tonebf Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 han er trassen, han skal ha det som han vil hele tiden... får han ikke det biter han, slår, elller spytter.. han er rett og slett blitt ufordragelig til tider.... kom og hentet han i bhg i dag og fikk vite at han hadde bitt 3 stykker... tårene presset på, jeg blir lei meg.... han er jo egentlig så snill når han er den gode gutten han pleier! jeg har gitt han regler, og han ikke følger de... eks: han stjal en youghuert etter middagen som jeg nektet han og spise.... han grein ig grein... hvordan få han til og skjønne at det er galt? det jeg gjorde var at jeg tok han med inn på rommet, jeg var der også... han gråter og biter meg... roer seg etterhvert.... alle råd tas imot =)
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Vet hvordan du har det! Guttungen vår var og sånn når han var på den alderen... Bet i barnehagen hver dag nesten en periode, og hjemme var det meg det gikk utover, var gul og blå overalt! Det som ble løsningen for oss var skammekrok. Han måtte stå to min i en krok, 1 min for hvert år han er, bak en potteplante vi har på gulvet. De brukte det i barnehagen og, og iløpet av 1 uke var vi kvitt problemet! :-)
herethereandeverywhere<3 Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Hvor gammel er han da? Jeg har en to åring som biter, og har tro på at det går over. Storebror (snart fire) var fæl til å slå, men uten for mye oppmerksomhet på det så har det gått over av seg selv. Jeg tror på å ikke gi alt for mye oppmerksomhet - litt sånn overse uønsket atferd og belønne ønsket atferd, men tror også det er viktig å være klar på at det ikke er lov hverken å bite, slå eller spytte. Vi må nok bare være tålmodige og fortsette å si ifra til dem at dette ikke er lov, igjen og igjen og igjen. Jeg er bevisst på å ikke heve stemmen, men i en bestemt tone fortelle at sånn gjør man ikke. Og det kan gå to min så skjer det igjen, men som sagt så har fireåringen blitt riktig så sympatisk, så jeg øyner håp ;-) Du må også huske på at dette ikke er uvanlig oppførsel hos barn på 2-3-4 år. Gutten din er jo ikke slem, det er bare hans måte å uttrykke seg på fordi han ikke vet bedre ennå..
herethereandeverywhere<3 Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Skammekrok???? Det er det verste jeg har hørt! Noe så stigmatiserende og nedverdigende... Tør jeg spørre hva "den alderen" er? siden HI ikke sier noe om alder.
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Er jo bare å lese på profilen hennes det da, står jo der hvor gammel ungen hennes er... :-)
tonebf Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. mars 2008 han blir 3 år i juni =) jeg lever i håpet jeg også.... vil bare ha tilbake den gode og sympatiske gutten min!
herethereandeverywhere<3 Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 er ikke så nysgjerrig at jeg kaster meg på og leser profiler.... Ikke meningen å støte deg, men jeg er sterkt uenig i deres måte å gjøre det på..;-)
herethereandeverywhere<3 Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Han er der vet du, det er bare ikke så lett å se når slik uønsket (men overhodet ikke unormal) atferd opptrer.. Jeg håper ikke du tyr til skammekrok, men du må jo finne ut hva som passer dere. Jeg har i allefall stor tro på korte bestemte beskjeder og minst mulig fokus på selve handlingen... Lykke til!
1 blå, 1 rosa & 1 Engel Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Fant jo ut hvor gammel sønnen hennes er uten å måtte spørre... :-) Og ja, jeg er nysjerring.... ;-) Du har din måte å oppdra dine barn på, og jeg har min måte å oppdra mine på... Så lenge vi ikke skader dem må vi jo få gjøre ting på den måten som funker for oss... :-)
Dronningen! Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Min datter var en biter over lengre tid... I frustrasjonen spurte jeg legen på helsestasjonen hva jeg skulle gjøre og her er tipsene: * Vær to sek. tidligere ute enn barnet. Ta barnet akkurat i det munnen legger seg over der de har tenkt til å bite, ta bort og si nei, fortell hvorfor. * Er barnet på vei til å bite deg, press armen/bittstedet (Forsiktig) inn i munnen slik at de føler litt ubehag over å ikke ha kontroll.
tonebf Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. mars 2008 skammekrok tror jeg ikke er noe for han, for han ville ikke blitt der... han trenger at jeg tar han bort fra situasjonen tror jeg og at jeg prater med han.... men er så usikker på hvordan man skal gi han "straff".... hvordan jeg skal oppdra han når han har fått en beskjed og ikke følger den... dette mamma greiene er det vanseligste jeg har vært borti!!!
herethereandeverywhere<3 Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Enig med deg - å være mamma er fryktelig vanskelig, og det blir neimen ikke lettere hverken med nummer to eller tre heller.... Husk at sønnen din er liten enda, så du må ikke forvente for mye. Jeg tror det er viktig å lage "avtaler" som du vet at han kan greie å holde, og jeg er veldig enig med deg i det du sier om å forklare hvorfor. Men igjen så må vi nok da snakke så "enkelt" at de klarer å henge med. Du har fått et godt råd under her, om å være "føre var". Det gjorde jeg mye med storebror husker jeg, for etterhvert så klarte jeg å lese ham så godt at jeg skjønte når han kom til å slå. Da fikk jeg stoppet ham i det han var i ferd med å gjøre det... Når det gjelder "bitern" min så går det foreløpig mest utover tvillingbroren hans, så sånn sett havner jeg jo bare i konflikt med meg selv;-) Men det er ikke annet å gjøre enn å være på vakt og si nei og alt det der 750 millioner ganger. Det blir nok folk av dem til slutt ska du se!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå