Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2 måneder gamle baby har begynt å sovne i 19-20 tiden og enkelte netter nå sove til 5-6. Da har jeg til slutt tatt henne opp for å gi henne mat...

Er det greit at hun sover så lenge hun selv vil på natten nå, eller bør jeg ta henne opp en gang (f.eks i 23 tiden før jeg selv legger meg) for å amme?

Og hva skjer med melkemengden dersom jeg ikke ammer mellom 19 og 06? Så lenge jeg ammer hyppig på dagtid vil jeg vel ikke miste melka? Men vil det bli regulert slik etterhvert at jeg ikke har så voldsom brystspreng på natta, men samtidig har nok melk på dagtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som et flott mønster, a la det vi har hatt (og fremdeles har) her i huset. Ikke bekymre deg for melkemengden, brystene venner seg fort til barnets døgnrytme.

Det eneste negative for min del var at med en så lang pause på natta, så endte jeg faktisk opp med å få mensen igjen bare 9 uker etter fødselen. Og dermed fungerer ikke ammingen som prevensjon lenger.

Men pytt, det er en liten pris å betale mot å få sove godt!

Skrevet

Så lenge hun legger greit på seg er det jo ingen grunn til å vekke henne om natta:-) Melkemengden vil uansett reguleres. Nyt nattesøvnen du;-)

Skrevet

Du får kanskje flere svar som går i retning av --bare la ungen sove du.

Men jeg har ammet to unger lenge (noe de færreste faktisk greier, bare 40 % ammer ved 1 års alder), og er ganske uenig. For det første skal du droppe å bekymre deg for om du har nok melk. Spiser ungen og legger på seg, så har du det.

For det andre, har du spreng om natta, så ville jeg lagt ungen til. Du kan samsove, eller bare plukke opp ungen og vekke den nok til at den åpner munnen og suger.

Og uansett, så ville jeg gitt ungen mat når jeg legger meg selv.

Good luck! På denne tiden ammet jeg ca 6 timer daglig. Det er litt av en jobb du gjør!

Skrevet

Takk for svarene, jenter!

Føler meg litt teit som stiller ammespørsmål, jeg som er tobarns-mor... :oD Men førstemann var helt anderledes, han våknet for amming etter 6-7 timer og så etter fire timer... Og spiste "hele" tiden på dagtid.

Hun lille her virker som hun spiser seg ordentlig mett til måltidene, så hun spiser ikke mer enn 7-10 ganger i døgnet. :o)

Samsov mye med førstemann, for han spiste som sagt litt på natta. Men er litt redd for å ødelegge et godt sovemønster ved å vekke henne i "utide" også. Lurer på om jeg skal la henne sove. Har ikke veid siden 6 uker, men ser på klærne (og jenta) at hun legger fint på seg. :o)

Skrevet

Jeg har en litt annen erfaring enn de over her..

Jenta mi er nesten 3mnd, og for endel uker siden begynte hun å sove natten gjennom (fra 19-7) og jeg mistet veldig mye av melken.

Hun ble veldig sutrete på dagtid, og VELDIG stresset ved puppen. Det ble en kamp ved hver amming :(

Nå ammer jeg henne i 11 tiden før jeg legger meg, og en gang på natten og hun er blitt den blide og fornøyde jenta igjen, og melken er tilbake.

Alle er forskjellige, så det er vanskelig å gi noe fasitsvar på hvordan det vil gå for hver enkelt, men lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...