FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 kom igjen og gi meg et lite spark i rompa a, jeg har kjørt meg fast her.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2008 i sammenhengen "gjør rede for hovedtrekkene ved neobehaviorismen" hehe:) Jeg tror jeg har gjenvunnet kontrollen nå...
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Ok :-) Du finner mye her (kanskje til en annen gang også): http://psychclassics.yorku.ca/topic.htm
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Her er litt for å komme igang ;-) Neobehaviorismen Albert Bandura, professor ved Standford universitetet, utviklet på 1970-tallet en teori om motivasjon og hva som motiverer. I utgangspunktet var han en behaviorist og gav teorien navnet ”reciprocal determinism”. Enkelt sagt gikk den ut på at miljø skaper handling, og at handling skaper miljø. Verden og en persons handling virker rett og slett på hverandre. Senere bygde han ut teorien sin, og bygde dermed en bro mellom den klassiske behaviorisme og den kognitiv teori. Han hevdet at motivasjon ikke bare kan forklares med ytre faktorer, men også av personens indre. Begrep som forventning, intensjon, tolkning, oppmerksomhet og hukommelse ble her sentrale.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2008 Nå hadde neobehaviorismen sin storhetstid mellom 1930 og 1960 da. Så Bandura er nok litt i seneste laget. Ellers takk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå