Gå til innhold

plutselig stamming gutt 4år

Anbefalte innlegg

Skrevet

begynte i dag... mye og egentlig...

kan jo gå fort over, men kan kanskje ha sammenheng med det som skjedde i bursdag i går... (innlegg om barnebursdag)

han har ikke stamma før

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dronninga av Dib driver og lager masse kvalm på dib nå også - melder moderator, overse svarene hennes.

Skrevet

tar det som en spøk... gidder ikke bry meg om sånt..

og spm galdt vel heller om han hadde blitt skremt i bursdag og vedkommende i det hele tatt hadde brydd seg om å lese alt saken gjaldt...

Skrevet

hm...det behøver vell ikke ha noe med det å gjøre.

Det er ikke unormalt at barn i 3-4 års alderen har småbarnstamming. Kan være tilfeldig at det startet nå..

Skrevet

men plutselig og mye...?

aldri hørt det før jeg...

Skrevet

kanskje han har masse han vil fortelle;)

hvis han går i barnehage, så kan du jo nevne det der. så kan de også holde ett øye med det.

Jeg jobber i bhg selv, å har vært borti plutselig stamming.

Men kan selvfølgelig ikke se bort i fra at det er en spesiel opplevelse som har utløst det. Men det må i såfall fagfolk uttale seg om....

Skrevet

han er i barnehage sammen med sin mommo-... hadde hørt det om det var noe der,,,,

han har vært veldig betenkt også i dag... skrev litt om hva han sa i det andre innlegget...

fortalte når han la seg at han så det som skjedde i bursdag... har ikke ville spurt så mye, vil ikke legge ord i munnen hans... spurte bare om det var noe som hadde skjedd som han gikk å tenkte på...

Skrevet

kanskje han bare er nervøs/engstelig pga av gårdagen. Vanskelig å vite. du som mamma må bare prøve å snakke med han om det. helt åpent. når han så det som skjedde, så er det ikke nå vits å skjerme han for det.

Hvis det er derfor stammingen kom, så slipper den nok taket så fort han får snakket om det, å ikke tenker på det mer. Men du kan jo alltids ringe helsestasjonen for tips;)

Skrevet

jeg var redd for å legge ord i munnen på han, og gutten min bruker av og til litt tid før han vil si noe... må liksom tenke på det først.. men fortalte jo om gårsdagen når jeg spurte om det var noe...

regner med det har en sammenheng..

men har ikke hørt om at de blir skremt til å stamme

Skrevet

Tror du skal være forsiktig med å direkte koble stammingen til den ene hendelsen.

Stamming i den alderen kan komme plutselig, ja, men årsakene kan være så mangt - og ofte er det tilsynelatende "uten årsak"

Det som er viktig nå er å ikke lage noe styr av det i det hele tatt. Ikke la han oppleve at du/dere stusser over det han gjør/sier.

Ikke snakk om det til alle dre treffer, bare gi ham all den tiden han trenger til å få fram budskapet sitt - selv om dere forstår lenge før han er ferdig hva han egentlig vil fram til. Ikke avslutt ord eller setninger for han. Og absolutt ikke le av ham.

Hvis dere må informere noen (og det er sikkert lurt å gjøre med barnehage/besteforeldre o.l) bør dere gjøre det så han ikke hører det, og fokuser da mest mulig på at dere forventer at de "reagerer" på samme måte som dere...

Det gledelige er at det i de fleste tilfeller sklir over av seg selv - så lenge han bevarer selvfølelsen sin.

..og dessuten..det er noe som heter småbarnsstotring, som er en fase som kan komme når hjertet og hjernen med alt de vil fortelle løper fortere enn tunga.... Det er ingenting å bekymre seg for.

Om det ikke gir seg (da snakker vi om laang tid) vil det være naturlig å tenke tanken på en logoped-henvisning....

Skrevet

var typisk på ikke... ble gjenntatt 3-4ganger tror jeg... hver gang...

ikke noe spesielt ellers...

mulig det bare ble litt mye for han å fortelle siden det skjedde mye i går i tillegg til det andre han fikk med seg...

er vel også vanskelig for barn å sette ord på slike hendelser... kan kanskje være derfor..

Skrevet

tror du skal ta det helt med ro. hvis han har brukt god tid til å fortelle ting før, så har han sikkert bare masse ord på lager nå..

Men som jeg sa i sted, det er bedre at en fagperson ser på det. Vi har hatt en del tilfeller på småbarnsstsamming/stortring i bhg, å det har som regel gått over av seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...