er like mye et "dyrisk villdyr" hehe, balleløs eller ikke. Jeg har en kattegutt på vel året som snart skal inn og snippes (kjente en herlig lukt i gangen, så nå er det på tide) og en kattegutt på 2 år som ble kastrert for et år siden. Han er ikke noen blautfisk, han vokter hvertfall hagen med stor iver.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Når en ukastrert hann når voksenalderen vil han begynne å gå lenger vekk i sin jakt på hunnkatter. Dette gjør at han kan havne i kamper med andre hannkatter og risikere livet på travle veier. De som vandrer for langt vekk vil bli en del av Norges antatte 50.000 hjemløse katter som lever på gaten og har en dyster framtid. Ukastrerte hannkatter er veldig aggresive mot andre katter, særlig ukastrerte hanner. Bittene deres resultrere i forferdelige bitt skader, svulster, skadede øyner og FIV infeksjoner. Når kattene ikke blir tatt til dyrlegen blir mange sår betente, og det resulterer ofte i døden. Hannkatter bør kastreres rundt seks måneders alderen, men kan kastreres når som helst etter den alderen. Hvis katten din blir holdt innendørs er kastrering fremdeles den beste løsningen. Kastrering vil forhindre en hann i å bli seksuelt frustrert og hele tiden prøve å rømme. Det vil også spare deg for lukt problemet med spredning av urin. Å bli kastrert vil ikke forandre kattens personlighet, det er en annen vanlig myte som ikke er basert på fakta. Ballekapp katta di
Sjokoladekaka Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Hehe... du tenker som ein mann.... uuuæææ kappe ballane!! neiii! Katten kjenner ikkje forskjel om du kastrerer han. han vil ikkje gå å lure på kor "manndommen" blei av, for å seie det sånn:) Katten blir ikkje anna enn evnukk:) han vil fortsatt ha jaktinstinktet, og vere leiken. Min er 7 mnd, og vi har nett kastrert han, eg merkar ingen forskjel i oppførselen hans:) Berre at den lukta er vekke:) Ikkje vil han hige etter damene heller, og det er bra:) då slepp vi farskapssak.. hehe... Eg har hatt hannkattar som har vore kastrert sidan eg var liten, og dei har alle vore "normale" hannkattar, men utan lukt og evne til forplantning. Han blir IKKJE pensjonist. Du vil vel ikkje vere årsak til at der vandrar mange uønska kattungar rundt? Det blir du nemlig om du ikkje kastrerer katten. Ein ansvarleg katteeigar kastrerer/steriliserer katten sin, om den ikkje skal vere til planlagt avl av rasekatt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå