Gå til innhold

Vekke barnet for å amme på natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2 måneder gamle baby har begynt å sovne i 19-20 tiden og enkelte netter nå sove til 5-6. Da har jeg til slutt tatt henne opp for å gi henne mat...

Er det greit at hun sover så lenge hun selv vil på natten nå, eller bør jeg ta henne opp en gang (f.eks i 23 tiden før jeg selv legger meg) for å amme?

Og hva skjer med melkemengden dersom jeg ikke ammer mellom 19 og 06? Så lenge jeg ammer hyppig på dagtid vil jeg vel ikke miste melka? Men vil det bli regulert slik etterhvert at jeg ikke har så voldsom brystspreng på natta, men samtidig har nok melk på dagtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

så lenge babyen din legger på seg og følger kurvene sine fint tror jeg du bare skal nyte de timene hun sover i strekk om kvelden og natten.

selvfølgelig er det ubehagelig med sprengen som kommer pga dette, men så lenge du ammer når babyen din gjør tegn til å være sulten/tørst skal produksjonen reguleres helt fint etter hennes behov.

du "mister" ikke melken bare sånn uten videre, da er det i så fall en grunn til det. (når man slutter å amme kan man faktisk ha melk i lang tid etterpå, uten å kjenne spreng.)

lykke til videre!

Skrevet

Jenta mi sover hele natten uten mat og har gjort det lenge. (hun er 2½) måned nå, hun er kjemepstor (7kg) og mangler overhodet ikke mat, så melkemengden tilpasser seg. Tilgjengjeld lekker jeg ofte en del om natten, det er jo irriterende men til å foretrekke over verkende sprengte pupper, så jeg klager ikke. Jeg ville ikke ha vekket henne, men jeg kan i en viss grad forstå det hvis puppen verker av spreng. Men hvis jeg var bevisst nok til det, ville jeg heller ha pumpa det. Hvis man er så heldig å ha et barn som sover om natta, vil det jo være tåpelig å lære det til å våkne om natta for å spise!!!

Legg deg heller på rygg og nyt stillheten!

Skrevet

forresten så leste jeg innlegget ditt en gang til, og ser hun legger seg allerede ved 7-tiden. Hvis du likevel skal opp i 5-6 tiiden når hun våkner er det jo fint nok. Hvis du ville foretrekke å sove litt lenger, ville det jo ikke være dunt å gi henne mat litt før du leggger deg.

Skrevet

Et lite notat her ang miste melka. det er veldig få som får redusert melkeproduksjon så lenge barna spiser mm. og det tar faktisk 6 år i gjennomsnitt å slutte å produsere melk. jeg sluttet å amme for 9 mnd siden og når venninden min ammer sin sønn begynner det å lekke hos meg. det viktigste er å følge med på at de legger på seg, og gjør de det er det bare å nyte timene med søvn

Skrevet

Nyt søvna du får! Jenta vår er 7mnd og er fremdeles oppe hver tredje time om natta. Skulle gitt mye for å få sove en hel natt jeg altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...