Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg lurer litt på dette med begrepet "langtidsplassering". Kan man da være sikker på at man "får beholde" barnet? Eller bruker de bare denne beskrivelsen i tilfeller der det ikke finnes muligheter for tilbakeføring? Vi kunne så gjerne tenke oss å bli fosterforeldre i fremtiden, men jeg kjenner at jeg allerede sliter med tanken på å kanskje miste et barn som vi er blitt glad i...! Er det noen som har erfaringer eller synspunkter?
Gjest -<<- Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Ja, det skjer. Og det skjer at barnet flyttes selv om intensjonen var oppvekst. Du er aldri sikker. Bare nesten.
Gjest Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 hmm..jeg skjønner at man aldri har noen garanti. Men hvis man har fått et barn til langtidsplassering, i hvilke tilfeller kan det da skje at barnet flyttes? Hvis ting fungerer greit, er det vel ingen andre grunner som tilsier at barnet kan flyttes, eller? Jeg forstår at hver sak er unik, men jeg er helt grønn på dette, og prøver å danne meg et bilde av hva man kan forvente seg, spesielt når det gjelder risiko for å "miste" barnet. En ting til; hvis man har hatt et barn boende hos seg over lengre tid, og det så skal tilbakeføres, har man da krav på en slags samværsordning? Det kan jo ikke være gunstig for barna hvis de mister omsorgspersoner som de er knyttet til. Håper noen vil dele sine erfaringer mht tilbakeføring og hva som var grunnen til at dette skjedde.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #4 Skrevet 21. mars 2008 All tilbakeføring skjer for barnets beste (ikke foreldrenes). Det er alltid barnet som skal stå i fokus. Hvis barnet ikke har tilknytning til biologiske foreldre (ikke hatt regemessig samvær osv) og har meget sterk tilknytting (f.eks bodd fra 4mnd til 6 år) til fosterforeldre vil ikke en tilbakeføring skje. Når det gjelder små barn 0-2 år som blir plassert i langtidsplassering så er det en gyllen regel som går på ca 2-3 år. Da vil barnet ha så sterk tilknytting til fosterfamilien at en tilbakeføring vil bli vanskelig. I slike tilfeller vil ofte biologiske foreldre få en del samvær med barnet, men ikke tilbake. Selvfølgelig KAN det skje en tilbakeføring når som helst i den forstand. Se for deg at biologisk mor er rusavhenging(vært det i 7år, nyfødt barn. Når barnet blir plassert i fosterhjem skjerper mor seg og blir rusfri. Mor klarer seg bedre og bedre og får fast jobb. Mor får mer samvær med barnet fordi det nå ikke er fare for barnet. Etter 2-3 år har mor fått seg leilighet, fast jobb og en stabil og trygg hverdag. Nå er barnet 4 eller 5 år og vet godt hvem sin biologiske mor er. Hva er riktig? I en slik sak er det klart at fosterhjemmet er den plassen barnet har mest tilknytting, men barnet kjenner til biomor pga jevnlig samvær. Her kan samværet med biomor gradvis økes og det til slutt skjer en tilbakeføring. I slike tilfeller vil fosterforeldre ofte bli besøkshjem for barnet (kanskje 1 helg i mnd) for å opprettholde tilknytningen og for at barnet skal føle seg trygt og ikke etterlatt. En slik overføring kan kanskje ta ett år før det er helt gjenomført. En gyllen regel er at for hver mnd barnet er plassert er det behov for 1 uke tilvenning til nye omgivelser. Dvs et barn som ble plassert fra det var 1 år til det var 4år (3 år totalt= 36 måneder) har behov for 36 uker med tilvenning/overføring. Risikoen for å "miste" et forsterbarn er avhengig av grunnen for plassering. Hvis biomor er rusavhengig eller psykisk syk er det alltid en sjanse for at biomor blir rusfri eller psykisk frisk. Hvis biomor har eg sykdom som ikke er helbredelig (f.eks psykisk utviklingshemmet) vil sjansen for tilbakeføring være veldig redusert. Det har nylig kommet nye regler ang. anke av avgjørelsen i fylkesnemda. Nå er det slik at når barnevernet får omsorgen for barnet i fylkesnemda så kan mor anke avgjørelsen. Så kommer saken opp på nytt gjerne innen 6 mnd. Hvis barnevernet her også får medhold vil ikke mor kunne anke saken flere ganger uten at nye vesentlige ting har skjedd (nye vesentlige ting kan f.eks være: å bli rusfri, fått jobb/leilighet osv). Etter 2 runde vil dere være mye tryggere på plasseringen med tanke på at det ikke vil kunne komme opp i retten før det skjer vesentlige forandringer. Jeg har av enkelthet skrevet biomor, men det kan selfølgelig også være biofar eller begge to Håper det hjalp litt. Hilsen fostermor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå