Gå til innhold

Hvis både BM og BF er skikket personer....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge er fult oppegående og "normale" personer, men har aldri vært sammen, og barnemor har gått hele svangerskapet alene uten barnefar. Da barnemor ble gravid etter en kveld på byen.

Hvem er det som "fortjener mest" og ha den hele og fulle omsorgen? Når både mor og far er skikkete personer, og vil ha omsorgen for barnet.

Hvem skal ha den fulle omsorgen, og hvem skal bli samværsforeldre?

Hvordan blir dette i en evt. rettsak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor får barnet! uten tvil. Det skjer ikke at far får det om mor har født det uten at de har bod sammen og mor er skikket

Skrevet

Mor får jo foreldreansvaret aleine, og blir jo den som første tiden må ta seg av barnet(mtp puppen osv). dette fører jo automatisk til at bf har samværsrett(eller besøk første året ca). Dette har med barnets alder/utvikling og barnets behov for fast omsorgsperson å forholde seg til, noe som ved denne alderen begrenser seg til 1 (hoved)person.

Etter som barnet blir større, endrer jo dette seg.... da kan begge ha like mye å si for barnet.

Skrevet

Far kan jo få foreldreansvar han med:)

Det skal mye til for at han ikke får det dersom han ønsker!

Skrevet

Det må gjennom rettssystemet, hvis ikke mor godtar det.

Skrevet

Er ikke snakk om foreldreansvaret/retten, det er snakk om omsorgen for barnet.

Skrevet

Den vil nok gå til mor du. Det er jeg ganske så sikker på!!! Om mor ikke signerer på delt foreldreANSVAR, kan dette bli prøvet for retten og her får far stortsett medhold. Men den daglige omsorgen skal det mye til å fjerne fra mor om hun er skikket og ikke saboterer samvær osv osv...

Skrevet

de biologiske tilknyttningene barnet har til mor ved fødsel og en laaang tid etter på er så sterke at det skal masse til før far får hovedomsorgen fra barnet er nyfødt om mor setter seg i mot.

om far reiser en slik sak for retten så kan jeg umurlig tenke meg at han står fram som en person som tenkter på det beste for barnet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...