valval Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Jeg tenkte jeg skulle reise på besøk til de kommende besteforeldre i påsken. De har en veldig kjelen katt, som jeg alltid har vært så glad i å kose med. Nå har jeg hørt fra ulike hold at man skal være litt forsiktig med det når man er gravid pga bakterier tror jeg. Burde jeg holde meg unna katten da eller? Noen med råd/erfaringer?
Katharina88*Angelica08 Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 hold deg unna rompa på katten, det er bakterier der som gjør at du kan få toxoplasmose, som kan føre til SA.. Du kan kose katten, bare vask hender før du spiser eller gjør no annet
*Super*Mamman* Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Katteavføring kan ineholde mange skummle bakterier iallefall... Men tror nok vanlig kosing ikke er farlig. Er jo mange gravide som har katter.. Men vask deg godt på fingrene etterpå!!
Mammaen til Turid Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 har fått beskjed av min jordmor at kosing er helt greit med katter... hvis det er en utekatt er det jo helt greit, for da gjør den jo fra seg ute... og jeg spurte henne hvordan det var med dette med toxo, og hun svarte at man omtrent måtte slikke den bak for i det hele tatt å kunne kanskje klare å få det.... jeg har hatt litt ekstra hygiene, pluss invistert i sånn antibac desinfiserende salve som jeg tar på hendene hvis jeg har f.eks tatt kattedoen, eller her en dag da pusen hadde diare (var hos dyrlegen med den.. dakar pelsballen våres.. )
valval Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2008 Skal nok klare å holde meg unna rumpa på katten vertfall Takk for svar!
Deidei Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Bare kos med katten du.. det skal ikke være noe farlig det. Bare avføringen som gravide skal holde seg unna. Jeg har selv 3 katter og det er ikke lett å "unngå" dem når de vil kose.. Så jeg klapper og koser dem. Jeg er bare mer bevisst på å vaske hendene litt oftere enn vanlig..
lillefot Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Katter får altfor mye skyld for toxo enn de skal. Vi har to katter og da jeg gikk gravid første gangen måtte jeg ta test tre ganger for jm trodde ikke noe på at jeg var negativ. Da jeg sjekka opp litt mer fant jeg ut som sagt at du omtrent må slikke katta bak for kanskje å få det. Pass mer på å vask grønnsaker og frukt enn å ikke kose med katta.
AO3 Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Enig med foregående innlegg. Jeg har fire katter (+ for tiden fire kattunger), vet at jeg er toxo neg, og er ikke bekymret. Samboer tar seg av tissekassene, og kattene er bare inne og får aldri rått kjøtt. Det kan også være kjekt for deg å vite at det tar ett døgn fra katten gjør fra seg til eventuelle toxoplasmose-egg blir smittsomme. Dermed burde det være liten sjanse for å bli smittet av å kose med katten - men det er viktig med håndhygiene, slik det forøvrig alltid er med dyr, enten man er gravid eller ei. Kos deg med katten, du, det er jeg sikker på at han/hun setter stor pris på! Leste et sted at folk med katter og veterinærer (jeg tilhører begge kategorier) ikke er oftere toxo positive enn "vanlige" folk - noe jeg er et bevis på. Forskerne tror de er fordi de fleste som får toxoplasmose blir smittet gjennom mat, ikke direkte fra katter.
Ella78 m/ A&M Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Jeg hadde helt angsten for dette i starten av graviditeten, og fikk skikkelig dårlig samvittighet ovenfor lille Pus som ikke skjønte hvorfor Mamma ikke ville kose så mye med han lenger. Så gikk jeg til jordmor, og hun fortalte at dette med katt og toxo er STERKT overdrevet, svært liten sjanse for å få det, og hun påsto at det ikke var så farlig som man tidligere påsto. Nå har jeg testet negativt for toxo, og jeg vasker hendene før jeg lager / spiser mat. Tror nok det er godt nok. Og pus har det også bra....
harlekinia Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 toxo finnes naturlig i jorden så i teorien vil man kunne bli smittet av alt som har vært i kontakt med f.eks jord... jeg har vært daglig i kontakt med katter fra jeg var født og har selv gårdsbruk i dag, har aldri tatt noen spesielle hennsyn i forholdt til katter eller andre "farlige" smittekilder men er toxo. neg. tror nokk du kan ta det helt med ro, men som nevnt tidligere så kan set jo være greit å ikke slikke katta bak ;-) æsj blir litt kvalm, fikk en smule ekkle bilder i mitt hode.... nei kos deg med katta du!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Som sagt over her så må du bortimot slikke katta bak for at det skal være en mikroskopisk sjanse til å bli smitta! Og hvem gjør det liksom???? Det er forresten i tillegg en minimal promille med katter som er smittet av toxo, så konsentrer deg heller om å vaske grønnsaker etc! Koooooos deg med pusen du!
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Gravide kvinner oppfordres til å holde avstand fra fremmede katter. Og det er jo helt greit =) Katten våres er veldig mye inne, men han gjør alltid fra seg ute (selv om han har kattedo). Det har hendt at han har kastet opp da.. Når jeg har måttet ta opp oppkastet til katten, har jeg sørget for å skrubbe hendene godt etterpå. Takler ikke så godt ekskrementer fra katten nå for tiden heller, så holder nesten på å kaste opp selv også =P Men jeg koser med katten våres daglig. Han elsker å ligge krøllet rundt magen min, gjerne med en pote eller to strukket over magen. Matmor faller helt for han når han gjør det *smelt* Han ligger tett inntil magen og begynner å male hver gang babyen beveger på seg =) Hva angår hygiene er min personlige oppfatning at gravide kvinner bør være ekstra hygieniske enn andre kvinner. Vi har et nedsatt immunforsvar og kan derfor lettere pådra oss diverse basillusker enn ellers. Selv har jeg vært ganske sterkt forkjølet i minst tre uker nå =/ Bare kos med katten du HI =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå