Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har en snart-7-åring som skaper en del forstyrrelser på skolen. Han har store behov for oppmerksomhet som han skaffer med å snakke i stille-tid, synge, danse, lage lyder, komme med negative kommentarer osv. Selv om han får gjentatte beskjeder fra lærer om å slutte, så fortsetter han med å være et forstyrrende element i klassen (slik at det går ut over konsentrasjonen til en ellers "snill" klasse). Det er også akkurat likt hjemme. Etter det vi har forstått av små samtaler med lærer og det guttungen forteller oss, så er skolens håndtering av dette at om ikke tilsnakk fungerer etter 2-3 ganger, så er det ut på gangen for time-out der. Men er ikke det en urgammel og lite effektiv metode i skolesammenheng? Det har tydeligvis ikke fungert på vår gutt.. ( Er det noen som har erfaring med hvordan håndtere dette og om det kanskje finnes alternative metoder for å få roet han ned?
blond Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Jeg vet det finnes en god bok om dette, men husker ikke tittel og forfatter.. Ta en tur på biblioteket eller bibsys og spør.
Troillpia Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er lærer, og har også hatt første klasse. Ved vår skole har vi en uskreven lov om at ingen elever skal "kastes på gangen"... Jeg vet at det likevel blir gjort i enkelte klasser, i noen tilfeller. Men, en 6-åring bør overhodet ikke etter min mening overlates til seg selv ute på gangen for en "time-out". Hvor lenge varer disse "time-outene"? En tommelfingerregel er at man bruker et minutt for antall år hos barnet, altså 6 minutt på en 6 åring. Likevel bør ikke et barn plasseres ute på gangen alene til "glede" for alle forbipasserende, det kan være både medelever, andre lærere, voksne ved skolen, og ikke minst andre foreldre som tilfeldigvis er innom... Jeg synes du bør ta en prat med din sønns kontaktlærer for å komme fram til andre løsninger når din sønn ikke klarer å følge reglene i klassen :-) Ellers er jo belønning en etterhvert mye brukt metode for adferd i skolen. Et godt råd som du kan bringe videre til læreren, er at h*n gjør avtaler med din sønn før en aktivitet skal skje. Start med bittesmå mål som f.eks rekke opp haåda, vente på tur, sitte på plassen sin... Et klistremerke eller ei stjerne for hvert lite oppnådde mål. etter et visst antall belønninger, kommer en litt større premie, gjerne noe sønnen din selv har foreslått. Det kan være alt fra noe som han får gjøre på skolen, til å bestemme dagens middag hjemme! Ta gjerne kontakt igjen... :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 How's it working for ya? Det husker jeg Dr.Phil spurte en voksen om en gang. Dette funker ikke, så da må de finne på noe annet. Jeg foreslår at du faktisk gjør den pedagogiske biten her. Finn litteratur, alternative fremgangsmåter etc. Så prøver du ut hjemme hva som funker. Når du har funnet noe som fungerer for ditt barn, kan du ta et møte med kontaktlærer eller andre, og diskutere dette med dem. Ta med en brev hvor du beskriver det opplegget du bruker som fungerer. Dette leverer du på møtet. Ett forslag til fremgangsmåte. Stå på mamma. Dette må du få en slutt på nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå