Gå til innhold

Dilemma!! Håper noen gidder å svare...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å gjøre en lang historie kort.

Jenta mi begynte tidlig (5-6 uker) å sove hele natten (opptil 12-14 timer) og i denne perioden begynte hun også å bli veldig stresset ved brystet når hun spiste på dagtid (fordi jeg mistet mye av melken ved å ikke nattamme, men dette skjønte jeg ikke til å begynne med)

Var på en veiing for ca 2 uker siden, og da hadde hun egentlig lagt på seg greit (300g på 3uker) men hennes egen kurve hadde flatet en del ut.

Begynte å gi litt tillegg for at hun skulle få i seg nok mat, men etter en ukes tid med kombimating fant jeg ut at jeg aller helst ville fullamme henne.

Snakket med HS og ble enige om at hun skulle vekkes på nettene for å spise, slik at hun får i seg nok mat, og for at jeg skal holde produksjonen oppe. I tillegg skulle hun få mat hver 2 time på dagen de første dagene for å få opp produksjonen.

Har nå gitt henne mat hver 2 time på dagtid, og hver 4 time på natten, i 4 dager, men jeg synes likevel hun virker sulten =(

Jeg drikker ammete, mye vann og bruker nesespray. Likevel virker hun sulten hele tiden (tror jeg)

Skulle tro at etter disse 4 økedagene så skulle det være mye melk, likevel vil hun ha ofte mat. Har som regel ikke rukket å la det gå 2 timer mellom hver mating (men vet ikke helt om sutringen har vært fordi hun har vært sulten, jeg har bare lagt henne til puppen for å roe henne)

Jeg aner ikke hvordan jeg skal vite om hun får i seg nok. Noen ganger smiler hun og ler etter mat, andre ganger gråter hun til hun får smokken i munn. (men hvis hun virkelig var kjempesulten ville det vel ikke hjulpet med smokk?)

På slutten av uken med kombimating ville hun ikke ta puppen, så jeg har brukt disse dagene på å få henne til å ville ta den igjen. Tror hun ble veldig flaskevant. Nå går det greit igjen, men jeg kan ikke bruke flaske på henne igjen så lenge jeg vil amme, for da vil hun mest sannsynlig ikke ta puppen, og jeg orker ikke kamp ved hver amming.

Så jeg lurer på om jeg skal fortsette med ammingen litt til og se hvordan det er ved neste veiing.

Hvis hun legger godt på seg så får hun jo i seg nok.

På en annen side er det vondt å tenke på at hun kanskje er ofte sulten.

MEN, når de er veldig sultne så er det vel vanlig at de gråter ordentlig? Ikke bare sutrer?

Leste et sted at barnet burde ligge og suge og svelge i minst 10min ved hvert bryst, men hun ligger bare 5min på hver side ca.. Er det veldig lite? (Skal sies at hun alltid har vært kjapp til å spise, også når hun var mindre, og da gikk hun opp 400g i uka de første ukene)

Er det noen andre måter enn ved veiing jeg kan vite om hun får i seg nok mat?

Hadde mye melk før den begynte å forsvinne når hun sov natten igjennom, så jeg burde vel ha mulighet til å få opp produksjonen for fult igjen?

Vet det ikke er noe nederlag hvis jeg eventuelt må begynne med mme, men jeg vil så GJERNE få til ammingen. Synes vanligvis det er veldig kos, men nå blir det stress hele tiden for jeg tenker kun på om hun får i seg nok..

Uff, dette ble langt, men takk for at du gadd å lese =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er hun forresten straks 3mnd..

HI

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha fortsatt og fullammet og så sett på neste veiing. Hvor lenge er det til neste veiing? Kanskje du kan ta en liten tur bare for å få veid litt tidligere, om 2 uker eller noe. Tror også som du sier, at hun ville nok skreket mer og sagt fra skikkelig om hun ikke fikk nok mat.

Man kan egentlig ikke si hvor lenge de skal ligge på hvert bryst. I begynnelsen lå hun 30-45 min på puppen. Nå er det 2 min. Og i følge vekstkurven så får hun i seg mer enn nok. Noen suger rett og slett bedre enn andre. Kanskje babyen din er veldig kjapp.

Jeg mater min akkurat når hun vil. Noen ganger går det 4 timer i mellom hver gang. Andre ganger går det bare en halvtime. Gjør det som babyen din ber om du. Og ikke tenk på om hun får i seg nok. Du vet stress kan senke melkeproduksjonen også.

Dette går så bra så. Stol på deg selv og gjør det som føles naturlig for deg. Masse lykke til :)

Skrevet

Takk for svar :)

Tror jeg vil prøve en stund til..

Kan jo i noen tilfeller ta godt over en uke for å få opp produksjonen leste jeg nettopp.

Skal på veiing til Onsdag, og etter det er det 2 uker til 3mnd kontrollen, så jeg tror jeg skal prøve å holde på til da iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...