Gå til innhold

Dere som er lav av høyde!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg er gravid i uke 11. Jeg er bare 155 cm høy (men ikke noe spinkel) og samboer er ganske høy. Noe som vet om dette kan gi problemer med fødselen? Er det sammenheng mellom høyde og størrelse på bekken? Håper noen som også er lave kan svare! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,jeg er 1.58 og heller ikke spinkel nei...gikk helt fint her i gården.Ingen problemer annet enn bekkenløsning.

Skrevet

nei høyde har ingen ting å si! er selv 158, mamma som er 158 og mormor som er 154 å alle har hatt normale fødsler:o)

Gjest Lite nurk i magen :)
Skrevet

Jeg er 1.54 og har ikke hørt noe om at jeg ikke kan føde naturlig. Enda jeg er helt "normal", hverken tykk eller tynn..

Skrevet

Jeg er ikke lav, men jeg kan svare for det :)

Ja, det er sammenheng mellom høyde og størrelse på bekkenet. Hvor bred over hoftene men er har i utgangspunktet har ikke noe å si i følge min lege, det er høyden som avgjør. Legen min fortalte også at den pasienten hun hadde hatt som var absolutt smalest over hoftene av alle hun hadde sett, men var 1,80 høy, ble sendt på måling av bekkenet, og tilbakemeldingen fra de som målte var at dette var det største bekkenet de hadde sett :)

Men det behøver ikke å bety at du er i "problemsonen", altså - det gjøres nok en konkret vurdering av deg :)

Skrevet

Jeg er 157 og har et stort bekken selv om jeg er tynn.

Har brede skuldre og er hypermobil i leddene, men ser her at det er høyde som bestemmer.

Nåja.

Jeg fikk beskjed på sykehuset da jeg fødte førstemann etter en aktiv fødsel på tre timer og 10 min pressveer, at jeg hadde en typisk fødekropp.

Tror det er kroppsfasongen på andre måter som spiller inn.

Bekkenet vider seg jo også ut i løpet av gravidieten og spes de siste ukene.

Skrevet

Det er nok som Smånetta sier, at man kan fint ha en "fødekropp" selv om man ikke er så høy - andre ting enn høyde spiller helt klart også inn. Og såvidt jeg har forstått er skal man være en hel del mindre enn hva du er før man automatisk blir sjekket ut for om bekkenet kan takle en vanlig fødsel. Tror nok du har lite å bekymre deg for med dine 155 cm :)

Skrevet

Da jeg skulle ha mitt første barn, ba jeg om å få målt bekkenet, grunnen til dette var at jeg hadde lest en artikkel om thailandske damer som fant seg "store" mannfolk i norge, disse hadde ofte problemer med å føde normalt. Jeg er 1,59, samboer`n da, og far til mine to første barn er 1,86. Visste også at han hadde vært stor ved fødsel, dette i en tid da baby normalt sett var 3 til 3,5 kg. Han er født i 1963 og veide 4,6. Bildene av bekkenet mitt visste at jeg var for smal for normal fødsel. Utgang bekken var målt til maks 29,5. Sønnen min var over 4 kg, med en hodekrets på 38. Så her er KS eneste mulighet:-)

Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger! =) Skal prøve å ikke bekymre meg,men kan jo ta det opp med jordmor etterhvert kanskje. Takk for god respons!

Skrevet

Jeg er 162, sambo rundt 185, hadde en utrolig flott og grei fødsel :)

Skrevet

jeg er vel 1.60 å hadde en ikke så grei fødsel!men kom ikke av lite bekken, var heller bekkenløsning!! men denne gangen så er jeg i mye bedre form å tror nok at denne fødselen vil gå mye bedre!!:) så er optimist her!:)

Skrevet

Heihei :) Jeg er 1.49 høy, veier 44 kg.

jeg hadde ingen problemer ved fødsel, dattra min ble født 3 uker før termin. veide 2915 gr å var 49 lang.Fra vannet gikk var hun ute etter 5 timer.

Jeg har et veldig smalt bekken, så de sa at skal jeg ha flere barn kan jeg ikke føde vaginalt om barnet er over 3 kg.

Skrevet

Jeg er heller ikke lav, men fikk lyst til å svare allikevel. Jeg tror jeg kan skjønne hvor "uroen" til HI kommer fra. Nå i den senere tid har det vært en del fokus på at store, norske menn har funnet seg små, nette asiatiske koner og at det i noen tilfeller har ført til vanskelige fødsler. Det som har blitt satt som årsak til dette er den genetiske blandingen av småvokste asiatiske kvinner og store norske menn. Asiatiske kvinner er, fra naturens side, laget for å få mindre babyer enn norske kvinner. Selv om en norsk kvinne kanskje er i det minste laget, har hun allikevel et annet utgangspunkt for å føde større babyer.

Dessuten ville dette blitt tatt opp på kontrollene dersom det er en sjanse for at babyen blir "for stor" for den det gjelder =)

Skrevet

Mora mi er for trang i bekkenet til å føde (hun klarte å presse ut meg, men det var visst et h*****, broren min ble tatt med keisersnitt 3 år tidligere). Jeg nevnte dette for JM, og sa at jeg derfor kan tenke meg å få tatt bilde av bekkenet mitt, har ikke lyst til å presse til ingen nytte. Jeg fikk da beskjed om at jeg var så høy at det ikke burde være noe problem. Jeg er 1,59 m, mora mi er 1,62. Jeg kommer derfor til å gå litt hardere på legen min, som var mer villig til å sende meg på CT, for å få denne undersøkelsen. Hva de regner som "høy nok til at det ikke er noe problem" vet jeg ikke, men som sagt kommer jeg til å kreve denne undersøkelsen. Men normalt tror jeg egentlig ikke man trenger engste seg for dette, jeg gjør det altså fordi det allerede ligger i slekta.

Skrevet

Jeg er 158 høy, og måtte ta keisersnitt da bekkenet mitt var totalmål 30,3 og sønnen min var i seteleie. (Han veide 3800)

29,5 regnes som grensen på hva som er mulig å føde gjennom, selv kan det hende jeg får lov til å føde naturlig neste gang hvis ungen ikke er i seteleie og veier mindre enn det sønnen min gjorde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...