Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik hos dere også? Mine to eldste er snart 5,5 år og 3,5 år og da eldstemann var 3,5 år spilte vi billedlotto og andre veldig enkle spill. etterhvert har han lært seg litt mer kompliserte spill. Og jammen holder ikke 3,5 åringen følge, han er med på både Stigespillet, Forsvunnet Diamant, Vri 8'ern og andre spill som tross alt ikke er helt ukompliserte spill. Er faktsk skikkelig imponert over ham, spesielt når han lekende lett bruker penger til å betale fly, snu brikker osv i den forsvunne diamanten. Er jo utrolig kjekt at han har knekt spillekoden da for nå spiller de to eldste masse spill sammen og storkoser seg med det :-) Men blir det slik at man gjerne forventer mer av minste enn eldste, spesielt når barna er tette, på slike ting fordi man tenker litt at de er på samme nivå siden man er så vandt med å ha dem sammen på alt mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forventer ikke at den minste skal kunne like mye som eldste, men ser jo at det er slik. Velger heller å bli positivt overrasket, for hun ligger langt over sitt nivå, og jeg må ta meg i å ikke forvente for mye.

Skrevet

Tror det der varierer litt:0)

Vår eldste datter var veldig tidlig ute med det meste. Nr 2 henger godt på, men lærte tingene litt senere enn henne, mener jeg,..

Hun kunne f.eks. lese da hun var 4 år, nr 2 leste da han var 5 år. Spill begynte de begge med da de var rundt 4 år mener jeg.

Men det er spennende å følge søsken sånn, ja:0)

Skrevet

Ikke her i gården, min yngste er 2,3 år (i dag faktisk) og motorisk har han vært "tidlig" ute, men feks språkmessig er han ganske treg (?). Han sier ca 5-6 ord, og skal til utredning til spesialist om et par mnd, mulig han er tunghørt (det kan jo forklare akkurat det da).

Men han leker MED (ikke ved siden av) søsteren sin på 5 år. Og det er jo ganske bra, er det ikke? ;-)

Skrevet

Her òg lærer nr 2 ting mykje tidligare enn storebror, blir vel sånn når dei får være med stort sett på alt, på lik linje med elstemann. Eg blir spesielt imponert i lek, dei lekar så fin rollelek i lag, og min mellomste henger fint med i leken.

Må vel inrømme at eg av og til tar meg i det å forvente litt for mykje av 3 åringen min, blir ofte til at ein forventar samme ting av dei to eldste i ein travel kvardag.

Her i huset blir det vel litt for lite "alenetid" for dei små, blir ofte til at me gjer det meste i lag.

Skrevet

Så langt kan det nesten virke sånn ja..minsta har til nå vært ca 1 mnd tildigere ut med alt enn storeøstra ( to tette)...begge har vært tidlig ute med det meste...nesten litt i overkant nå..føler ikke jeg har had baby på lenge..og hun er 10 mnd.

Går selv nå, vil holde flaska selv, helst spise selv også..og SKAL sitte på potte hun også når storesøster gjør det..vittig :-D

Skrevet

Å ja, og dess lenger ut i rekka dei kjem, jo fortare lærer dei :)

Er vell fleire grunner til det.

-Mindre søsken har tillgang på mange ting som den eldste ikkje hadde tilgang på.

-Mindre søsken må strekke seg etter dei eldste for å henge med i leiken. Også vil dei jo være med på alt som dei eldre skal også da.

-Mindre søsken blir "drassa" med på fotballtreninger, korøvinger etc.

-Og ikkje minst blir foreldrene meir avslappa og ikkje så redd for å la barnet prøve seg på ting som ein var med førstemann ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...